Favorit i repris: Kalle Ankas Pocket 1

1 juni, 2009 at 22:43 (Serier) ()

Ha! Alla serier jag gillade som liten var uppenbarligen inte så dåliga, även om jag haft lite dåligt flyt med sådana på sista tiden. På väg ut till landet i helgen fick jag syn på en nyutgåva av den allra första Kalle Anka-pocketen, Tuff till tusen miljarder, i matbutiken. Det är minst tjugo år sedan jag sist läste den, och mitt gamla exemplar har gått till de sälla jaktmarkerna, men jag kommer ihåg åtminstone de första tjoget av pocketarna som bra serier. Alltså: En pocket inköpt.

Och som jag redan avslöjat, det är fortfarande riktigt bra Kalle-serier :-) Jag tror inte att det är nostalgin (brrr!) som gör dem bra; framförallt manusen är bra, men teckningarna är väl anpassade till det mindre formatet. Det är mycket farbror Joakim här, men trots att jag normalt gillar Kalle bättre som karaktär vete tusan om inte den italienska version av Joakim som vi får oss till livs här är intressantare; han är lite kantigare som karaktär, både som mer ohämmad utpressare för att få Kalle och knattarnas hjälp, men också som medkännande när exempelvis Kalle i ett äventyr här ska bli halshuggen, och Joakim har misslyckats med sin plan för at få bödeln att missa. Bästa historien: Ett vackert skärp åt farbror Joakim, med sitt snirkliga upplägg och äkta drama + komedi.

Jag är inte säker på om jag kommer köpa eventuella nyutgåvor av de följande pocketarna också, men det är inte alls omöjligt. Och sist men inte minst är det ju lite roligt att äntligen få läsa hela pocketen i färg istället för vartannat uppslag färg, vartannat svart-vitt som i den gamla boken, vilket irriterade mig redan som liten :-D

9 kommentarer

  1. Håkan / Wakuran said,

    De där pocketserierna gjordes väl för pocketformatet redan från början, dvs. 2 rutor på 3 strippar per sida, istället för 2 på 4. Det är inte så underligt att de passar, då jag alltså inte tror de är omredigerade. (Av någon marknadsmässig anledning verkar pocketformat vara väldigt vanligt just i Italien, även bortsett från Disney.)

  2. Simon said,

    Japp, och det märks; i den här finns t ex en ensideshistoria av Barks, och det ser rätt trist ut i det förkrympta formatet, medan de italienska serierna flyter på bra.

  3. Frosundakillen said,

    Köpte denna nyutgåva idag, är jätteglad för att den kommit ut. Hoppas nu innerligt att de kommer ge ut fler nummer i nyutgåva. Vet någon ifall det är planerat?

    De gamla serierna var bäst!

  4. Medel said,

    Man kan hoppas på att åtminstone de fyra första pocketerna kommer i nyutgåva. I vintras(?) fick vi som prenumererar på Kalle Anka ett erbjudande om en ”deluxeutgåva” med alla de fyra första pocketerna i en och samma bok. Sedan fick vi ett meddelande om att utgivningen skjutits upp på obestämd tid. Så dök istället nr 1 upp i affärerna.

    Om man nu jobbat på att stajla upp de fyra första numren inför deluxeutgåvan vore det märkligt om man inte ger ut alla i normalformatet istället. Deluxeutgåvan gissar jag nämligen aldrig kommer att se dagens ljus pga bristande efterfrågan…

  5. Frosundakillen said,

    Nu har nummer 2 kommit ut! Såg den i affären idag där jag bor! Hoppas att de ger ut fler nummer än bara de fyra första.

  6. Uppföljning x 3: KAP, Spirou och Ponyo « Simon säger said,

    [...] Pocket, Ponyo, Spirou) Idag blir det lite återkoppling till några tidigare saker jag skrivit om: Kalle Ankas Pocket, Spirou, och [...]

  7. anthon said,

    Hej!
    Gillar kalle anka!
    Vet någon var man kan köpa dessa nya utgåvor (på bilden) på internet?

  8. www said,

    hehe, också lite intresserad. har köpt 1 och sett 2 och 3 i butik (ica). men jag håller med dig om att den där berättelsen om när han var i orkanistan(stavning) var bäst. specielt sekvenser som
    -vi ska kämpa tills sista man ( säger en grupp på 10 människor+kalle när en här på 10000 man kommer in

    – ine om jag blir den sista, säger kalle :=)

  9. 1 år idag « Simon säger said,

    [...] lästa inlägg: Favorit i repris: Kalle Ankas Pocket 1. Inte precis den slags serie jag skriver mest om, men det finns föga överraskande många [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 167 andra följare