Angoulême-vinnare på svenska: Lou!

8 februari, 2010 at 15:50 (Europeiska serier) (, , )

Äntligen! En riktigt bra serie för unga på svenska, och inte nog med det, dessutom på ett nytt förlag :-) En stor eloge till Wibom Books, alias Lisa Wibom, som har gett ut de två första böckerna i den franska serien Lou! av fransmannen Julien Neel.

Lou är en flicka i tolvårsåldern som bor tillsammans med sin mamma (pappa: Har aldrig synts till, och inte gör det Lou någonting). Mamman i sin tur försöker försörja sig på att skriva science fiction-romaner, och av det vi får se i serien verkar det vara värsta sortens space opera, men eftersom hon då och då får påringningar från sin förläggare som undrar om boken är klar ännu verkar de gå att sälja. Lou själv skriver i sin dagbok, umgås med sin bästis Mina, och är i hemlighet kär i grannen Tristan (som tyvärr har mer gemensamt med Lous mamma eftersom bägge är tvspels-fanatiker).

Den som inte blir hundraprocentigt charmad av Lou och hennes familj och vänner har ett hjärta av sten; utan att gå över gränsen till att bli sliskig är Lou obönhörligt kawaii från början till slut. Visst, ibland har hon problem, men med sin envetna energi kan man vara säker på att hon kommer att lösa dem på något sätt. Hennes mamma förtjänar också några lovord för det var länge sedan jag såg en så originell skildring av en förälder i en barn/ungdomsserie (eller bok, för den delen).

Teckningarna är också gulliga men utan att vara uddlösa. De är kanske på gränsen till att vara för slickade för min smak, och när jag läste den reflekterade jag över att det ibland såg ut som rutor ur en tecknad film à la Genndy Tartakovskys Dexters laboratorium eller Craig McCrackens Powerpuffpinglorna. Mer detaljerad och personlig, men med klara likheter i stil, så när jag i efterhand såg att det har gjorts en tv-serie av Lou! blev jag inte det minsta förvånad; det känns nästan oundvikligt att någon skulle komma på den idén :-) Jag gillar teckningarna, absolut, men de känns ibland lite opersonliga i den första boken. I den andra boken märks det att Neel hittat rätt på alla plan; som alla bra serier blir de bättre ju mer man lär känna personerna.

Jag hoppas verkligen att Lou! säljer tillräckligt bra för att de ska bli fler böcker på svenska. Häromdagen fick den femte boken i serien, Laser Ninja, pris i Angoulême i klassen bästa serie för barn/ungdomar, och jag vill läsa den med! Julien Neels förklaring till titeln är värd att citera:

J’ai choisi ce titre parce que je me suis dit qu’à titre personnel, j’achèterai les yeux fermés un livre qui s’appellerait ”Laser Ninja”.

<Min knackiga översättning: ”Jag har valt den här titeln för jag vet att en bok med titeln Laser Ninja skulle jag köpa om jag så hade förbundna ögon”>

PS. På Wibom Books hemsida kan ni läsa utdrag ur de båda böckerna. DS.

5 kommentarer

  1. Håkan / Wakuran said,

    TV-serien ska tydligen börja gå på SVT eller Barnkanalen senare i år, läste jag. Man får hoppas att det leder till större intresse och försäljning.
    Sån där slickad stil verkar f.ö. vara rätt vanlig numera. Tror det finns en del Spirou-tecknare som verkar i liknande stil.

  2. Simon said,

    Jag såg att Wibom Books hade en länk till trailern för tv-serien; den ser åtminstone bra ut, och jag hoppas den fungerar som animerat också :-)

    PS. Råkade visst redigera din kommentar av misstag, men tror lyckats återskapa den som den var :-? DS.

  3. En dal, ett berg: Några feta & Lou! « Simon säger said,

    […] är lika charmig och rolig som förut, men i Busskyrkogården blir tonen lite allvarligare när tonåren med kraft slår till mot Lou. […]

  4. En dal, ett berg: Några feta & Lou! « Serienytt.se said,

    […] är lika charmig och rolig som förut, men i Busskyrkogården blir tonen lite allvarligare när tonåren med kraft slår till mot Lou. […]

  5. Anonym said,

    jag älskar värkligen denna serien

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 182 andra följare