Torrare än torrt: Kōsaku Shima

7 augusti, 2009 at 12:25 (Manga) ()

Tillbaka från Japan, med för ovanlighets skull inte alltför mycket shoppat, så nu är det dags för lite recensioner igen; jag låg efter med läsandet redan innan resan, och nu har det hunnit komma ännu fler intressanta böcker som jag längtar efter att läsa…

Först ut, en serie jag köpte i Tokyo men som ändå är på engelska eftersom den ingår i förlaget Kodanshas serier med text både på japanska och engelska för språkstuderande: Kenshi Hirokanes serie om Kōsaku Shima, salaryman par excellence.

Serien började 1983 och hette då Section Chief Kōsaku Shima, men allteftersom Shima har avancerat i företaget har namnet ändrats, och nu heter den President Kōsaku Shima. Serien är väldigt populär i Japan, och jag såg den överallt i bokhandlar och även reklam där Shima användes. Dessutom hade min syster läst den när hon studerade japanska eftersom lärarna ansåg att den gav en bra insikt i salarymens tankar.

Koanshas utgåva är ett antal album under perioden när Shima är division chief (och heter följaktligen Division Chief Kōsaku Shima). Det är kontorsintriger, affärer (både penga- och kärleks-diton), och mycket män i kostymer som pratar med varandra, omväxlat med naket när de träffar sina älskarinnor (och ibland, mycket sällan, hustrur).

Och det hela är trots att det kanske låter dramatiskt fnösktorrt; ingen visar någonsin några stora känslor, oavsett om deras stora kärlek överger dem, de blir utmanövrerade i kampen om att bli ny VD, eller liknande. Eller, rättare sagt, männen visar mycket lite känslor, medan kvinnorna däremot har ett större register, men eftersom det definitivt är en serie där männen står i förgrunden är det mest en bisak.

Men det är också en mycket fascinerande serie som jag kan hjärtligt rekommendera till de som är intresserade av Japan och japaner. Shima är menad som en ovanlig arbetare: Han klättrar i hierarkin utan att vara som de andra; han tar egna initiativ; han har en egen åsikt även om den är impopulär; kort sagt, han märks mer än sina medarbetare.

Det lustiga är att för mig så framstår han som rätt så vanlig men en smula mjäkig. Hans egenskaper som jag beskriver dem ovan är som de framstår för en vanlig japansk kontorsarbetare, inte som de framstår för mig. Jag tycker han alltför ofta bara följer med strömmen (som i episoden där han förlorar sin älskarinna: Han försöker inte ens ändra resultatet), och han säger sällan vad han tycker.

Skillnaden är förstås den stora skillnaden mellan kontorskulturen i Sverige och Japan, där det som är normalt på det ena stället framstår som abnormalt på det andra. Jag berörde samma skillnad i recensionen av A Drifting Life där Tatsumi ibland handlar på ett liknande sätt som Shima, men det är ännu tydligare här att skillnaden är så stor: Där Shima i Japan ses som en hjälte och modig man som beundras av både män och kvinnor, framstår han för mig närmast försynt.

Serier som exemplevis Iron Wok Jan med dess bisarra matlagningstävlingar kan vid ett första påseende verka exotisk, men jag tycker att serier som Kōsaku Shima egentligen är ännu mer exotiska: Den första är udda för att hela företeelsen är någonting jag inte har sett förut, men den andra visar hur fundamentalt olika någonting så vardagligt som kontorsliv kan upplevas i olika kulturer.

kosaku_shima

2 kommentarer

  1. A Zoo in Winter « Simon säger said,

    [...] vilken manga som helst i den realistiskt och en smula stela stil (som exempelvis långköraren om Kōsaku Shima), men tittar man lite närmare märker man hur Taniguchi fångar in känslor med en utsökt [...]

  2. A Zoo in Winter • Serienytt.se said,

    [...] vilken manga som helst i den realistiskt och en smula stela stil (som exempelvis långköraren om Kōsaku Shima), men tittar man lite närmare märker man hur Taniguchi fångar in känslor med en utsökt [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 173 andra följare