Tardi också tillbaka: West Coast Blues

14 september, 2009 at 21:46 (Europeiska serier) ()

Mycket bra serier har redan kommit ut på engelska i år, och den trevliga trenden fortsätter. Fransmannen Jacques Tardi som inte setts till på varken svenska eller engelska på ett tag dök i veckan upp med albumet West Coast Blues på Fantagraphics; originalet kom ut 2005 så det är en förhållandevis ny historia.

Det är, som flera tidigare album från Tardi, en fransk hårdkokt deckare som har stått för manuset. Jean-Patrick Manchette heter upphovsmannen till berättelsen om hur den vardaglige affärsmannen George Gerfaut dras in i en härva av våld och mord efter att ha hjälpt en okänd man efter en trafikolycka. west_coast_blues2Den som har läst hårdkokta deckare förut lär inte bli överraskad av intrigen som följer mallen till punkt och pricka (en okänd dam som huvudpersonen får ihop det med, densammas död, osv).

Tardi har gjort sådana serier förut och han har gjort det bra, men den här gången har han höjt sig ytterligare ett snäpp i teckningarna som fortfarande är typisk Tardi, men med en lite mer avkopplad och naturlig känsla än jag sett honom använda förut. Människorna känns mer naturliga och realistiska, utan att Tardi därmed sagt har anammat någon slags fotorealism.

Manuset är också bättre än vanligt för en sådan här historia. Inte vad gäller själva handling, som sagt, men däremot har Manchette ett intressant sätt att berätta. Det är betydligt mer känslor än vanligt som beskrivs utförligt av den allvetande berättaren, men trots den rikliga texten faller serien aldrig i fällan att det känns som en illustrerad bok snarare än en serie; Tardi är alldeles för skicklig för det, och manuset alldeles för intressant. Ett smakprov från första sidan, när Gerfaut i en slags geistlös existentiell ångest kör runt på Paris motorvägar på natten, drogad av alkohol och sömnpiller:

Och så går det på, med utförliga skildringar av vad personer tänker och känner, allt utmärkt illustrerat av Tardi.

West Coast Blues var en positiv överraskning, utan tvekan. Jag hade rätt höga förväntningar redan innan, men jag hade inte räknat med att Manchettes manus skulle vara så pass egensinnigt för en noir-thriller, och att resultatet skulle bli en till bok att lägga till årets redan höga trave av riktigt bra serier. Om 2009 fortsätter såhär skulle jag vilja påstå att det är de bästa året någonsin för högklassiga serier utgivna i USA.

10 kommentarer

  1. Rikard said,

    Tardi på engelska är trevligt. West Coast Blues är på inköpslistan. Griffu som finns på danska är också efter Manchette och är en rätt bra om än konventionell historia.

    Jag hoppas att något förlag kan ge ut hans svit om Pariskommunen.

  2. Simon said,

    Jag har för mig jag läste Griffu i någon amerikansk antologi-tidning, antagligen Pictopia, och att den var bra, men jag tror att West Coast Blues är bättre. Jag borde läsa om Griffu och kolla, men tyvärr ligger Pictopia nerpackad någonstans i källaren…

    Och Pariskommunen, absolut önskad! Jag skulle också vilja se hans senare Adèle-album som jag inte läst hittills.

  3. Håkan F said,

    (Nu måste jag än en gång tjata om danska album. Sorry…)

    Hela den fantastiska sviten om pariskommunen, Folkets röst, finns utgiven på danska. Går till och med att köpa på adlibris.se. Visserligen kostar de 229 SEK styck, men de är Vansinnigt vackra.

    Upptäckte för övrigt att första delen (av två?) av nya Resande med vinden också kommer ut på danska vilken dag som helst. Kommer också att gå att köpa på adlibris.

  4. Simon said,

    Ingen fara med tjat, trevligt med tips!

    Jag hade sett Resande med vinden men kanske ska ta mig en titt på Pariskommunen på danska också :-)

  5. Adèle Blanc-Sec, och lite till « Simon säger said,

    […] detsamma i USA i samband med att de ger ut en del annat av Tardi (de smygstartade i somras som jag skrev om då), och Bessons film kommer som sagt i april; den som gillar Tardi har en hel del att se fram […]

  6. It Was the War of the Trenches « Serienytt.se said,

    […] fortsätter förtjänstfullt med sin utgivning av Jacques Tardi på engelska, och nu är det dags för ytterligare ett album som inte funnits på […]

  7. Like a Sniper Lining Up His Shot « Simon säger said,

    […] fortsätter att peta ur sig Tardi-album; efter West Coast Blues förförra året  är det nu dags för ytterligare en serieversion av en bok skriven av den […]

  8. Like a Sniper Lining Up His Shot • Serienytt.se said,

    […] fortsätter att peta ur sig Tardi-album; efter West Coast Blues förförra året  är det nu dags för ytterligare en serieversion av en bok skriven av den […]

  9. New York Mon Amour « Simon säger said,

    […] Dessutom är de alla väldigt bra, precis som de tidigare Tardi-albumen Fantagraphics har gett […]

  10. Hårdkokt med stil & snits men utan nerv: The Hunter « Simon säger said,

    […] serie baserad på en gammal hårdkokt deckare jag nyligen läste, Tardis version av Manchettes West Coast Blues, så står sig The Hunter slätt, […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 179 andra följare