Ett Spirou och Nicke-äventyr av Yoann och Vehlmann: De forstenede kæmper

9 augusti, 2009 at 17:58 (Europeiska serier) (, , , )

För några månader sedan skrev jag om olika sätt att modernisera klassiska serier som Spirou och Blake & Mortimer med anledning av några nya album. Nu har jag äntligen lyckats få tag på och läsa det första albumet i serien Une aventure de Spirou et Fantasio par…, en serie Spirou-album som inte ingår bland de vanliga och där olika serieskapare får göra sin egen version av Spirou. Jag gillar idén och har velat läsa dem ända sedan jag fick reda på att de fanns, men tyvärr har de lyst med sin frånvaro i Sverige. I Danmark har däremot Egmont gett ut dem, och när jag kom hem från Japan låg den första volymen, De forstenede kæmper, i brevlådan.
Så hur annorlunda är den då jämfört med de vanliga Spirou-serierna?
Svaret beror på vilka Spirou-serier man jämför med. Det är långt ifrån Franquins historier, utan tvekan, men klart närmare Morvan & Munueras version; om man tänker sig M & Ms Spirou men med en smula vuxnare framtoning så kommer man ungefär rätt. Historien i sig, med en jakt på en arkeologisk sensation, skulle kunna vara från vilken Spirou-serie som helst, men detaljerna är annorlunda. Nicke blir vampad och därmed lurad att hjälpa antagonisten; Spirou själv blir en smula kär vilket besvaras; människor dör på riktigt.
På det hela taget hade jag rätt trevligt när jag läste De Forstenede kæmper, med en känsla av att jag läste en historia om några gamla vänner som hade växt upp en smula sen sist. Att sedan serien är ett one-shot utan konsekvenser för andra serier är helt okej; alla serier behöver inte vara världsomvälvande.
Teckningarna är också trevliga i sin lite smått kantiga stil, men ändå igenkännbara som en klassisk europeisk äventyrsserie.

För några månader sedan skrev jag om olika sätt att modernisera klassiska serier som Spirou och Blake & Mortimer med anledning av några nya album. Nu har jag äntligen lyckats få tag på och läsa det första albumet i serien Une aventure de Spirou et Fantasio par…, en serie Spirou-album som inte ingår bland de vanliga och där olika serieskapare får göra sin egen version av Spirou. Jag gillar idén och har velat läsa dem ända sedan jag fick reda på att de fanns, men tyvärr har de lyst med sin frånvaro i Sverige. I Danmark har däremot Egmont gett ut dem, och när jag kom hem från Japan låg den första volymen, De forstenede kæmper, i brevlådan.

Så hur annorlunda är den då jämfört med de vanliga Spirou-serierna?

Svaret beror på vilka Spirou-serier man jämför med. Det är långt ifrån Franquins historier, utan tvekan, men klart närmare Morvan & Munueras version; om man tänker sig M & Ms Spirou men med en smula vuxnare framtoning så kommer man ungefär rätt. Historien i sig, med en jakt på en arkeologisk sensation, skulle kunna vara från vilken Spirou-serie som helst, men detaljerna är annorlunda. Nicke blir vampad och därmed lurad att hjälpa antagonisten; Spirou själv blir en smula kär vilket besvaras; människor dör på riktigt.

På det hela taget hade jag rätt trevligt när jag läste De Forstenede kæmper, med en känsla av att jag läste en historia om några gamla vänner som hade växt upp en smula sen sist. Att sedan serien är ett one-shot utan konsekvenser för andra serier är helt okej; alla serier behöver inte vara världsomvälvande.

Teckningarna är också trevliga i sin lite smått kantiga stil, men ändå igenkännbara som en klassisk europeisk äventyrsserie.

På det hela taget får jag intrycket av att Yoann och Vehlmann också hade trevligt när det skapade albumet. Det finns ingen känsla av att de tvingat sig själva att skapa en radikalt ny version av Spirou, utan istället att de har gjort precis det som var tanken:

Ett Spirou-album i den stil de tycker passar bäst.

Jag ser fram emot att läsa nästa bok i serien av Frank Le Gall som borde dyka upp hemma hos mig i veckan. Och  jag är inte ensam om att ha uppskattat Yoann och Vehlmanns Spirou eftersom de har blivit utnämnda att ta över den vanliga serien i år, efter att Morvan & Munuera inte blivit så populära som man hoppats.

5 kommentarer

  1. Håkan F said,

    Varfifrån köpte du den? De senaste gångerna som jag beställt något från Faraos eller Fantask så har det portomässigt blivit oförsvarligt dyrt. (Annars har det ju blivit en räddning att svenska internetbokhandlar numera distribuerar åtskilliga danska album – men tyvärr inte Faraos Cigarrers egen utgivning, som ju till stora delar är hyperintressant.)

    Är för övrigt nyss hemkommen från ett delvis fransktalande land. Där kunde jag inte låta bli att köpa på mig volym fyra i samma serie: den prisade ” Spirou, le journal d’un ingénu” av Emile Bravo. Oj vad jag önskar att min franska räckte till för att läsa denna…

  2. Simon said,

    Det var rätt knepigt att hitta något ställe som det gick att beställa dem ifrån, men till slut lyckades jag hitta Egmonts egen webshopp på http://www.serieshoppen.dk/ . Tyvärr kan man inte beställa via nätet om man inte har ett Dankort (?!?) så jag ringde upp dem, och då skickade de hem ett inbetalningskort. När jag väl lyckats betala det kom tidningar + böcker snabbt hem i brevlådan; fraktkostnaden var 45:- danska kronor för 410:- danska kronor i böcker, inte så illa.

    Jag beställde båda Spirou och de två sista Blueberry-böckerna som elegant nog precis täcker in de Blueberry som inte kommit på svenska, 5 album in toto :-)

  3. The Marquis of Anaon « Simon säger said,

    [...] Vehlmann, den mycket produktiva mannen bakom bland annat Green Manor, Svart tomtebloss, diverse Spirou-böcker, och annat smått och gott. Albumserien ifråga, The Marquis of Anaon, är tecknad av [...]

  4. Sandra said,

    jag gillar den!
    den här är serien som gör att jag ger AU-spirou chans efter chans…
    Drömfabriken också såklart, den tycker jag jättemycket om.

  5. Simon said,

    Jag fick precis hem ”Katakomberne under Champignac”, en ny (på danska iallafall) AU-Spirou. Rapport kommer när jag läst den :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 168 andra följare