Ennis, igen igen

5 februari, 2009 at 16:08 (Serier) (, )

OK, det var alltså Streets of Glory, skriven av Ennis och tecknad av Mike Wolfer. Det är en inte helt dum historia som utspelar sig i slutet av Vilda Västern-eran, med en huvudperson som inte längre passar in i det nu mer civiliserade samhället. Men givetvis behövs hans rättframma sätt att lösa problem en sista gång…

Så jupp, jag har läst det förut, och sett det på film med för den delen. Lustigt nog är det ändå delarna som handlar om brottet mellan den gamla och den nya tiden som fungerar bäst, men tyvärr tappas den biten bort efter ett tag och det som blir kvar är en rak, klassisk västern-historia i Ennis-tappning (dvs ultravåld, stympningar mm).

Och likaledes tyvärr så är inte Wolfer det roligaste jag sett i teckningsväg; om jag är snäll skulle jag kunna säga att hans stil är monumental, men om jag är ärlig så är den bara stel. Vissa poser ser ut som om de borde framkalla kramper med tanke på hur onaturliga de är.

∴En Ennis utan humor, med halvdana teckningar → Går alldeles utmärkt att skippa, även om berättelsen förstås flyter på bra; det är ytterst sällan som det inte finns åtminstone någonting positivt att säga när Ennnis har varit inblandad.

2 kommentarer

  1. Garth Ennis gör zombieserier (dåligt): Crossed « Simon säger said,

    [...] april 20, 2010 at 23:44 (Serier) (Crossed, Ennis, zombier) En till Garth Ennis-serie, och tyvärr en till misslyckad sådan. Jag hade helt missat att Ennis höll på med en zombie-serie så jag hade ingen aning om vad för slags serie Crossed var när jag köpte boken i helgen. Det var lite oroväckande i sig eftersom jag borde hört någonting om den ifall den var bra, och än mer oroväckande var det att förlaget var Avatar som gett ut några av Ennis mindre bra saker som exempelvis Streets of Glory. [...]

  2. Garth Ennis gör zombieserier (dåligt): Crossed « Serienytt.se said,

    [...] Garth Ennis gör zombieserier (dåligt): Crossed Postat av Simon, tisdag 2010 04 20 En till Garth Ennis-serie, och tyvärr en till misslyckad sådan. Jag hade helt missat att Ennis höll på med en zombie-serie så jag hade ingen aning om vad för slags serie Crossed var när jag köpte boken i helgen. Det var lite oroväckande i sig eftersom jag borde hört någonting om den ifall den var bra, och än mer oroväckande var det att förlaget var Avatar som gett ut några av Ennis mindre bra saker som exempelvis Streets of Glory. [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 166 andra följare