Afghanistan 1986: The Photographer

27 september, 2009 at 23:46 (Serier) ()

Idag blir det en pinsamt sen recension; jag borde verkligen ha skaffat den här boken tidigare, men det blev bara inte av förrän häromveckan. Boken ifråga, The Photographer av Emmanuel Guibert & Didier Lefèvre, har hyllats överallt där den getts ut, och andra seriebloggar har förstås redan skrivit om den. Men allt måste inte vara sprillans nytt för att vara intressant :-)

Först som sist: Det är en fantastisk bok som förtjänar allt beröm den fått. När jag senast skrev om Guibert i samband med Alan’s War var jag lite missbelåten eftersom den boken hade en del brister, framförallt i människoskildringen. Både den och The Photographer är inte skrivna på det vanliga sättet med ett manus, utan de grundar sig båda på Guiberts samtal med en annan person; den här gången handlar det om frilansfotografen Lefèvre och hans resa till Afghanistan med en grupp från Läkare utan gränser, vid tiden för invasionen av Sovjetunionen. Kanhända är det så enkelt att Lefèvre är en intressantare berättare än vad Alan Cope är, men det spelar också in att medan andra världskrigets historia har berättats tusentals gånger från alla möjliga vinklar så är Afghanistans moderna historia åtminstone för mig betydligt mer okänd.

Och berättelsen i sig, om hur den lilla gruppen sjukvårdare och Lefèvre vandrar genom bergstrakterna för att behandla invånarna i de små byarna längs vägen är fascinerande. Det är nästintill obegripligt, och lika beundransvärt, att en organisation som Läkare utan gränser ger sig in ett krigsområde utan att ha några som helst tillstånd (de måste passera gränsen vid Pakistan i hemlighet, tillsammans med smugglare), och med bara de allra primitivaste hjälpmedel när de opererar och utövar sitt arbete.

Överhuvudtaget lyckas Guibert (för jag ser det här som hans bok, även om det är Lefèvre som har varit med om händelserna) att framställa sjukvårdarna både som verkliga människor och, i brist på bättre ord, helgon; inte nog med att de riskerar liv och lem, de har också en oerhört stark förståelse för de människor de träffar, oavsett skillnaderna i bakgrund och kultur.

Lefèvre själv, vars första utlandsuppdrag Afghanistan-resan var, är lite mindre helgonlik, men han liksom de afghaner som dyker upp skildras alla som individer; respekten är ömsesidig. Ett exempel från slutet av boken är när Lefèvre råkar i problem på vägen ut ur Afghanistan på grund av att några guider överger honom; ursinnig och besviken blir han, men det är tydligt att det är guiderna personligen det avser, inte något annat.

Eftersom det är en serie är förstås också illustrationerna viktiga. Här är det inte de vaga konturerna i Alan’s War som gäller, utan det är den klassiska fransk-belgiska stilen som gäller. Mycket snart när jag börjat läsa slog det mig hur mycket av Hergé man kunde se i teckningarna,så det var lite skoj när en av personerna kommenterar landskapet med att det som taget ur Tintin. Det är sant också: Bergen i Tintin i Tibet är mycket lika en del av miljöerna här, och även färgläggningen och sättet att avbilda människor, djur och byggnader påminner om Hergés, även om Guibert förstås är mer realistisk och modern i sin stil.

Men hittills har jag inte nämnt det som kanske är det mest särpräglade med The Photographer, och det första som slår en när man tittar i boken: Sammanvävda med teckningarna finns också ett rikligt urval av Lefèvres fotografier från resan. De är inlagda som vanliga serierutor, men alltid utan text (så det är ingen fumetti, gudskelov). Det är egentligen ganska konstigt med en bok där några bilder tjänar som illustrationer av andra bilder; att vanlig text kompletteras med foton är vi alla vana vid från dagstidningar och böcker, men det här är mig veterligt första gången samma sak används i en serie. Och det fungerar faktiskt alldeles utmärkt, även om jag ibland skulle vilja se fotografierna i ett större format. Å andra sidan, när Guibert några få gånger låter fotografierna uppta en hel sida eller ett uppslag blir kontrasten mot de mindre bilderna desto mer slående. De som starkast fastnade i mitt minne är dels den chockerande bilden på Amrullahs sönderskjutna ansikte, och dels den på Lefèvres häst på natten uppe i ett iskallt bergspass.

Jag skrev det nyligen och nu skriver jag det igen: 2009 är ett makalöst år för serier utgivna på engelska. Förut sa jag att det ser ut som om det kan bli ett av de bästa åren någonsin; nu skulle jag vilja drista mig till att säga att även om det inte kommer ut ett enda läsbart album till i år så är det redan det bästa året, någonsin.

7 kommentarer

  1. Hannah said,

    Fick du mod att läsa och skriva om detta, för att SVT hade reportage om ”Krig i serien”?
    Intressant program. Ett till avsnitt kommer även denna vecka. :)

  2. Simon said,

    Nix; jag glömde bort att det där programmet gick… Jag letade lite kvickt efter det på SVT Play igår men det verkade vara tji.

  3. Håkan / Wakuran said,

    Finns länk till det på Seriefrämjandets forum, om inte annat…

  4. Simon said,

    Jag vet inte hur jag mosade det förra gången; när jag kikade in på SVT Play nyss var det busenkelt att hitta programmet :-P

    men bra att veta att länk finns hos SeF också!

  5. Gratis EU-serier: Troubled Waters & Hidden Disaster « Simon säger said,

    [...] andra ord, Bongers låter äkta känslor skina fram. Det är inte precis samma klass som Guiberts The Photographer, men Hidden Disaster är inte utan poänger. Tyvärr blir avslutning ett tillrättalagt ”Allt [...]

  6. Den bästa fängelsehålan: Dungeon – The Early Years « Simon säger said,

    [...] som jag verkligen ser fram emot (Asterios Polyp är fortfarande sorgligt oläst). Men då ramlar The Photographer, Eva och två Taniguchi-böcker ner, och så blev det ingenting av med det då heller. Och dessutom [...]

  7. Ariol – Just a Donkey Like You and Me | Simon säger said,

    [...] upp ytterligare en charmig fransk barnserie som man översatt till engelska där Emmanuel Guibert (The Photographer, Alan’s War, Sardine) står för manuset medan den för mig okända Marc Boutavant tecknar: [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 169 andra följare