Manara & Jodorowskys version av Borgia: Urk

20 maj, 2009 at 00:15 (Serier) ()

Så, dags för att skriva en liten kort notis om en serie som absolut bör undvikas: Manara och Jodorowskys serie om familjen Borgia är nu framme vid den tredje delen, och den är lika hemsk som de tidigare. Ingen större överraskning, förstås, med tanke på allt som talar mot den:

  • Manara har aldrig kunnat teckna sensuellt, oavsett hur mycket naket han trycker in (och här är det gott om den varan)
  • Jodorowsky skriver oändliga mängder av serier, och de är alla lika ointressanta
  • Serien publiceras på engelska i Heavy Metal, och jag har redan tidigare talat om vad jag tycker om den tidningen nuförtiden

Förutom de hundraprocentigt osensuella nakenskildringarna har Manara dessutom mer och mer gått ner sig i träsket där det förutom sex också ska blandas in stora doser med våld och blod, helst i kombination med sex; det är en obehaglig trend, speciellt när det görs så spekulativt som här.

Däremot ska Manara ha en eloge: Hans miljöskildringar, det vill säga bakgrunder, byggnader och så vidare, ser bättre ut här än någonsin förut, och är riktigt eleganta. Dessutom finns det (mycket, mycket) små skillnader i hur kvinnorna ser ut i boken, och det är för Manara ett framsteg eftersom de normalt ser ut som om de är kloner allihopa…

Jag tror inte jag ska skriva mer om Borgia för det är den inte värd; för de som gillar Manara kan det kanske vara värt de $6.95 den kostar, men för mig som bara betalade halva priset (att prenumerera på Heavy Metal är gudskelov billigt) känns det ändå som ett överpris.

9 kommentarer

  1. Jonas Anderson said,

    Själv tycker jag att den är bra!

  2. Simon said,

    Jag har svårt för Manara i allmänhet; jag tyckte att hans Giuseppe Bergman-historier var helt OK när jag läste dem (har inte läst om dem på ett bra tag nu, så vet inte om de håller än), men jag tycker att hans stil är alltför klinisk.

    Men, som sagt, delar av teckningarna här är inte så dumma ;-)

  3. Jonas Anderson said,

    Ja, när det bara blir erotiskt, som det kan bli med Manara är det för tråkigt, men jag tycker det funkar väldigt bra ihop med Jodorowsky. Sedan så är jag ju en fan av Jodorowsky, med hans lite lagom skruvade manus så blir det oftast en väldigt bra berättelse, och i detta fall med en historiskt anknytning så blir resultatet bra.
    Bli inte överraskad om Borgia kommer på svenska…

    En fråga: du gillar inte Jodorowsky och du gillar inte Manara, varför väljer du då att köpa in och recensera Borgia ?

    Mvh Jonas

  4. Simon said,

    Mycket bra fråga faktiskt; ibland köper jag böcker som jag misstänker inte är så bra eftersom jag kan ha fel, och de gånger jag blir positivt överraskad är värt en del nitlotter.

    Men i det här fallet beror det på att jag prenumererar på Heavy Metal. Trots att den ofta(st) inte är i min smak händer det ibland att det dyker upp någonting bra, och eftersom prenumerationen är så billig om man tar en treårs-dito är det värt det, tycker jag.

    Och sen gillade jag som sagt en del av Manaras äldre serier, men trots att han kanske tecknar bättre än någonsin nuförtiden så är det bara erotik/porr.

    Jodorowsky: Inkaalen-serierna är absolut läsvärda, men i övrigt har jag aldrig fastnat för honom. Det är sant som du säger att hans manus är rätt skruvade (det är positivt), men jag tycker att han aldrig lyckas knyta ihop säcken riktigt.

  5. Simon said,

    Glömde en sak: Tack för kommentarerna, de är väldigt uppskattade! Det är roligt att höra från någon som har åsikter om serierna jag skriver om (jag försöker skriva om varje avslutad serie jag läst), alltid :-)

  6. Jonas Anderson said,

    Har du läst Bouncer ? En Shakespeare-inspirerad västernserie.

    Kul att du nämner Inkal, den håller jag väldigt högt. Jag ska försöka göra en återanknytning till den senare i sommar.

  7. Simon said,

    Har bara läst första Bouncer; andra inköpt men ännu inte läst, så recension kommer efter det. Jag gillar Boucqs egna serier, och de han gjorde tillsammans med Charyn iallafall.

  8. Manara gör superhjältar: X-Women « Simon säger said,

    [...] vad ska man säga? När jag senast skrev om Manara i samband med hans serie om släkten Borgia (manus av Jodorowsky) så var jag inte så [...]

  9. Manara gör superhjältar: X-Women « Serienytt.se said,

    [...] vad ska man säga? När jag senast skrev om Manara i samband med hans serie om släkten Borgia (manus av Jodorowsky) så var jag inte så [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 170 andra följare