Mästerliga cartoons: Roy Cranes Captain Easy

31 maj, 2010 at 21:10 (Dagspresserier) (, )

Det är för eländigt att det inte finns något bra svenskt ord som motsvarar engelskans cartoon/y, åtminstone inget jag vet, speciellt när man som jag idag ska skriva om en av de absolut bästa cartoony tecknarna någonsin: Roy Crane.

(Klicka för hela sidan)

Skälet är förstås att Fantagraphics äntligen lyckats få ur sig den första samlingen av hans serie Captain Easy, söndagssidan som var en avknoppning av vardagsserien Wash Tubbs. Den blev försenad men jag är glad ändå för den var definitivt värd all väntan (men varför, varför är omslaget så €&%%#€ fult?!?); jag har visserligen hela serien sen förut men då bara i svart-vitt och i omredigerat format (pga att den utgåvan var i liggande format), och det här är verkligen en serie som kräver färg och en bibehållen formattering.

För även om Crane redan när Captain Easy började var en veteran vad gäller att göra äventyrsserier (Wash Tubbs började redan 1924 och hade av och till varit en ren äventyrsserie, av många utnämnd till den första någonsin) och därför visste hur man skulle skriva sådana så är det ändå teckningarna som är den överlägset största behållningen. Det finns en glädje och lekfullhet i Cranes illustrationer här som är helt outstanding, och han använder dessutom färger på ett alldeles charmerande sätt med stora ytor med klara primärfärger. Det är mycket imponerande och till och med jag, en usel tecknare, får lust att börja leka med pennor när jag ser sidorna.

En annan sak som också är ovanlig är hur han använder sig av ljudeffekter som en grafisk del av sidan, där bokstäverna är en lika naturlig del av sidan som allting annat. Layouterna blir med tiden också mer avancerade, och den statiska sidan med ett enkelt rutnät lyser med sin frånvaro. Jag vet inte om det är bra eller inte, men jag tror det här är den enda ensidesserie jag läst där den avslutande rutan relativt ofta inte är den i nedersta högra hörnet. En smula förvirrande men jag läste trots det aldrig rutorna i fel ordning; det är bara att lita på att Crane vet vad han gör och läsa på i den rutordning det borde vara så hamnar man rätt.

Crane är inte den allra mest kända serieskaparen och på sitt sätt förstår jag det. Historierna är inte de allra mest moderna i Captain Easy, och om man inte får chansen att läsa serien i ett så elegant format som här går mycket av dess charm förlorad. Men många senare serieskapare har berättat om hur mycket Crane har påverkat dem; bland annat Carl Barks var en Crane-älskare och det syns tydligt i hans serier, framförallt i hur han ritar människor men också i hans layouter och textning (som ifråga om ljudeffekter).

Jag vet inte om Hergé läste Crane, eller vice versa, men det finns likheter dem emellan också både vad gäller manus och teckningar. De två sista bilderna här är knappast fråga om att en av dem kopierat den andre (i det här fallet skulle det med tanke på årtalen vara Crane som kopierat Hergé), men det är intressant hur likartat de behandlar samma idé, och att de försätter sina respektive huvudpersoner i mer eller mindre samma situation :-)

2 kommentarer

  1. Mer på-tuffning: Captain Easy, Little Nothings och Incognito « Simon säger said,

    […] trevliga innehåll, samma trevliga stora format, samma gudsigförbarme fula omslag. Som jag skrev förra gången är det här inte en serie med moderna historier, men de gör det de ska helt OK: Easy hamnar i […]

  2. Mer på-tuffning: Captain Easy, Little Nothings och Incognito • Serienytt.se said,

    […] trevliga innehåll, samma trevliga stora format, samma gudsigförbarme fula omslag. Som jag skrev förra gången är det här inte en serie med moderna historier, men de gör det de ska helt OK: Easy hamnar i […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 180 andra följare