Svensk skräck: Love Hurts

16 juli, 2009 at 15:22 (Svenska serier) (, )

Lite sent eftersom jag glömde att köpa den på SPX, men nu har jag till slut läst Kim W. Anderssons Love Hurts, samlingen med skräckserier med kärleken som genomgående tema som tidigare publicerats i tidningen Nemi. Den passade utmärkt som lättläst lektyr i hängmattan: Läs några episoder, slappa lite, läs några till, och så vidare.

Men den som är ute efter någonting skrämmande ska nog ta och leta upp en annan serie; det här är djupt rotat i den gamla EC-traditionen där ”överraskande” och ironiska slut är viktigare än skrämsel: Isdansparet som grälar slutar som väntat med att en av dem använder skridskon på ett alternativt sätt; den kärlekskranke prinsen blir lika givet omhändertagen av liken efter alla de ungmör han älskat och sen låtit avrätta; … Några få, alltför få, bryter sig loss ur schablonerna och berättar historian på ett annat sätt, som exempelvis varulvshistorien som också vågar låta bli att visa de snaskiga detaljerna och därmed blir mycket starkare än de andra.

Teckningsmässigt är det helt OK utan att glänsa med mycket tusch och djupa skuggor. Mignola Lite skulle jag kalla det; överhuvudtaget känns det som om Andersson har läst en hel del Hellboy både med tanke på illustrationerna och färgläggning, även om Mignola använder sig av skarpa kanter medan Anderssons linje är mycket mjukare. Också humorn påminner en del om Mignola, men jag skulle nog säga att Love Hurts funkar bättre som serie: Mignola är sorgligt usel på att få manus och bild att bli en enhet (manuset är småcoolt och småputtrigt, bilderna är högdramatiska).

Ergo, en trevlig liten bok som kanske inte är ett mästerverk, men ett stort plus till Andersson för att han gör professionella skräckserier; det är inte det vanligaste i Sverige. Och det som egentligen är mest lovande med boken är att de senare episoderna är klart bättre än de tidigare, någonting som lovar gott inför Anderssons nästa projekt, Puppy Love, en romanlång skräckhistoria.

5 kommentarer

  1. Mer tecknat av Puppy Love, The Lost Chapter | Lucky Death Comics presents Kim W Andersson said,

    [...] recension av Love Hurts på bloggen Simon Säger. Läs den, vet [...]

  2. Skånsk skräck: Viktor Kasparssons Makabra Mysterier « Simon säger said,

    [...] Kim W Andersson har fått sällskap som professionell svensk serieskapare av rena skräckserier (Ola Skogängs Theo ser jag mer som en äventyrsserie, det ockulta till trots). Trevligt, trevligt, hoppas på mera! [...]

  3. Skånsk skräck: Viktor Kasparssons Makabra Mysterier • Serienytt.se said,

    [...] Kim W Andersson har fått sällskap som professionell svensk serieskapare av rena skräckserier (Ola Skogängs Theo ser jag mer som en äventyrsserie, det ockulta till trots). Trevligt, trevligt, hoppas på mera! [...]

  4. Alena allena « Simon säger said,

    [...] jag skrev om Kim W Anderssons tidigare bok Love Hurts nämnde jag att jag såg fram mot hans nya bok som skulle bli en längre historia istället för de [...]

  5. Alena allena • Serienytt.se said,

    [...] jag skrev om Kim W Anderssons tidigare bok Love Hurts nämnde jag att jag såg fram mot hans nya bok som skulle bli en längre historia istället för de [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 172 andra följare