Planetslukande zombies

6 maj, 2009 at 23:35 (Superhjältar) (, )

I vad som verkar bli en fortsättningsserie i år så är jag återigen i Amsterdam, så likaledes återigen är det knalt med uppdateringar här på bloggen eftersom jag inte har några serier med mig hit att läsa… Men Henk, butiken min vän Alfred jobbar i, hade rea på en del amerikanska DC & Marvel-album så jag plockade upp ett igår som jag funderat på att läsa tidigare, och nu är det gjort: Marvel Zombies av Kirkman (manus) och Phillips (teckningar).

Jag gillar Kirkmans serier Invincible och The Walking Dead, där den senare har zombier i mängder, så även om jag inte precis är ett Marvel-fan så lätt en serie som handlar om hur superhjältarna hos Marvel blir zombier och börjar knapra i sig den övriga befolkningen och därefter varandra skoj, och det är precis vad som händer i Marvel Zombies: Smitta har utbrutit, och när serien börjar finns bara superhjältarna kvar; resten är redan uppätna.

Det är givetvis inte det vanliga Marvel-universumet det hela utspelar sig i utan det hela äger rum i en annan dimension (suck för pseudo-förklaringar som behövs för att kontinuiteten ska fungera; jag föredrar att man skippar sånt), men alla är där. Alltså har vi en Hulk som zombie (”Hulk hungry! Hulk eat!”), en småironisk och smådeppig Spindelmannen-zombie (när de har fått kött i sig kan de resonera som vanligt innan hungern slår till igen, vilket gör att Spindelmannen då får lite dåligt samvete eftersom han ätit upp sin fru och sin moster May), och så vidare.

Det finns en plot också, men egentligen handlar det bara om att få visa alla hjältar som zombier, och att få gotta sig i det groteska som när Hulk har ätit en hel del, lugnar ner sig, blir Banner igen, varpå magen spricker eftersom Hulk åt en hel del mer än som fick plats i Banners mage. För att göra det hela än värre dyker Galaktus också upp, som en gigantisk efterrätt.

Tyvärr är det en serie som är roligare att prata om än att läsa; det är småkul men själva läsningen tillför inte någonting. När man har fått upplägget berättat för sig räcker det med lite fantasi för att förstå vad som är poängen, och det räcker.

Med andra ord en liten bagatell som kan vara kul att läsa i brist på bättre, alternativt om man är mer av en Marvel-/superhjälte-fan än jag är eftersom det säkert ger lite extra piff på episoder à a extremt hungrig Hulk bitandes huvudet av Silversurfaren. Att det blivit en fanfavorit är inte minst uppenbart i och med att det finns en bok som enbart har omslagen till den här 5-delars miniseriens alla varianter; om jag förstått det rätt har det blivit inte mindre än 75 olika omslag, med andra ord 15 olika omslag / tidning. Hej och hå.

5 kommentarer

  1. Petter said,

    Omslagen är väl också från andra serietidningar. De hade någon månad ett tema med zombievariantomslag.

  2. Ferdinand said,

    Marvel är inne på sin fjärde volym av Marvel Zombies. Så det verkar vara poppis bland fansen. Jag flyr det det dock som pesten. Känns som ett heltidsjobb att hålla koll på Marvels ”vanliga” grejer.

  3. Simon said,

    Petter: Aha, det förklarar mängden; tyckte väl att det verkade vara lite väl många för bara fem nummer ;-)

    Fjärde volymen redan? Det kändes lite som om konceptet var avklarat i och med den här volymen… Påminde en del om boken World War Z: En utmärkt idé för en zombie-bok, men genomförandet lever inte riktigt upp till premissen. Men klart läsvärd bok är det!

  4. Söndag: Serie, bok och film « Simon säger said,

    [...] Grahame-Smith. Jag tar upp den här eftersom den har stora likheter med Marvel Zombies som jag skrev om för ett litet tag sedan, och inte för att jag planerar att förvandla den här bloggen till en [...]

  5. Läser ifatt: Invincible | Simon säger said,

    […] serier som varit bra: Invincible, The Walking Dead och Battle Pope. Ju fler av hans övriga serier jag läst desto mer övertygad blir jag att dessa tre är undantagen, och det intressanta är att de […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 173 andra följare