Ofavorit i repris: Knasen

1 juni, 2009 at 00:00 (Dagspresserier) (, , )

För ett tag sedan skrev jag om Walker & Dumas Sam’s Strip, och konstaterade att jag nog helt tappat förmågan att uppskatta skämtserier från dagstidningar i den traditionella amerikanska stilen enligt standardmall 1A. Men deprimerande nog hade jag redan beställt den första volymen av den amerikanska utgåvan av Knasen / Beetle Bailey; det är den amerikanska versionen av den utgåva som redan kommit ut med flera volymer i bland annat Sverige.

Och jodå, precis som jag misstänkte var det sisådär med humorn: Det var en gnutta roligare än Sam’s Strip, men å andra sidan också mer oförargligt, så jag skulle nog ranka dem som ungefär lika intressanta. Designen är lite småtrist; det är långt ifrån lika smakfullt presenterat som exempelvis IDWs utgåvor av klassiska serier som Little Orphan Annie och Terry and the Pirates.

Mort Walker är en mycket viktig person i seriehistorien, men enligt mig på ett dåligt sätt: Han är urfadern till dagens utslätade skämtserier som tidningarna är överfulla av. Det går en tydlig linje från Knasen hela vägen till Gustav och Hälge, och det är en linje kantad av huvudsakligen usla serier.

I senaste The Comics Journal, nr 297 , är huvudartikeln en lång intervju med Walker, och när jag läser den blir det uppenbart varför de serier han varit medansvarig till (som Knasen, Familjen Flax, Sam & Silo, Arken, mm, mm) är så utslätade. Serien är författade enligt kommitté-modellen där en grupp skrivare träffas en gång i månaden och väljer de bästa bland de föreslagna skämten; inga ordvitsar eftersom de inte fungerar i översättningar utomlands; inga längre sammanhängande historier; ingenting som kan verka förolämpande för större grupper av läsare. Kort sagt, ingenting som sticker ut tillåts, och resultatet blir precis så menlöst som man kan förvänta sig.

En liten reflektion: Jag skulle vilja hävda att det finns två olika skolor för hur en dagstidningsskämtserie ska vara uppbyggd, där den första grundades av Mort Walker och den andra av Charles Schulz. Walkers skola prioriterar det som redan nämnts och där varje enskild stripp kan läsas och förstås av vem som helst. Schulz däremot väjer inte för större ämnen som känslor och politik, och förutsätter ofta att läsaren känner personerna och deras särdrag. Serier som de tidigare nämnda Gustav och Hälge hör helt hemma i hos Walker, medan serier som Doonesbury och For Better or For Worse hör till Schulz. Och sen finns förstås de som blandar de två.

Men det kanske inte alls stämmer; det är bara någonting jag kom att tänka på när jag funderade på varför Sam’s Strip och Beetle Bailey-böckerna lämnar mig helt kall, medan Peanuts-samlingarna som Fantagraphics ger ut istället är något av årets höjdpunkter när de kommer ut.

En sak är jag dock säker på: Det blir inga fler Mort Walker-samlingar för mig.

PS. Vädret har varit så fint de senaste dagarna att det inte blivit så mycket läst, men några nästan lästa böcker har jag iallafall på nattduksbordet; för att uttrycka mig lite oklart så är bland annat en oövervinnerlig recension, en KAP1 recension, och en detsamma recension på väg ;-) DS.

4 kommentarer

  1. Favorit i repris: Kalle Ankas Pocket 1 « Simon säger said,

    [...] Ha! Alla serier jag gillade som liten var uppenbarligen inte så dåliga, även om jag haft lite dåligt flyt med sådana på sista tiden. På väg ut till landet i helgen fick jag syn på en nyutgåva av [...]

  2. Sandra said,

    Mort Walker sade att det var Ernie Bushmiller som sagt åt honom att »Dumb it down! Dumb it down!«

    Vilket är roligt eftersom Bushmillers egen serie, Lisa och Sluggo, är helt genial.
    Just eftersom Walkers seriestrippar är så formulaiska blir de intressanta ur ett seriehistoriskt perspektiv, tycker jag, även om jag inte håller med honom politiskt. Walker var väl insatt i vad han kallade »comicana« och alla små detaljer och traditioner inom mediet.

  3. Simon said,

    Walker är en fruktansvärt proffsig serieskapare som kan varenda litet knep, men det är någonting dött över hans serier; det är som om hans serier är skapade i en maskin som bara slumpar fram en stripp

    Lisa och Sluggo är däremot genial. Inte i min smak (jag har en drös samlingar men det blir nog inte fler för mig), men fascinerande är den!

  4. Minimalt bättre än Knasen: Hagbard Handfaste « Serienytt.se said,

    [...] ungefär ett år sedan skrev jag om den kompletta utgåvan av Mort Walkers Knasen, och utgjöt mig över hur usel jag tyckte den var [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 154 andra följare