Manusfunderingar

24 april, 2009 at 23:18 (Seriekritik) (, )

Ingen regelrätt recension idag utan istället lite funderingar på vem som egentligen är den bästa manusförfattaren som varit verksam inom seriebranschen, det vill säga bland de som inte tecknar/tecknat själva. Givetvis en omöjlig fråga att svara på eftersom det inte går att jämföra på det sättet, men jag började ändå tänka på det efter att jag läste om Watchmen för elftielfte gången häromdagen; Moore brukar ju ofta omnämnas som den främste, åtminstone i amerikanska seriekretsar.

Och det är sant att Moore när han var som bäst var fruktansvärt bra, med Miracleman, V for Vendetta och Watchmen som några av höjdpunkterna, men jag tog ändå och tittade igenom hyllorna för att se om jag kunde komma på någon som kunde göra honom rangen stridig. Till slut kom jag fram till att det nog bara är en enda person som jag tycker kan konkurrera: René Goscinny.

I samband med att jag läste det rätt usla 84:e Lucky Luke-albumet för någon vecka sedan läste jag också om några tidigare album, däribland Apache-klyftan och Jesse James. Jag kan dem så gott som utantill så lite har de förlorat i lyster för mig personligen, men det går inte att komma ifrån att de har extremt bra manus: Historierna är täta och välkonstruerade, de är roliga utan hjälp av billiga poänger, och ibland lyckas de till och med bli lite rörande. Och förutom Lucky Luke skrev ju Goscinny också Asterix, Iznogoud och flera andra klassiker, så han har definitivt den uthållighet som också krävs för att kunna komma på fråga; en författare kan ha skrivit världens bästa serie, men om det bara är en enda bok tycker jag inte att hen kan kallas världens bästa författare.

Sen är det svårt att gradera Moore och Goscinny inbördes; bådas bästa verk är avsedda för barn och ungdomar, men Moores är uppenbart mer seriöst menade och litterärt sett bättre. För mig i detta nu har jag mer nöje av Moore, men det är mest för att jag är närmare i ålder till den grupp han riktar sig mot, och dessutom har jag inte hunnit ”läsa sönder” hans serier lika mycket som Goscinnys. Däremot är jag övertygad om att om säg femtio år kommer Goscinny fortfarande att läsas av den breda publiken, medan det är mycket mer tveksamt huruvida Moore kommer göra det. (Om jag skulle lägga till deras respektive romaner i bedömningen vinner Goscinny en knockout-seger, men det var serier det handlade om här.)

Så jag fegar nog ut lite grann: Goscinny är den bästa från ett klassiker-perspektiv, medan jag tycker lite bättre om Moore just nu (men det kan ändras; låt mig återkomma om tjugo år så får vi se vad jag tycker).

15 kommentarer

  1. Håkan / Wakuran said,

    När Goscinny dog 1977 skall det tydligen ha utbrutit svallvågor i den fransk-belgiska seriemarknaden, han hade under lång tid varit konsekvent leverantör av manus till storsäljarna Asterix, Lucky Luke och Iznogoud. (Jag vet inte hur mycket han var inblandad i Pilote på den tiden, det verkar som den redan tidigare hade börjat förvandlingen i en mer vuxen Metal Hurlant-inspirerad riktning.)

    Både Goscinny och Moore verkar f.ö. vara habila tecknare, något man inte nödvändigtvis väntar sig.

  2. Simon said,

    Jag har sett Moores Maxwell the Cat som han tecknade själv; jag tror inte världen behöver sörja att han inte satsade på en teckningskarriär ;-)

    Har inte sett något av Goscinny i teckningsväg, tyvärr, men det förvånar mig inte att höra att han kunde teckna.

  3. Håkan / Wakuran said,

    Man kan se litet av Goscinnys egna teckningar här. Kanske inte Uderzo-klass, men bättre än vad man kunnat tro:
    http://lambiek.net/artists/g/goscinny.htm

    Moore har gjort egna serier under pseudonymerna Roscoe Moscow och Curt Vile:(som man lärde sig i förra Comiquiz)
    http://s95378737.onlinehome.us/sounds_1979.html

  4. Håkan / Wakuran said,

    Rättelse: Figuren hette Roscoe Moscow, pseudonymen var Curt Vile.

  5. Sandra said,

    två otroligt dåliga!! alan moore förtjänar knappt att leva, än mindre beröm!!
    det vore intressant med en ny sån här artikel från dig simon men då med några manusförfattare som är bra.
    hmm undrar vad jag skulle välja. för dom flesta av mina älsklingsserier (typ claremonts grejer) har ändå kommit dit pga bra seriefigurer, inte nödvändigtvis superbra skrivet.

    men ett förslag: carl barks.

  6. Sandra said,

    Om femtio år är det tveksamt om Moore kommer läsas av den breda publiken? Tyvärr tror jag inte jag kan hålla med om det.
    Han är tyvärr så otroligt inflytelserik både seriemediet och på samhället.

    Men man kan ju alltid hoppas att han ska bli utplånad!

  7. Simon said,

    @Sandra: Så du gillar inte Goscinny heller? Inte ens exempelvis ”Skumt spel i Texas” (det enligt mig bästa Lucky Luke-albumet) eller ”Asterix drar i fält” (dito Asterix)? Hmmm ;-)

  8. Sandra said,

    Nej förlåt men Alan Moore är ju ännu sämre än Goscinny. Ok att Goscinny tycker om att göra rasistiska skämt men gör man som Moore har gjort med Wendy, då är det hej då för alltid!

  9. Simon said,

    Men ev rasistiska skämt innebär inte i sig att man är dålig manusförfattare (tycker jag); det är något annat :-)

  10. Sandra said,

    samma gäller väl kritiken mot moore isf.
    förlåt att jag inte hört av mig på ett tag jag ligger bara hemma och skakar av vrede mot alan moore!!!!
    men jag tycker goscinny ofta lång randig

  11. Sandra said,

    Simon vill du låna min bok jag har där Alan Moore skriver om sin manusprocess?!
    Den är ovanligt ödmjuk på ett paradoxalt sätt–Moore skriver ett förord som är gjort många år senare där han givetvis tar tillfället i akt att vara von oben, men mot sitt eget forna jag, för en gångs skull. :)

    Vilka manusförfattare gillar jag:
    • Chris Claremont (som jag brukar nämna som min favorit, speciellt hans run med Sienkiewicz)
    • Carl Barks
    • Ritwa Evert
    • Lena Furberg
    • Jaime Hernandez
    • Gabrielle Bell
    • Tove & Lars Jansson
    • Mike Carey
    • Peter Milligan
    • Peter David
    • Jason
    • Zeb Wells
    • Dan Slott
    • Matt Fraction
    • Bendis
    • Lapham
    • Harvey Pekar
    • Azuma (även om jag inte riktigt litar på honom!!!)
    • Stan Lee

    Problemet med alla dessa är att dom troligen gjort minst lika många dåliga serier som bra serier. Men så kanske är en manusförfattares lott!? Om man ska bedöma ”höjdare” så blir det nån av dom, eller:

    Ett annat alternativ är Scott McCloud. Hans bottennapp är hemska (Reinventing och Abraham Lincoln) men hans höjdpunkter är amazing (Making Comics är kanske en av mina mest sönderlästa och välslitna och älskade böcker, och han har gjort mycket annat fint också (My Obsession With Chess till exempel). Så hans median kanske är högre än listans median, men hans genomsnitt är under deras genomsnitt om du förstår. Men så har vi ju hans mindre genomtänkta verk.

    Därför blir kanske Joanna Hellgren den bästa.
    Frances är inte lika bra som en enda av de i listans bästa serie.
    Men den är LÅNGT över deras median. Och jag har inte läst nån annan serie av henne utöver Frances 1-3.

    Och så vet du ju att jag gillar Satomi Ikezawas serie Othello väldigt mycket. En annan one-hit wonder för mig. Jag behöver läsa mer manga helt klart.

    Kanske det landar på… Ann Nocenti! Hon har gjort många serier, ingen av dom är kanske lika bra som dom från listans bästa verk men hon har ju inte gjort några dåliga heller. Otroligt att ha gjort så många, och så få dåliga. Hon håller en jämn och hög nivå.

  12. Sandra said,

    simon den andra i taggen ska ha en / tecken inuti sig!? varför

  13. Sandra said,

    gör fler inlägg om alan moore så jag kan hata honom ännu mera

  14. Sandra said,

    Elliot S! Maggin kanske? Låg median, hög höjdpunkt.

  15. Sandra said,

    Du skrev såhär: ”en författare kan ha skrivit världens bästa serie, men om det bara är en enda bok tycker jag inte att hen kan kallas världens bästa författare.”

    Om det är sant (och om vi räknar Frances som en enda bok) så tänker jag såhär: Världens bästa författare har inte kommit än. Eller så är det Ann Nocenti.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 155 andra följare