Cinebook, del 3

10 januari, 2010 at 22:16 (Europeiska serier) (, , , , , )

Jahapp, dags för näst sista delen av Cinebook-genomgången. Det blir bara tre serier idag, alla tre helt OK hantverk men bara en med lite mer personlig charm…

I.R.$.: Manus Stephen Desberg, teckningar Vrancken. Typisk fransk actionserie ner i minsta detalj; det ovanligaste är väl att huvudpersonen jobbar för IRS (amerikanska skatteverket) istället för någonting mer standardartat som CIA. Inte för att det spelar den minsta roll, med tanke på att huvudrollsinnehavaren kan slåss, förföra kvinnor och dra de mest långsökta slutsatser från skurkarnas deklarationer lätt som en plätt.

Det är lite för stelt för att passa min smak, i den där pseudo-fotorealistiska stilen som är så gudisgförbarme tråkigt att titta på, och ett manus där jag inte bryr mig om Larry Max (skatteindrivaren / James Bond.typen i fråga) det minsta. Ändå är det inte helt uselt för Desberg kan åtminstone skriva en historia som håller ihop, och till och med överraska en smula med slutavslöjandet (eller för att vara mer exakt, det är inte förrän några få sidor innan avslöjandet som jag känner mig helt säker på vad skurken egentligen gjorde under andra världskriget. Ett litet plus för att den första Cinebook-boken innefattar två franska album som tilsammand bildar ett avslutat helt (fler delar finns dock). Betyg: I första delen av Cinebook-genomgången skrev jag om två av serierna att de skulle kanske passa i Agent X9, varpå det visade sig att de redan hade gått där. Så därför säger jag nu istället: Jag skulle inte bli förvånad om I.R.$. gått i Agent X9 ;-)

Largo Winch: Manus Van Hamme, teckningar Francq. Ha! En serie som till och med jag vet att den gått i Agent X9, och det är förståeligt. Ett rätt så tajt manus av Van Hamme som visserligen drar ut på handlingen lite väl mycket i första halvan av boken (dvs motsvarande det första franska albumet; liksom I.R.$. innehåller den första Cinebook-boken två franska album) men det gör inte så mycket eftersom den andra havlan avslutar introduktionshistorien. Teckningarna är också mycket roligare än i I.R.$.; de är inte direkt nyskapande i sin tidig Hermann-stil men de är utan tvekan serier.

Jag kommer inte köpa fler delar men det är mest för att det inte är min typ av serie (plus att det är lite onödigt rått våld här och där; jag gillar inte när författaren envisas med att ta livet av oskyldiga bipersoner som Van Hamme gör här), men för den som är mer förtjust i fransk action à la Bernard Prince är det ett mer lockande köp. Ett litet minus till tecknaren är att det är 100% uppenbart vem i bolagsstyrelsen som är ute efter Largo Winch i och med första bilden på dem; varför kan så många tecknare inte låta bli att göra triviala misstag som genast avslöjar skurken?!? Betyg: Den inte bara skulle passa bra, den gör det redan, i ni-vet-nog-vilken tidning.

Green Manor: Manus Vehlmann, teckningar Bodart. Här har vi till slut den serien som charmade mig mest av dagens, och en serie som inte alls var vad jag trodde (vilket oftast är ett plus för min del). Efter alla action-serier jag läst räknade jag med någonting liknande här men hej vad jag bedrog mig. Green Manor är en sofistikerad, charmig och smålustig serie med kortare episoder som har det gemensamt att de utspelas i och omkring gentlemannaklubben Green Manor i London på 1800-talet. Eller gentlemen; medlemmarna är alla besynnerligt intresserade av mord och allsköns kriminalitet som de berättar historier om för varandra (och ibland utsätter varandra för).

Det är absolut inga grafiska gruvligheter utan mer av Roald Dahls noveller för vuxna, med den typiska knorren som (ibland) överraskar. Mycket trivsamt, och med teckningar som inte gör minsta anspråk på att vara realistiska och istället satsar på kurvor, karikatyrer och personlighet. Jag måste säga att det var en frisk fläkt efter alltför många serier som påminde alltför mycket om varandra att läsa Green Manor, och att den dessutom nöjer sig med ”bara” tre album på franska (två hos Cinebook) gjorde det extra nöjsamt. Fler hade riskerat att bli för mycket upprepning, men till 150 sidor innefattande 16 kortare historier och en liten ramberättelse räcker upplägget gott. Betyg: Mycket trevligt, och om man beställer från Amazon UK kostar det inte mycket heller.

Nästa gång blir det de sista Cinebook-titlarna, och då vankas det lite forntid och lite framtid. Om jag inte klämmer in något icke-Cinebook-relaterat först, förstås :-)

7 kommentarer

  1. Cinebook, del 4 « Simon säger said,

    [...] det några gamla bekantingar som dyker upp. Desberg stod för manuset till I.R.$. som jag skrev om häromsistens, och Marini har bland annat tecknat serien Gypsy som publicerats på engelska i Heavy Metal. Och [...]

  2. Rasmus Kaj said,

    Jodå, IR$ har gått i X9 kan jag bekräfta. :-)

    Green Manor låter intressant, kan vara värt en närmare titt.

  3. The Marquis of Anaon « Simon säger said,

    [...] en fransk albumserie skriven av Fabien Vehlmann, den mycket produktiva mannen bakom bland annat Green Manor, Svart tomtebloss, diverse Spirou-böcker, och annat smått och gott. Albumserien ifråga, The [...]

  4. The Marquis of Anaon • Serienytt.se said,

    [...] en fransk albumserie skriven av Fabien Vehlmann, den mycket produktiva mannen bakom bland annat Green Manor, Svart tomtebloss, diverse Spirou-böcker, och annat smått och gott. Albumserien ifråga, The [...]

  5. I Vipers klor | Simon säger said,

    […] Svart tomtebloss. Det är symptomatiskt att det bästa av Vehlmann jag läst är böckerna om Green Manor som består av korta serier istället för albumlånga diton. Eftersom I Vipers klor delar […]

  6. Last Days of an Immortal | Serienytt.se said,

    […] äntligen fick Fabien Vehlmann till en fullträff! Efter en mängd Spirou-album, smånoveller om kriminell brittisk överklass, en fransk monsterjagande markis, hemskheter i sagoskogen, samarbete med Jason, och häromsistens […]

  7. Last Days of an Immortal | Simon säger said,

    […] äntligen fick Fabien Vehlmann till en fullträff! Efter en mängd Spirou-album, smånoveller om kriminell brittisk överklass, en fransk monsterjagande markis, hemskheter i sagoskogen, samarbete med Jason, och häromsistens […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 172 andra följare