Absurda berättelser och vardagsditon: The Little Man

27 juni, 2009 at 02:18 (Biografiska serier, Serier) ()

Det blir bara ett kort inlägg idag; jag är i sommarhuset och här är det ont om serier och halv-knackigt internet, så bara en blänkare om en serie jag läste häromdagen när jag letade bilder till Serieforums Gissa bilden-tråd.

Nämligen The Little Man av Chester Brown, mer känd för Ed the Happy Clown, ett antal självbiografisk serier, och senast för biografin om Louis Riel.

Browns biografiska serier är de som brukar klassas högst, och det förstår jag: Hans självbiografiska historier har en helt egen stil, och känns aldrig som navelskådning trots att de behandlar Brown själv i närbild. Framförallt The Playboy är fantastiskt bra och ruggigt utlämnade även om det som sker egentligen bara är struntsaker.

Men jag är egentligen svagare för Browns bisarra sida som han nästan helt har lämnat därhän efter sin första bok Ed the Happy Clown. Det är en totalt oplanerad historia där varken Brown eller jag som läsare har en susning om vad som ska hända, och handlingen blir därefter med en mini-Reagan från en annan dimension vars huvud blir förflyttad till Eds penis, vampyrer, religiösa mirakel med mera. Varje gång handlingen håller på att kapsejsa lyckas Brown leda in den på rätt spår igen och knyta ihop de disparata trådarna. Att det sedan finns ett antal olika slut på serien är på något sätt helt naturligt, och jag ser fram mot nästa version som snart ska komma ut från Drawn & Quarterly.

Vad har då The Little Man med det här att göra? Jo, innan Ed the Happy Clown påbörjades skapade Brown ett antal kort-korta serier som han självpublicerade, tillsammans med de korta historierna som han sedan knöt samman till EtHC. De förstnämnda är här samlade, tillsammans med alla andra korta serier som inte fått plats i de andra böckerna.

Det innebär att hans bisarra sida finns rikligt representerad här, och som sagt gillar jag den. Också hans bidrag till Taboo, den bitvis briljant skräckantologin finns här, plus en del som anknyter till de självbiografiska böckerna.Kvalitén är mycket varierande och det finns ingen anledning att läsa den här om man ännu inte läst hans andra böcker. Men när Chester Brown är bra är han bland de bästa av dagens serieskapare, tveklöst!

Jag skulle gärna se mer sånt här från Brown istället för biografiska serier; hans självbiografiska serier år som sagt ypperliga, men jag saknar hans mer udda serier…

quiz1

1 kommentar

  1. Oj, oj, oj: Paying For It « Simon säger said,

    [...] Ed the Happy Clown, och hans självbiografiska alster som ursprungligen publicerades i tidningen Yummy Fur. Men Yummy Fur lades ner 1994, och de serier han gjort sedan dess har inte varit lika [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 173 andra följare