Och ännu mera Mats Källblad

26 mars, 2010 at 01:04 (Svenska serier) ()

Långsamt läser jag ikapp vad Mats Källblad har gett ut tidigare; nu har jag läst hans debutalbum Garagedrömmar och diverse kortare serier :-)

Så, Garagedrömmar. För att citera baksidan:

Det var sommaren 1989, några månader innan muren skulle fall där i Berlin. Jag bodde kvar hemma, några kilometer utanför Osby, en liten sovande håla i norra Skåne.

Det är alltså en tvättäkta ungdomsskildring där huvudpersonerna bor i en liten småstad (vilket verkar vara ett genomgående tema hos Källblad) och är medlemmar i ett band. Men de börjar bli vuxna, och både bandet och kompisförhållandena börjar knaka i fogarna när jobb, familj och annat blir allt viktigare. Sista sommaren med gänget, alltså.

Folkbilen

Så tematiskt påminner den om andra serier som Barus underbara Blues i brallan eller Gipis Garage Band. Men, som den Källblad-diggare jag har blivit, Garagedrömmar är väl så bra som Baru och Gipis serier, trots de senares berömdhet. Det som gör Källblad så bra är att han verkligen kan fånga det personliga hos människor med bara några få repliker, och att hans karaktärer alla känns helt igenom äkta. Han undviker också de vanliga klichéerna i sådana här ungdomsskildringar (vilket Gipi inte gör), där allting blir så himla allvarligt för de inblandade. Visst är det lite sorgligt för huvudpersonen Isak att de andra inte längre vill satsa på musiken men det är inte världens undergång; lågmäldheten från Vimmelgrind-serierna finns redan här i Källblads första album.

Teckningarna tilltalar mig också väldigt mycket, med en säkerhet i stilen som inte är uppenbar om man bara ögnar igenom albumet men som vid en lugnare läsning blir uppenbar: I många serier som annars ser bra ut finns det enstaka bilder eller detaljer som inte är helt lyckade (hallå Richard Corben och hans ibland alldeles förskräckligt misslyckade anatomier), men Källblad lyckas med varenda vinkel, detalj och anletsdrag.

Så precis som Richard skrev i en kommentar till mitt förra inlägg om Källblad gillade jag verkligen Garagedrömmar. Vakna laglös ska vara på väg i brevlådan och dyker förhoppningsvis upp snart, den med :-)

Och sen har jag som sagt läst några kortare Källbladsserier också, alla mycket trevliga. Framförallt kan jag rekommendera Folkbilen från Allt för konsten 5, en trevlig liten lektion om hur bilar (ett annat genomgående Källblad-tema som också ingår i Garagedrömmar) blev folkliga. Serien är tecknad på ett lite annorlunda sätt än hans andra serier men det ser lika trevligt ut för det; hittills har jag inte läst en enda dålig Källblad-serie men om jag fortsätter gräva kanske jag kommer hitta någon till slut :-)

10 kommentarer

  1. Petter said,

    Apropå kortare Mats Källblad-serier så är ”En för alla…” i ”allt för konsten 3″ väldigt bra.

  2. Rikard said,

    Jag får ta å kolla in Allt för konsten-antolgierna. Jag har tack och lov lite Källblad kvar att läsa: Sigvard, Allan Röde och Sture Stelben. Det är viktigt att inte ta allt gott på en gång ;)

  3. Sandra said,

  4. Sandra said,

    Jag ska inte vara så paranoïd bara för att great minds think alike.

  5. Petter said,

    Jag hade inte sett att den redan rekommenderats av dej där.
    Då det är en bra serie så är det väl inte så underligt.

  6. Simon said,

    @Sandra & Petter: Tack för tipset (@Sandra: Visste inte vilken Allt om konsten du menade förut); hade inte läst 3:an sen den kom ut och att läsa om Källblads serie var verkligen en bra idé!

    Klart mer deprimerande än Garagedrömmar men med stora likheter i miljön, personer och så vidare; så pass stora att det ser ut som om serierna hör ihop faktiskt. Huvudpersonen i båda serierna ser identiska ut, du har en bondgrabbb som heter Konrad, osv. Persongalleriet stämmer inte helt överens men lite för mycket likheter finns det för att vara en slump skulle jag säga.

  7. Andreas said,

    Det är samma. Den utspelar sig emellan Garagedrömmar och Vakna laglös.

  8. Simon said,

    Aha! Då ser jag ännu mer fram mot Vakna laglös, när den nu dyker upp här hemma :-)

  9. Källblad är tillbaka: Lång väg tillbaka « Simon säger said,

    […] väg tillbaka har samma persongalleri som Källblads tidigare serier Garagedrömmar och Vakna laglös, men den här gången är det korta berättelser som gäller; en del nytt, en del […]

  10. Källblad är tillbaka: Lång väg tillbaka • Serienytt.se said,

    […] väg tillbaka har samma persongalleri som Källblads tidigare serier Garagedrömmar och Vakna laglös, men den här gången är det korta berättelser som gäller; en del nytt, en del […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 182 andra följare