Neat Stuff >> Other Lives

8 maj, 2010 at 21:47 (Serier) (, , )

Tusan. Det här blir andra inlägget i rad med en mindre lyckad serie, men i ärlighetens namn var En kopp kaffe till inte i närheten av lika usel som Peter Bagges entre på graphic novel-arenan: Other Lives. Kaffe-mangan hade ett manus som jag tyckte var lite för menlöst men bra teckningar, medan Other Lives är en katastrof oavsett om man tittar på teckningarna eller läser texten. Lite bakgrund krävs för att jag ska kunna rättvist beskriva vad som är felet med Bagges senaste verk.

När jag första gången läste någonting av Bagge var det i hans tidning Neat Stuff som gavs ut av Fantagraphics på 80-talet. Den var en frisk fläkt, med sin blandning av underground, MAD och Blondie, framförallt i skildringen av den extremt dysfunktionella familjen Bradley, men Girly-Girl, Studs Kirby med flera var också fantastiskt underhållande. Det var en tidning där Bagge kunde göra precis vad han ville och det gjorde han också, om det så var en sida som enbart innehöll (illustrerade) synonymer till ordet ”puke”…

1990 bestämde sig Bagge för att försöka bli lite mer kommersiell och valde då att koncentrera sig på sonen i Bradley-familjen, Buddy, och startade tidning Hate som följde Buddy. Planen lyckades, Hate sålde betydligt bättre än Neat Stuff, och Buddy blev något av en slacker-symbol i alternativkretsar. I början var Hate också en riktigt bra ensemble-serie med Buddy i centrum men där hans bekanta var väl så intressanta.

Tyvärr tappade Hate farten samtidigt som Buddys liv stabiliserades; Bagges kanske främsta styrka både i Neat Stuff och Hate är hur han skildrar kaos och människor som alltid är redo att explodera på de mest underliga (och underhållande!) sätt, med ibland groteska teckningar som känns helt rätt i det sammanhanget. Men en Buddy som får kontroll på livet och bildar familj? Not so fun. Och nej, jag tror inte det är frågan om att jag bara tyckte om honom innan han verkligen slog igenom, utan att hans medvetna val att bli attraktivare för en bredare publik medförde förändringar i hans serier som jag tycker var åt det sämre hållet.

Efter att Hate upphörde i och med nummer 30 har Bagge gjort enstaka serier här och där: Yeah!, en DC-serie avsedd för flickor tecknad av Gilbert Hernandez, Apocalypse Nerd, en efter-katastrofen serie på Dark Horse, och en del andra strösaker. Men ingen har varit någon större framgång och det med rätta enligt mig eftersom de alla känts som om de saknat en riktig kärna. I Bagges bästa serier finns det en energi som är så stark att sidorna närmast attackerar läsaren, men i de här serierna saknas det. De yttre detaljerna är där, som de överdrivna teckningarna och MAD-humorn, men serierna är ack så trötta

Detsamma gäller de åtta numren av Hate Annuals som kommit ut efter att den vanliga tidningen avslutades och som fortsätter skildra Buddys familjeliv. Glöden är borta, och det känns som om Bagge desperat försöker få tillbaka den genom konstiga detaljer, som Buddys piratutstyrsel som känns 100% påklistrad, men han misslyckas tyvärr fullständigt. Av gammal vana har det ändå varit småtrevligt att läsa dem när de kommit, men det är bara för att jag fortfarande minns hur bra Hate en gång var.

Och nu är vi framme vid 2010, när Bagge precis gett ut två olika verk: Den åttonde Hate Annual, och en grafisk roman på DC kallad Other Lives. Först tidningen, som faktiskt är en smula bättre än vanligt tack vare att Buddys fru Lisa tar över huvudrollen. Hon har alltid varit en väldigt intressant karaktär och har till skillnad från Buddy behållit den; Bagge har inte försökt göra henne ”rolig” och därför är hon fortfarande mer eller mindre samma mycket udda person hon alltid varit. Det är inte lika bra som Hate i sitt esse, men det är definitivt den enda Bagge-serie jag läst det senaste decenniet som gör att jag kan ha ett hopp kvar om att han ska göra någonting riktigt bra igen.

Men sen gör Other Lives att det hoppet släcks, för det här är ren och skär smörja. Other Lives vill vara en seriös roman om relationer men min känsla när jag läser den är av en författare som verkligen vill visa att han fortfarande är relevant, men istället visar att han är out-of-touch med det han skriver om. Huvudpersonerna är i 30-årsåldern, utan några egentliga idéer om vad de ska bli när de är stora, men livslögnerna är legio. För att ytterligare understryka hur meningslöst deras liv är spelar Second World, en obetydligt förklädd version av dator-världen Second Life, en stor roll eftersom de där kan leva ett mycket mer spännande liv och känna sig betydelsefulla.

Jag vet egentligen inte riktigt hur jag ska lyckas beskriva vilket misslyckande Other Lives är. Det är inte någon eller några enstaka detaljer som gör det, utan snarare att så gott som varje detalj är smådålig. En liten icke.uttömmande lista:

  • Teckningarna är trista, framförallt den mekaniska och känslolösa gråtoningen. Bagge var en gång en mycket effektiv tecknare i svart-vitt men här har han också använt grått, och resultatet är mediokert. Huruvida en yta ska vara grå eller vit är synbart slumpmässigt, inklusive textbubblorna där vissa har vit bakgrund, vissa grå. Det här hade sett mycket bättre ut i rent svart-vitt
  • Det är en tydlig disconnect mellan teckningarna och deras metodik jämfört med manuset. Bagge vill vara allvarlig och seriös men han tecknar likafullt med sin vanliga bigfoot-stil, och det känns helt galet. Personers ansikten är ibland tecknade i Bagges typiska karikatyrstil vilket bryter (på ett dåligt sätt) mot det allvarliga innehållet; Bagges teckningsstil ger ifrån sig extremt tydliga signaler att det är en komisk serie man läser vilket inte alls matchar manuset.
  • Second World-delarna känns lätt pinsamma. Det kanske är för att jag är datorintresserad och följer området noga, men varken Second Life eller någon av de mer moderna och välbesökta dator-världarna har ens en bråkdel av den flexibilitet som Bagges. Det är förstås småsint att klaga på något som kan förklaras med författarens frihet, men problemet är att det verkligen verkar som om Bagge använder sig av Second World/Life för att demonstrera att han visst kan skriva om yngre personer fortfarande, och då är det illa att han tydligen aldrig har provat Second Life för att se hur det fungerar.
  • Bortsett från allt ovanstående, dvs om vi antar att teckningarna och manusdetaljerna varit bättre, håller manuset ändå inte. Människor uppträder onaturligt och därmed bryr jag mig inte om dem, handlingen är helt förutsägbar, och upplösningen är en gigantisk kliché.

Jag skulle kunna fortsätta men jag har redan skrivit alldeles för mycket om en så sorglig produkt som Other Lives. Det som gör att den förtjänar att recenseras är att Bagge en gång var så bra som han var, och därför krävs en lite längre utläggning än vanligt om varför boken ifråga är en så stor besvikelse.

Nästa gång: Vet inte, men jag hoppas på någonting bra :-)

16 kommentarer

  1. Sandra said,

    Härligt med en amerikansk serie där du verkligen kan ta i med skäll-handskarna!
    Det jag inte håller med om är det här:
    »Bagge vill vara allvarlig och seriös men han tecknar likafullt med sin vanliga bigfoot-stil, och det känns helt galet.«
    Jag tror att det kan vara en bra match med rätt manus. C.f. Angel Love.

  2. Wanloo said,

    Riktigt bra konsumentupplysning. Jag ska hitta en eller två recensioner till så får jag se om jag plockar bort den från min önskelista i Adlibris. Jag har köpt precis allt Bagge gjort sedan Hate just för att Hate var så bra, men allt sen dess har varit ”trevligt” som bäst.

  3. Simon said,

    @Sandra: Det kan alla gånger fungera med teckningar & manus som pekar åt olika håll (som Angel Love) men medan Slate nog var helt medveten om det är jag inte alls säker på att Bagge är det. Tyvärr!

    @Wanloo: Kolla andra, absolut, jag kan ha varit på dåligt humör när jag läste den. Men de dåliga dragen har jag sett rätt länge, och den här gången var det inte ens trevligt att läsa serien…

  4. Staffan ifrån Staffars said,

    Wanloo: Eftersom du ändå inte skulle köpa den hos oss så kan jag bekräfta att Other Lives är skit. Håller iofs inte riktigt med Simon om gråtonerna som jag tycker funkar men historien är värdelös. Tror Bagge bara läst Wired-artiklar om fenomenet och sedan misslyckats med att förstå något om det.

  5. Håkan F said,

    Staffan: Tack, nu vet jag att jag inte behöver införskaffa denna…!

  6. Sandra said,

    Wanloo är ändå Bagge done right!

  7. Staffan ifrån Staffars said,

    @Håkan F Äsch, försa jag mig nu igen.

  8. Wilson « Simon säger said,

    […] Först (åtminstone i den ordning jag läst…) kom Peter Bagge med sin Other Lives, ett i mitt tycke katastrofalt misslyckande, och nu har jag läst Daniel Clowes senaste bok, Wilson, som visserligen […]

  9. Wilson « Serienytt.se said,

    […] Först (åtminstone i den ordning jag läst…) kom Peter Bagge med sin Other Lives, ett i mitt tycke katastrofalt misslyckande, och nu har jag läst Daniel Clowes senaste bok, Wilson, som visserligen […]

  10. Årskrönika 2010: Serierna « Simon säger said,

    […] den fronten var 2010 rätt kolsvart. De äldre indieskaparna var mestadels rena besvikelser, som Bagge och Clowes, och de som inte gjorde bort sig, som Seth och bröderna Hernandez, övertygade inte […]

  11. Årskrönika 2010: Serierna • Serienytt.se said,

    […] den fronten var 2010 rätt kolsvart. De äldre indieskaparna var mestadels rena besvikelser, som Bagge och Clowes, och de som inte gjorde bort sig, som Seth och bröderna Hernandez, övertygade inte […]

  12. Reset | Serienytt.se said,

    […] à la Reset: Truth in Advertising? med tanke på hur lite jag tyckte om Peter Bagges serie Other Lives och att kanske den här nya serien med bitvis liknande tema skulle kunna bli en återgång till […]

  13. Sidan kunde inte hittas « Simon säger said,

    […] Reset | Serienytt.se on Neat Stuff >> Other… […]

  14. Reset « Simon säger said,

    […] à la Reset: Truth in Advertising? med tanke på hur lite jag tyckte om Peter Bagges serie Other Lives och att kanske den här nya serien med bitvis liknande tema skulle kunna bli en återgång till […]

  15. Woman Rebel – The Margaret Sanger Story | Simon säger said,

    […] av Peter Bagge vankas det idag. Kommer den vara bättre än de två senast recenserade, den usla Other Lives eller den senare och något bättre Reset? Läs på för […]

  16. Woman Rebel – The Margaret Sanger Story | Serienytt.se said,

    […] av Peter Bagge vankas det idag. Kommer den vara bättre än de två senast recenserade, den usla Other Lives eller den senare och något bättre Reset? Läs på för […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 182 andra följare