SPX-köp, del 3: Små ambitioner och stora

2 maj, 2009 at 00:29 (Serier) (, , , , )

Jag har fortfarande inte läst igenom allt jag skaffade på SPX, och det har varit lite ont om tid att läsa de senaste dagarna men några till serier har jag hunnit med!

Först ut av de två jag ska skriva om idag är Stuff Sucks av Liz Greenfield, en egenhändigt utgiven serie i sex delar som utspelar sig i Amsterdam (pluspoäng för mig eftersom jag varit där ett antal gånger sista året för jobborsaker; på måndag ska jag dit igen). Det är sympatiskt tecknat, det är en småskojig historia, karaktärerna är lagom skruvade, men det bästa med den är förpackningen: Alla de små böckerna har sitt eget fodral som de ligger i, ungefär i CD-storlek. Att plocka ut en för att läsa är helt enkelt mysigt; det är som att plocka ut en liten present. Så, en helt okej och underhållande serie,  med en genial förpackning :-)

Och sen en serie med lite större ambitioner: Den senaste, tredje delen av Alan Moore och Kevin O’Neills The League of Extraordinary Gentlemen, kallad Century: 1910. Det är den första delen av tre i en historia som sträcker sig fram till 2009, men här är det återigen London som gäller; Mina Harker och Allan Quatermain är kvar, men i övrigt är det nya medlemmar som gäller. Och redan här uppenbarar sig ett problem jämfört med de två första böckerna: Medan de hade Dr Jekyll, den osynlige mannen och kapten Nemo bland sina medlemmar får vi här hålla till godo med gentlemanna-tjuven Raffles och det övernaturligas detektiv Carnacki, två fiktiva personer som jag, och de flesta med mig misstänker jag, inte har några speciella känslor för. Orlando som också är en ny medlem är lite bättre, men det är en betydligt ointressantare grupp den här gången.

Och Moore har också andra problem med manuset; liksom i de första två böckerna är han lite för förtjust i att visa hur många referenser han kan trycka in. Men till skillnad från de tidigare böckerna som dessutom hade en stark historia är det sämre ställt med det här. Historien är rätt banal, och jag är personligen rätt trött på alla historier som tar till standardknepet våldtäkt för att motivera varför en kvinna plötsligt blir ett mordiskt monster; det känns, om uttrycket ursäktas, alldeles för lättköpt. För att uttrycka det kort: Från att ha varit bra historier där de fiktiva karaktärerna var en roande bisak är nu de fiktiva karaktärerna viktigare än historien.

En annan sak som också är problematisk för mig som svensk läsare är att en viktig del i den fiktiva delen av Century: 1910 baseras på Tolvskillingsoperan som ursprungligen skrevs på tyska. Det gör att jag inte känner igen den engelska översättningen (jag är van vid den svenska), och därför hade jag svårt att relatera till Moores pastischer på de tyska sångtexterna. Det är förstås inte Moores fel, men det var ytterligare ett litet minus.

Det kanske blir bättre när den större handlingen har avslutats i och med de resterande två delarna, men jag tvivlar. Det är väldigt länge sedan Moore ansträngde sig för att skriva istället för att gå på autopilot; med undantag för de tidigare League-böckerna och Smax (och i dem var han ändå en skugga av det han var när han var som bäst) har han inte gjort det sedan From Hell, och det är länge sedan nu.

O’Neill är dock lika bra som någonsin, och ju mer jag ser av hans teckningar desto bättre tycker jag om honom. När serien utspelar sig i London vid förra sekelskiftet passar hans stil förträffligt, och jag ser fram emot att se hur hans skildring av vår nutid ser ut.

PS. Förutom de tidigare två League-delarna har Moore och O’Neill också gett ut Black Dossier; den var riktigt usel och det märktes att enda skälet till att den skrevs var att Moore var tvungen enligt kontrakt att ge ut en till bok på Wildstorm. Därför struntar jag i den när jag pratar om tidigare böcker i serien härovan. DS.

12 kommentarer

  1. The League of Extraordinary Gentlemen Century: 1910 « Shazam.se said,

    [...] dessutom gärna Simon sägers recension på The Cenury. Han har en hel del bra saker att säga och jag tror att vi tycker rätt lika om den [...]

  2. SPX-köp, del 5: Super Spy « Simon säger said,

    [...] var det riktigt bra saker jag fick med mig därifrån, med bara någon enstaka besvikelse (senaste The League of Extraordinary Gentlemen, [...]

  3. Ennis drar i fält, igen: Battlefields « Simon säger said,

    [...] låta bli att klaga på en sak som jag redan tidigare klagat på när jag recenserade Moores The League of Extraordinary Gentlemen – Century: 1910: I båda historierna här har kvinnor huvudrollen, och i båda fallen råkar [...]

  4. Superhjältar+Hill Street Blues+Alan Moore: Top 10 « Simon säger said,

    [...] första boken men även den andra är ett nöje att läsa (den tredje som är under utgivning har inte börjat bra), och Top 10, dagens [...]

  5. Det blev inte bättre: Century – 1969 « Simon säger said,

    [...] det här är på intet sätt bra. Det första avsnittet, Century – 1910, tyckte jag inte om något vidare eftersom den förutom de allmänna bristerna med Moores manus nuförtiden också [...]

  6. Det blev inte bättre: Century – 1969 • Serienytt.se said,

    [...] det här är på intet sätt bra. Det första avsnittet, Century – 1910, tyckte jag inte om något vidare eftersom den förutom de allmänna bristerna med Moores manus nuförtiden också [...]

  7. Mer av samma sak: The League of Extraordinary Gentlemen – Century: 2009 « Simon säger said,

    [...] här blir inget långt inlägg men eftersom jag skrivit om både del 1 (Century: 1910) och del 2 (Century: 1969) tänkte jag iallafall pränta ner några tankar om den avslutande delen [...]

  8. Mer av samma sak: The League of Extraordinary Gentlemen – Century: 2009 | Serienytt.se said,

    [...] här blir inget långt inlägg men eftersom jag skrivit om både del 1 (Century: 1910) och del 2 (Century: 1969) tänkte jag iallafall pränta ner några tankar om den avslutande delen [...]

  9. Edisonader en masse: Nemo – Heart of Ice | Serienytt.se said,

    [...] är en av de allra bästa karaktärerna i den här serien, och även hans dotter Janni var trots mina invändningar mot serien hon dök upp i intressantare än de flesta andra i de senare [...]

  10. Sidan kunde inte hittas | Simon säger said,

    [...] Edisonader en masse:… on SPX-köp, del 3: Små ambitioner… [...]

  11. Nemo – The Roses of Berlin | Serienytt.se said,

    […] egentligen syftar till. Karaktären har aldrig växt till sig sen hon först presenterade i Century: 1910; om något har hon blivit mer ointressant sen […]

  12. Nemo – The Roses of Berlin | Simon säger said,

    […] egentligen syftar till. Karaktären har aldrig växt till sig sen hon först presenterade i Century: 1910; om något har hon blivit mer ointressant sen […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 173 andra följare