Tatsumi Noir: Black Blizzard

13 april, 2010 at 23:31 (Manga) (, )

Sen flera år tillbaka läser jag inte längre Previews, den amerikanska seriedistributören Diamonds katalog över vad som ska komma några månader framåt i tiden. Jag brukade läsa den från pärm till pärm varje månad för att se vad som var på gång, men vad jag till slut insåg var att det gjorde serieshoppandet mycket tråkigare. Istället för att gå in i butiken för att se om det kommit någonting nytt och spännande så blev det att jag gick in för att se vilka av de serier jag förbeställt som dykt upp. Dvs inget letande i hyllor, inga glada överraskningar när någonting oväntat dök upp, och alldeles för sällan provade jag någonting nytt och okänt (jag hade ju redan läst Previews så allt bra borde dyka upp i facket där mina beställda serier placerades…). Beslutet att helt strunta i förbeställningar och noggranna studier över utgivningsplaner har känts helt rätt; de sista åren har jag haft mycket roligare när jag besökt butikerna än tidigare. Den lilla nackdelen att jag eventuellt missar en bok som jag inte fått korn på i butiken (eller som sålt slut) tar jag så gärna :-)

Allt detta som en introduktion till Yoshihiro Tatsumis Black Blizzard som jag stötte på i helgen. Tatsumis självbiografi A Drifting Life som beskriver Tatsumis utveckling som serieskapare, interfolierat med inblickar i Japans uppbyggnad efter andra världskriget, var en av förra årets allra bästa böcker, så när jag såg Black Blizzard blev jag självklart intresserad.

Och vilken överraskning det visade sig vara! Drawn & Quarterly har gett ut flera samlingar med kortare serier av Tatsumi från 60-70-talet, men här är det istället fråga om en av hans allra tidigaste serier, gjord redan 1956, som han skrev en hel del om i A Drifting Life eftersom han själv kände att den var ett konstnärligt genombrott för honom (även om han i efterordet till Black Blizzard säger att han skäms för hur dålig den är…).

Här är det action från första sidan som gäller, med en ung man som blir arresterad av polisen för ett mord som han själv tror han begått men utan att komma ihåg hur det gick till. 120 sidor senare har vi fått vara med om en tågolycka, våldsamma fäder, himlastormande kärlek, och en hel del annat som man kan vänta sig i en noirthriller. Att kulmen utspelar sig under en snöstorm där mannen som flytt från polisen finner sig sammanlänkad med en annan misstänkt mördare medelst handklovar som inte verkar gå att bli av med med mindre än att en av dem mister en hand är bara följdriktigt :-) Jag kom att tänka på Runaway Train, en film som skrevs långt senare av Akira Kurosawa; likheterna är inte stora men snöstormen, tåget och två förrymda flyktingar har de gemensamt, men också den kärva skildringen av flykten.

Sen måste jag säga att Tatsumi bara spenderade 20 dagar på att skriva och teckna serien, och visst syns det. Människorna ser ibland lite besynnerliga ut, men det är samtidigt bra drag i teckningarna, och för en serie som är mer än ett halvt sekel gammal fungerar det förvånansvärt bra. Risken fanns att Black Blizzard bara skulle vara intressant på grund av dess bakgrundshistoria, men jag hade riktigt mysigt när jag läste den, trots att den inte är så polerad och att historien huvudsakligen utvecklar sig precis som väntat. Om jag jämför den med serier av Tezuka från ungefär samma tid tycker jag den här hållit mycket bättre, men sen är jag förstås mycket mer förtjust i Tatsumi i allmänhet än av Tezuka ;-)

Det är en mycket enklare historia än Tatsumis senare mer allvarliga serier, men det är fantastiskt roligt att Black Blizzard översatts. Det är överlag ont om översatt manga som är äldre än från 80-talet så 50-talsmanga finns det försvinnande lite av. En stor eloge till Drawn & Quarterly för att de gett ut den här boken, och jag kan bara hoppas att nästa tripp till seriebutiken blir lika förvånande!

1 kommentar

  1. Mini-recensioner: Fallen Words « Simon säger said,

    [...] den självbiografiska A Drifting Life. Men Drawn & Quarterly har också gett ut hans tidiga Black Blizzard som är en helt annan slags serie, och nu är det dags för ytterligare någonting annat: Fallen [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 167 andra följare