SPX-köp, del 4: Top Shelf

9 maj, 2009 at 23:44 (Serier) (, , , )

Nu är jag nästan klar med att ha läst det jag köpte på SPX;några småsaker bara och sen är det helt slut. Givetvis har jag hunnit köpa en del annat sen dess så jag ligger lite efter med recensionerna, suck-suck…

Först ut till rakning är en gammal rackare, Aaron Reniers Spiral-Bound, som jag fick syn på på Top Shelfs bord och som Staffan rekommenderade. Det visade sig vara en egensinnig liten historia som utspelar sig i sin alldeles egna lilla värld; en värld där alla är djur i mer eller mindre i naturlig storlek, åtminstone som vuxna, så elefanterna och valarna (de senare åker runt i gigantiska akvariebubblor på hjul) är rätt så skräckinjagande för de mindre djuren, och en värld som trots att den på ytan verkar vara en vanlig småstad har sina mörkare sidor.

Huvudpersonen Turpin, en elefantpojke, är blyg och har lite svårt att skaffa vänner, men när han blir meddragen till en skulpturkurs upptäcker han att han har talang för det. Hans nya vänner har sina egna problem, som hur man ska använda sin nybyggda ubåt när det enda vattnet som finns är en damm där det bor ett sjöodjur, eller vad man ska göra om man vill bli skjutjärnsjournalist när chefredaktören för den underjordiska tidningen föredrar att man skriver konstreportage.

Det är svårt att rättvist beskriva boken; den är en ovanlig blandning av barnserie  med klara sagodrag mixat med en mörkare ton som fick mig att tänka på en del av Chester Browns tidigaste serier med djur i huvudrollerna. Sagodelen väger ändå tyngst, och man kan tryggt lita på att allting kommer att lösa sig till slut (mer eller mindre). Jag gillade den, även om teckningsstilen inte är riktigt i min smak, och jag är en smula äldre än den naturliga målgruppen. Och med tanke på bristen på bra serier för barn är det roligt att se att det fortfarande görs sådana.

Sen har vi en betydligt tyngre bok, Nate Powells Swallow Me Whole. Här är det tonåringar som är i fokus, närmare bestämt Ruth och hennes bror Perry. De har båda, men framförallt Ruth, psykiska problem, däribland hallucinationer och drag av tvångshandlingar, och det framgår att även äldre familjemedlemmar har haft liknande problem. Ruth går längre och längre in i psykosen, och Powell skildrar det hela obehagligt skickligt; det är en övertygande skildring av hur världen ser ut från Ruths perspektiv vi får oss till livs. Små detaljer som i början inte känns viktiga, som hur Powell ofta fyller pratbubblor med text som knappt kan läsas eftersom textningen är så liten, får allteftersom en annan betydelse när Ruth börjar tappa greppet om verkligheten.

Det är, som nog framgår, en tung bok, men den är ändå inte svårläst. Powells teckningar är i en stil som jag tycker mycket om, med mycket svärta och streck à la Totleben/Bissette i Swamp Thing. Jag gillar också känslan av frihet i Powells teckningar, där layouten och textningen anpassas helt efter scenen som skildras, och att han vågar använda både vita och svarta ytor utan att vara rädd för att slösa med utrymmet.

Jag misstänker att om jag läst boken en annan dag så skulle jag ha kunnat tycka betydligt mindre om den; den är på gränsen till att bli en till av alla böcker om tonårens bekymmer, och om jag känt mig mindre förlåtande kanske det skulle irriterat mig mer. Men den undviker också en del av de klichéer som är alltför vanliga, som exempelvis helt oförstående föräldrar; Ruth och Perrys familj har onekligen problem, men det är inte på grund av bristande kärlek eller förståelse. Starkt rekommenderad!

4 kommentarer

  1. SPX-köp, del 5: Super Spy « Simon säger said,

    […] vet om det inte var den bok jag gillade mest av alla de jag köpte på SPX. Swallow Me Whole är nog en bättre bok, men Super Spy tilltalar mig snäppet mer med sin personliga berättelse och […]

  2. The Unsinkable Walker Bean « Serienytt.se said,

    […] jag har dessutom recenserat en av dem vilket jag totalt glömt bort. Jag gillade serien ifråga, Spiral-Bound, men The Unsinkable Walker Bean är bättre på alla vis. Teckningarna är fylligare, manuset mer […]

  3. Årskrönika 2010: Serierna « Simon säger said,

    […] alla kategorier, och den största överraskningen för egen del. Även om Reniers tidigare serie Spiral-Bound var bra hade den inte förberett mig på TUWB. Det är en besynnerlig bok som på ytan är en […]

  4. The Unsinkable Walker Bean « Simon säger said,

    […] jag har dessutom recenserat en av dem vilket jag totalt glömt bort. Jag gillade serien ifråga, Spiral-Bound, men The Unsinkable Walker Bean är bättre på alla vis. Teckningarna är fylligare, manuset mer […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 182 andra följare