The Boys: Out-Preacherin’ Preacher

28 december, 2008 at 20:21 (Superhjältar) (, , )

The Boys Volume 1

The Boys Volume 1

OK, i den här första posten måste jag erkänna en sak: Jag är en sucker för de oversized-utgåvor som blivit en trend i USA de senaste åren. Alltså nyutgåvor av redan tidigare publicerat material som trycks på bättre papper, större format, med extra-material, och oftast snordyra. Dvs en slags seriernas Extra Allt-meny för de som bara inte kan motstå det. Till mitt försvar måste jag säga att jag gudskelov håller mig till serier som är värda det, så bara för att det finns en ”Kingdom Come Absolute Edition” så kommer jag inte springa iväg och köpa den.

Så, ”The Boys: Definitive Edition 1″ alltså, en serie av Ennis där han har som mål att överträffa Preacher i vulgaritet, dekadens och allmän våldsamhet, vilket ju passar honom bra som vi vet. Robertson tecknar, och det hela är mycket aptitligt om man som jag gillar Ennis när han inte är 100% seriös som i en del av hans krigsserier. Mycket brittiskt även om handlingen mestadels utspelas i USA, mycket våld, mycket sex, mycket superhjälteförnedring (hurra!), och givetvis lite av Ennis favorittema förlorade kroppsdelar (för den som inte märkt det kan man alltid lita på att några dylika delar försvinner).

Huvudpersonerna är en liten CIA-understödd grupp, The Boys, som har som sin uppgift att hålla pli på alla de arroganta, maktgalna och inte alltför smarta superhjältar som förpestar planeten. Alla i gruppen har sina privata skäl för att uppskatta möjligheterna att utpressa och i allmänhet göra livet surt för superhjältarna, som exempelvis Wee Hughie, en Simon Pegg-lookalike vars flickvän råkar massakreras av A-Train. Och sen finns förstås också en alldeles vanlig, alldeles underbar hund vid namn Terror med också…

Galna ryska mafiosos, korrupta politiker, dekadens i superhjälteversion med mera, med mera, så iväg och köp/läs/ladda ner!

10 kommentarer

  1. Crippa said,

    Jag är ju svag för Preacher så nu blev jag riktigt nyfiken.
    Och välkommen i bloggsvängen, Simon. Mycket lovande :)

  2. smorkin said,

    Danke, danke; insåg att eftersom jag dagarna i ända sitter och skriver kod + manualer så behöver jag träna på att skriva i en lösare stil också. Nu ska jag bara se till att det inte rinner ut i sanden, plus att förhindra att inläggen blir så €%&€ långa (måste, måste skriva kompaktare men ändå intressant…).

  3. Trikåer för hela slanten « Simon säger said,

    […] om en del av hans serier kan klassas som superhjälteserier (exempelvis The Boys som jag skrivit om tidigare) skulle jag inte räkna hit dem; de kommer från en helt annan tradition och hör inte riktigt […]

  4. Ennis drar i fält, igen: Battlefields « Simon säger said,

    […] 16, 2009 at 00:56 (Serier) (Ennis) Garth Ennis fortsätter att växla mellan serier à la The Boys, där våldet huvudsakligen är humoristiskt, och serier som Battlefields där han istället […]

  5. 1 år idag « Simon säger said,

    […] mina inlägg, jag vet inte riktigt hur. Men med tanke på att första recensionen var om hans serie The Boys så är det väl bara […]

  6. Sandra said,

    Underbar‽!? DS!!!

  7. Simon said,

    Jo, men i första boken passar hunden bra in, men det var innan jag sett hur serien utvecklade sig… Sen däremot blir ju både Butcher + jycke uppenbart genuint otrevliga :-(

    Jag kanske ska gå in och editera en del gamla inlägg, eller lägga till ”Hm, den blev inte så bra…”.

  8. Sandra said,

    Bra‽!? Det DS-iga är ju redan i andra lösnumret!

  9. Simon said,

    Jag tyckte faktiskt att hunden var OK i början, men som sagt var det innan jag sett hur serien utvecklade sig. Jag är väldigt svag för Ennis som du vet, och det gör också att jag är optimistisk när jag läser nya serier av honom: Det kan bli bra, så även tveksamma saker tolkar jag snällt till att börja med.

  10. Håkan / Wakuran said,

    DS???

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 180 andra följare