Lite svenska funderingar

9 mars, 2010 at 23:26 (Diverse, Svenska serier)

Den som läst den här bloggen ett tag har nog märkt att jag läser det mesta i serieväg: Klassiska europeiska serier, manga, superhjältar, dagstidningsserier, underground och så vidare. Självklart har jag mina favoriter bland genrerna, men det allra mesta går ned, och det är riktigt sällsynt att jag inte tycker om åtminstone någon liten del av det jag läser.

De senaste åren har varit utomordentligt bra, med mängder av utmärkta serier av alla de slag, men en slags serie har jag saknat: Den svenska serien som vågar bryta av mot det förväntade.

Åtminstone tyckte jag det fram till jag började skriva här för drygt ett år sedan; det mesta jag såg var antingen tråkigt och traditionellt (svenska Fantomen och andra klassiska serietidningar) eller ambitiöst konstnärligt i Galago-stilen (som kan vara hur bra som helst, men alltför många serier påminner för mycket om varandra).

Men i och med skrivandet här började jag också leta upp lite mer udda serier. SPX förra året var mycket roligt att se, med serier som både var proffsiga och personliga, och serier i kommersiella genrer som inte varit vanliga här förut (i första hand manga, med yaoi och andra subgenrer). Jag köpte lite av varje och det allra mesta var jag helnöjd med. Och jag var inte ensam att uppskatta SPX; fortfarande är de inläggen jag skrev då bland de som läses mest (jag kan se i sökningarna att det är just” SPX” som folk letar efter).

Sen under 2009 upptäckte jag personligen Mats Källblad som jag inte läst innan, Tinet Elmgren kom ut med sin uppfriskande Asbesthjärtan, och i år har vi redan sett Mara från Ulthar som också sticker ut. Lägg därtill mästerverk som Frances i den mer traditionella svenska seriestilen, alla de små svårfunna men lovande serierna av än så länge relativt okända serieskapare (som exempelvis Hallon-grottans Bitte Andersson om jag hoppas kommer skriva någonting längre), och jag ser med nyfikenhet fram mot vad som kommer att komma ut inom de närmaste åren.

Det finns en del dystra tongångar i serie-Sverige: Ekonomin är svår för förlag och butiker, den klassiska serietidningsförsäljningen  går neråt, och så vidare. Därför ville jag skriva det här lilla inlägget för att säga att även om det finns en del svarta moln så ser det mycket ljust ut för kvalitetsserier gjorde i Sverige. De kanske inte kommer att ges ut på det traditionella sätten, men det gör inte mig så mycket. Räkna med att jag kommer att dyka upp på SPX i år igen, och i år kommer jag nog köpa ännu mer för mig okända serier :-)

2 kommentarer

  1. Håkan / Wakuran said,

    Bitte Anderson jobbar f.ö. stenhårt med sin bokhandel Hallongrottan samt kringrelaterad HBTQ-aktivism, så hon hinner inte rita så mycket serier mer än vid sidan av, nu för tiden. Hon har mest någon kortare strippserie i någon av de här gratistidningarna, har jag för mig.

    http://www.hallongrottan.com/

  2. Simon said,

    Jag vill att hon ska rita mer serier av helt egoistiska skäl ;-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 170 andra följare