Ack så skickligt: Dave McKeans ”Pictures That Tick”

25 januari, 2010 at 10:33 (Europeiska serier) ()

Det är några dagar sedan jag skrev någonting här. Det beror dels på att det blivit en trave med romaner (Fred Saberhagens Berserker – njae; L M Montgomerys Anne på Grönkulla (som jag pinsamt nog inte läst tidigare) – bra; Steve Sem-Sandbergs De fattiga i Łódź – mycket bra), men dels på att jag läste Dave McKeans Pictures That Tick, och det var inte en lätt bok att komma igenom…

Jag tycker om McKean som illustratör; hans omslag till diverse serietidningar och hans barnboksillustrationer är alla mästerliga. Men jag är betydligt mer kluven till hans serier som tenderar till att antingen kännas som bilder med insprängd text, som Arkham Asylum, snarare än mer helgjutna serier där text och bild smälter samman, eller till lite väl abstrakta serier som svävar ut i intet, som delar av Cages.

Och Pictures That Tick ändrar inte på min åsikt. Det är en samling med korta historier, där varje serie också har en liten text där McKean berättar om bakgrunden. Som ett smakprov är här vad McKean skriver om Black Water:

moved to kent

the isle of oxney

the military canal

herons

just a thought

like a note to myself

drawn in a day [off]

left unfinished until now

always liked the fish

Så går det på, serie för serie, och serierna uppfyller väl vad introduktionerna lovar. Jag kan inte låta bli att likna det vid tonårsjuvenila försök till poesi; problemet med att sikta så högt som McKean gör är att om försöket inte lyckas så blir det ett platt fall som heter duga.

Det är inget tvivel om att McKean är en gudabenådad tecknare, och flera av serierna här ser enormt bra ut oavsett vilken teknik som används. Jag hade tänkt skriva mer om Pictures That Tick men just nu inser jag att det nog inte behövs eftersom jag egentligen inte har mer att säga än det jag redan sagt: En mycket vacker bok, väl värd att titta i så länge man ignorerar texten.

Som sagt, det tog ett bra tag att komma igenom den här boken. Men under tiden läste jag en hel del andra serier också (det behövdes för att få ork att fortsätta), så härnäst blir det lite mer lättläst lektyr, men inte nödvändigtvis lättsam.

PS. Ett undantag finns: Den avslutande historien, his story, är betydligt bättre än de andra. Här fungerar plötsligt text och bilder tillsammans, och när det gör det blir det smärtsamt uppenbart hur bra McKean skulle kunna vara om det bara ville sig. DS.

4 kommentarer

  1. Nattsvarta kaniner: Life in Hell « Simon säger said,

    [...] 2010 at 08:59 (Dagspresserier) (Life in Hell, Matt Groening) Pictures That Tick som jag skrev om igår var inte en bok som jag ville läsa i ett sträck; en av serierna jag läste som avkoppling under [...]

  2. Daterad framtid: Buck Rogers « Simon säger said,

    [...] några dagar sedan klagade jag på att Pictures That Tick var en smula svårgenomtränglig, men den var rena Barbara Cartland-boken i jämförelse med gamle [...]

  3. McKeansk erotik: Celluloid « Simon säger said,

    [...] Dave McKean har släppt en ny bok. Och trots min skepticism mot McKean som serieskapare har jag alltså köpt boken Celluloid. För att ytterligare öka min misstro mot den är det [...]

  4. McKeansk erotik: Celluloid • Serienytt.se said,

    [...] Dave McKean har släppt en ny bok. Och trots min skepticism mot McKean som serieskapare har jag alltså köpt boken Celluloid. För att ytterligare öka min misstro mot den är det [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 170 andra följare