Lite för mycket: The Color of Earth/Water/Heaven

27 november, 2009 at 00:17 (Manga) ()

Hm. Det här kommer att bli knepigt; det är oerhört frestande att slita Kim Dong Hwas tre böcker The Color of Earth / Water / Heaven i stycken för deras ultra-romantiska ton och (nästan) aldrig sviktande allvar eftersom det vore så lätt men den är inte helt usel. Redan när jag skrev om den första delen var jag lite skeptisk och tyckte att det var i mesta laget, och att läsa alla tre i ett sträck igår var bitvis en övning i koncentration: Jag var tvungen att fokusera på serien för att acceptera sättet den berättade historien på för så snart jag slappnade av lite blev jag faktiskt full i skratt av det överlastade språket. I det avslutande kapitlet gick det åt pepparn när huvudpersonen Ehwa äntligen gift sig; skildringen av bröllopsnatten var bara för mycket med bilder på mortel + stöt, vindar som formar molnen till ett älskande par, klockor som ringer, och så vidare.

Det är inget fel på höga pretentioner; Hwa siktar högt och vill uppenbarligen göra en serie där kärlekens poesi sitter i högsätet, och ibland fungerar det precis som tänkt. Nackdelen med pretentioner är däremot att när det inte fungerar så brukar fallet bli långt…

Jag skulle gärna tycka bättre om den här manhwan än jag gör. Den är definitivt ovanlig i sitt tonfall, och det är inte alltför mycket manhwa som kommer ut på engelska med lika stora ambitioner. Men det räcker inte; språket skulle behövt skruvas ner ett antal grader för att bli mer läsbart i längden. Ett citat från en scen där Ehwas mamma blir uppvaktad av en man:

Though the beauty has faded… Though the fragrance has dwindled… I am a withered old tree with a flower hidden inside her.

Faktum är att 1,000 sidor fyllda med liknande är lite smått tungrott.

Men, som sagt, allt är inte illa. Även om jag fortfarande inte är helt förtjust i hur Hwa tecknar människor finns det en hel del bra enstaka bilder och sidlayouter, och språket till trots flyter läsandet på förvånansvärt bra. Och det finns också en del roligare sekvenser, framförallt när Ehwas väninna Bongsoon är med.

När jag nämner Bongsoon måste jag också nämna att jag har svårt för Hwas skildring av Ehwa och hennes mamma. Serien igenom förblir de passiva och väntande, men Bongsoon är uppfriskande rå och infallsrik. Ehwa är blyg och blir akut generad så fort ens en antydan om nakenhet eller något än värre nämns, alltmedan Bongsoon leker doktor med pojkarna och sedan går än längre när hon blir äldre. Ehwa däremot fortsätter att tråna än efter den ene, än efter den andre. I förorden nämns hur skicklig Hwa är på att skildra kvinnor, men själv är jag lite lätt misstänksam; givetvis är Ehwa + mamman vackrare än alla andra, medan Bongsoon som bryter mot mönstret för hur kvinnor ska vara inte är det. Med andra ord, attraktiva kvinnor väntar bara på att männen i deras liv ska dyka upp (detta nämns ofta som typiskt kvinnligt), medan mindre attraktiva kvinnor istället letar upp dem.

Jag kanske är lite väl hård mot den här serien, och jag är övertygad om att det finns många som kommer att tycka mycket bättre om den än jag gjorde. Min smak är däremot för långt ifrån vad Hwa vill åstadkomma är jag rädd.

Efter den här serien tror jag att jag måste läsa någonting av Ennis som motvikt; han är inte alltid bra, men snyftigt romantisk är han aldrig ;-)

1 kommentar

  1. En fjärran spegel: Red Snow « Simon säger said,

    [...] bidrog till att jag blev lite irriterad på Katsumata var att han ibland kom obehagligt nära Hwas The Color of…-serie; det gjorde inte att jag blev vänligare ställd till Katsumata, utan hans egen förskyllan. [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 172 andra följare