Klassiker som borde reprintas: Blondie

8 april, 2010 at 23:27 (Dagspresserier) (, , )

Min iPad är här och jag har redan köpt alla appar för serieläsning till den för att testa, men mitt slutomdöme är inte riktigt klart ännu (kortversionen är att det kommer att bli mycket bra, men apparna är fortfarande lite opolerade). Så, istället blir det en utläggning om en serie som ofta glöms bort när man pratar om de riktigt stora; den är nog lite för vardaglig för att man ska komma att tänka på den när man diskuterar klassiker. Åtminstone gör jag det, och det kan gå åratal mellan gångerna jag kommer på att den finns ;-) Introduktion slut, över till utläggningen:

(Klicka för hela sidan)

Nästan alla större (och en hel del mindre) dagspresserier håller på eller är utannonserade i samlingsutgåvor, men det finns fortfarande några vita fläckar. En som jag saknar mycket är en av de allra största: Blondie. Mer precist är det söndagssidorna jag vill åt, framförallt från 50-talet och framåt. Jag har läst mycket av det i den svenska Blondie-tidningen som liten, men häromdagen råkade jag få syn på de få album jag har med serien och läste om dem.

Och vilken serie det är! De bästa söndagsepisoderna är små mirakel i hur man berättar en historia på bara en sida; Raymond & Young lyckas få in hur mycket handling som helst utan att det känns krystat eller stressat. Humorn varierar vilt från något som mest påminner om en normal sitcom till fullkomliga orgier i våld (mano a mano mellan Dagobert och Herbert, vilt skjutande poliser eller de allestädes närvarande folkmassorna som har lätt för explodera i Blondie). Eller för den delen, en tyst absurd humor som jag kanske tycker allra bäst om.

(Klicka för hela sidan)

Visst är det en serie som befäster varenda liten könsfördom som finns, men av någon anledning stör det mig inte alls i Blondie (åtminstone i äldre strippar; de senaste decennierna blir jag irriterad på eftersom försöken att modernisera serien istället befäster den gammeldags moralen…). Den ytterst sparsmakade miljön med  sina aldrig varierande personer blir istället scenen för teman med variationer på samma sätt som Krazy Kat också har ett mycket begränsat antal scenarion. Flera söndagsepisoder börjar på precis samma sätt, men kan trots det sluta radikalt annorlunda. Dörrförsäljaren dyker upp, men kommer det att innebära ett rejält slagsmål, en lyckad försäljning (ofta implicerande en gråtande Dagobert), eller någonting helt annat?

Jag har inte hört några som helst planer för Blondies söndagsserier, eller några Blondie överhuvudtaget, men vem vet? Tills dess får jag nöja mig med de tunna julalbum och andra ströböcker jag hittat.

Härnäst: iPad, garanterat!

8 kommentarer

  1. Håkan / Wakuran said,

    Brukade också köpa på mig en massa gamla Blondietidningar i seriebutikerna när jag var yngre. Kostade nästan ingenting, och serien har otvivelaktigt en egen stil. Blondie under 70-talet hade dessutom en hel del sköna biserier. Katzenjammer Kids (eller om det nu var Captain and the Kids, lär ha varit Dirks, iaf) , Boule et Bill, Cubitus, Snells Express (samlingsalbumet tror jag bara innehöll en bråkdel av materialet, en kul metadetalj är att figurerna då och då läser Blondie istället för att jobba), Acke (söndagssidorna med Bob Montana, gillar de mer än serietidningsversionen), Cattivik etc.

  2. K-E Lindkvist said,

    En hyfsad samlingsvolym är ”Blondie & Dagwood’s America” från 1981. Ett urval strippar och söndagssidor, mest från 1950-talet och framåt på 144 sidor. ISBN-10: 0060909080. Brukar finnas antikvariskt på Amazon.com

  3. Håkan F said,

    Den här köpte jag:

    Men det blev en rejäl besvikelse. Innehåller bara ett fåtall ”klassiker”, resten är moderna serier av marginellt intresse. Varning, med andra ord.

  4. Sandra said,

    Jag tycker också väldigt mycket om den här serien. Hur menar du att moderniseringsprocessen är dålig? Jag har bara läst de klassiska avsnitten.

  5. Simon said,

    Jag har den där volymen från 1981 och den är trevlig, absolut, men har hört dåliga saker från andra med om den andra så den har jag skippat.

    @Sandra: De mer moderna (och då menar jag 80-talet och framåt) försöker vara mer realistiska: Blondie har ett deltidsjobb (catering), Dagoberts firma har moderniserats så att den inte längre är ett anonymt kontor där man aldrig får veta vad som egentligen pågår, osv. Resultatet är att det inte längre är samma kammarspel med ytterst begränsade friheter, och än värre att könsrollerna känns mycket mer unkna. Den gamla Blondie som hemmafru känns som ett ikonartat inslag, men den nya känns som den tristaste sortens bild av vad en familj ska vara i USA :-(

  6. Sandra said,

    Jag tycker att de där catering-serierna är helt OK för det visar på de nya, sjuka hårda villkoren för många kvinnor, att behöva dubbelarbeta att både i praktiken göra 90% av allt hemma och dessutom ha en karriär.
    Om de utökade scenografierna tar bort kreativa begränsningar till skada för historieberättandet är det ju synd förstås.

  7. Simon said,

    Det är serievärdet jag tänker på; jag tycker absolut det var högre när begränsningarna i miljöer var större. Plus att min känsla av hennes catering var mer av typen ”Amerikansk överklass behöver någonting att pyssla med” än av behovet att göra karriär, så det kändes konstigt med Dagobert å ena sidan med ett jobb som skildras som ett nödvändigt ont à la Dilbert, och Blondie å andra med ett lyxjobb. Men jag läser kanske in för mycket i cateringen ;-)

  8. Tillbaka i tiden: Blondie & Pogo « Simon säger said,

    […] det här förut, i samband med att jag skrev om den första volymen, och innan dess om hur jag längtar efter samlingar med söndagssidorna, så jag ska nog inte upprepa mig mer. Dessutom har IDW meddelat att […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 179 andra följare