Skolmobbning: Navlarna / Bellybuttons / Les Nombrils

23 augusti, 2009 at 23:45 (Europeiska serier) (, , , )

Engelska förlaget Cinebook är ett trevligt litet förlag som ger ut fransk-belgiska allåldersserier på engelska: Serier som Lucky Luke, Spirou, Blårockarna med flera, som aldrig varit lika populära i England som i Norden. Och eftersom den svenska utgivningen av nya serier av den typen i princip upphört försöker jag ha koll på vad de ger ut för att se om det finns någonting nytt för mig att upptäcka. Hittills har det lett till några nya bekantskaper som jag gillat, till exempel Leos Aldebaran-svit.

Men allt är förstås inte bra, och jag måste säga att jag är mycket tveksam till serien The Bellybuttons (Les Nombrils i original, Navlerne i Danmark) efter att ha läst första volymen. Serien är inte precis inriktad på mig utan har snarare en målgrupp i flickor i lägre tonåren, men det kommer inte hindra mig från att kritisera den :-)

Serien har tre huvudpersoner som går i skolan tillsammans: Jenny, Vicky, och Karine, där de två första är de populäraste tjejerna i skolan och bara bryr sig om sitt eget utseende och snygga killar, medan Karine däremot är vardaglig och lite tonårsaktigt klumpig. Ingenting konstigt i upplägget så långt,

Kortvarig glädje för Karine

Kortvarig glädje för Karine

men det är vad serien egentligen handlar om som jag inte gillar: Jenny och Vicky är mobbare i det större formatet, och den de mobbar är Karine. De gör allt för att hon ska förstå hur ful hon är (tecknaren Delaf tecknar också mycket riktigt J & V som två riktiga pinglor, medan Karine är platt som en planka och ser extremt alldaglig ut), avundas henne att hon klarar sig bra i skolan, ser till att bevisa att de vänner hon har alltid kommer överge henne om J & V vill eftersom de är så mycket coolare än hon, och sist men inte minst ser de till att när Karine är lite förtjust i en pojke så tar de över honom och lurar honom att tro att Karine egentligen hatar honom.

Och allt presenterat som en komedi-serie, ärtigt tecknat med ett glatt utseende! En- och två-sidesepisoder som alltsomoftast utmynnar i en nedbruten,bellybuttons3 ibland gråtande Karine. Det är så deprimerande att jag inte förstår hur manusförfattaren Dubuc tänkt. Visserligen visar hon att egentligen är det nog Karine som har det rikare livet (hon verkar ha en del andra vänner som gillar att umgås med henne för den hon är, innan J & V lurar bort dem förstås), men det är en så obönhörlig serie av obehagliga situationer som Karine utsätts för att eventuella försök att framställa J & V i mindre positiv dager drunknar; de lyckas ju alltid med det de föresätter sig, och Karine får aldrig den minsta lilla triumf.

Nu kanske det blir bättre i de senare böckerna men de tecken som finns på en bra serie här (en trots allt ganska trovärdig skildring av tonåringar, även om den är snedbalanserad, och teckningar som inte alls är så dumma) räcker iallafall i den första boken inte till, jämfört med den löjligt felaktiga känslan när avancerad mobbning presenteras i en aningslöst humoristisk stil.

5 kommentarer

  1. Papercutz: Dance Class & Monster « Simon säger said,

    [...] därmed inte sagt att det är en dålig serie. Om jag jämför den med till exempel Cinebooks Bellybuttons som också följer en liten grupp flickor, tecknad i en lika “söt” stil, så undviker Dance [...]

  2. Mea culpa: The Bellybuttons | Simon säger said,

    […] Nombrils i det franska originalet) är det bara att erkänna att jag hade fel när jag efter att ha läst de första två avfärdade den som ett misslyckat försök att blanda komedi och mobbning. Det enda […]

  3. Mea culpa: The Bellybuttons | Serienytt.se said,

    […] Nombrils i det franska originalet) är det bara att erkänna att jag hade fel när jag efter att ha läst de första två avfärdade den som ett misslyckat försök att blanda komedi och mobbning. Det enda […]

  4. Fortfarande bra: The Bellybuttons 6 | Serienytt.se said,

    […] bara, om serien The Bellybuttons som jag inte tyckte om efter de första albumen men som jag efter det femte ändrat åsikt om. Jag har precis läst den […]

  5. Fortfarande bra: The Bellybuttons 6 | Simon säger said,

    […] bara, om serien The Bellybuttons som jag inte tyckte om efter de första albumen men som jag efter det femte ändrat åsikt om. Jag har precis läst den […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 154 andra följare