Faran med webbserier: Girl Genius

30 juni, 2010 at 16:39 (Serier) (, )

Jag har skrivit flera gånger att även om det finns bra webbserier och dåliga så föredrar jag att läsa serier tryckt på vanligt papper; visserligen fungerar min iPad bättre än någon dator jag använt för att läsa serier på, men lika bra som ett seriealbum är det inte. Därför finns det serier som publiceras på nätet som jag ändå inte läser där, och istället väntar jag på de fysiska utgåvorna för att läsa de senaste episoderna.

Som Phil Foglios Girl Genius. Den började som en vanlig serietidning men för några år sedan övergick den till att bli en webbserie istället, och istället samlas de senaste sidorna ihop i en bok ungefär en gång per år. Förra veckan kom den nionde volymen, Agatha Heterodyne and the Heirs of the Storm. Serien ser lika slick ut som någonsin, även om jag faktiskt föredrar Foglios mer personliga stil i serier som Buck Godot, fortfarande hans med marginal bästa serie. Men sedan Girl Genius lämnade serietidningsformat för att istället visas på nätet först har min uppskattning av serien avtagit allteftersom.

Foglio är först och främst en humorist, men hans manus i exempelvis Buck Godot är också utmärkta exempel på tajt historieberättande med actionstuk. I The Gallimaufry lyckas han berätta en mycket komplex historia med mängder av stickspår och underbart fåniga bihistorier på runt 200 sidor, utan att det känns stressat. Girl Genius började på samma sätt, även om tempot redan från början var aningen lägre.

Men när formatet istället blev en enstaka sida några gånger i veckan istället för en serietidning med några månaders mellanrum tappade Foglio greppet om historien. Koncentrationen saknas, och vad som blir kvar är en samling ensideshistorier som på ett besynnerligt sätt känns jäktade samtidigt som ingenting händer. Det är lite som att titta på en amerikansk nyhetskanal på TV: Allting går i en rasande fart, men den allra mesta tiden spenderas på ”Coming up: The crisis in Iran”-inslag, och efter att ha sett 4-5 påannonseringar så visar sig själva nyhetsinslaget vara betydelselöst längre än påannonseringarna själva.

Ta exempelvis det senaste albumet. På 144 sidor får vi följa Agatha, Gil och Tarvek inne i Heterodyne-ättens slott. Varje sida är dramatisk, men när jag har läst klart albumet inser jag att absolut ingenting har hänt; plotten står och stampar på exakt samma ställa som när jag började. Och det är inte på grund av att en bihistoria har utretts eller liknande, utan på grund av att Foglio fastnat i ett format som gör att han inte kan driva historien framåt. Varje sida måste vara någonting av ett avslutat helt, och då har han inte tid att på samma sätt som han gjorde i tidningsformatet ägna kanske ett helt nummer à 32 sidor till att komma vidare.

Det är inte nödvändigtvis webben som gör att serien har blivit sämre eftersom det finns många exempel från till exempel dagspresserierna på att det går att göra en bra serie en sida åt gången; kanske det formatet helt enkelt inte passar Foglio. Men jag tror att det är någonting djupare än så, med tanke på att Foglio i sin tidigare serie What’s New hanterade korta historier utan problem. Jag misstänker att just det att han skriver för webben med sin snabba publiceringstakt gör att han inte tänker igenom seriens stora drag på samma sätt som förut: När man har 32 sidor att fylla på en gång är man tvungen att fundera på hur sidorna ska disponeras (vilka är till för intrigen? vilka är till för det skämtsamma?), men med en sida åt gången blir det mer slit-och-släng av det, speciellt som det i övermorgon kommer en ny sida och den gamla då är glömd.

Faktum är att serien inte heller är lika rolig som tidigare. Delvis hänger det samman med att i och med att grundhistorien tappar fart tappar jag som läsare en del av mitt intresse, men mestadels beror det på att tempoväxlingarna inte längre finns. Och det i sin tur är förstås bara ytterligare ett utslag av Foglios problem med att hantera att serien numera publiceras på nätet i en sida åt gången-format.

Det är verkligen synd att se vad som hänt med Girl Genius. Phil Foglio är definitivt en av mina största favoriter, trots sin ganska begränsade produktion, och därför blir jag frustrerad av att se honom slösa bort sin tid som han gör nu. Redan från början av Girl Genius var jag en smula besviken eftersom den var ett litet nedköp från Buck Godot, men det är först i och med de senaste volymerna som jag verkligen blivit deppad. Det är givetvis inte så att webbserier i sig är sämre än de som är gjorda för papper (se den tidigare nämnda Bayou som är en fantastisk bra serie, som dessutom passar för nätläsning), men att Foglio borde tänka om är uppenbart.

6 kommentarer

  1. 106 said,

    Du har helt klart en poäng. Jag har också gjort motsvarande reflektion. Det är synd, för jag tyckte att Girl Genius var riktigt, riktigt bra ett tag.

  2. Simon said,

    Jag tyckte den startade OK men inte fantastiskt, men typ album 2 var Foglio i toppform!

  3. 106 said,

    Jag var ganska besviken till en början. Hade det inte varit Foglio hade jag nog slutat läsa efter ett par nummer, men sedan lyfte serien när Agatha hamnade på luftskeppet (pun intended). Jag får nog säg att jag genomgående tyckte om Girl Genius ungefär till Mechanicsburg.

    Men nu springer den som antytt väldigt fort på samma ställe.

  4. Sandra said,

    Denna recension är guld värd, Simon!

  5. Serieutgivning som tuffar på: Fantomen, Blake och Mortimer, Girl Genius « Simon säger said,

    [...] Foglios humor och Girl Genius är bitvis väl så rolig som Foglio har varit förut, men som jag skrev förut så lider GG otroligt av sin brist på tempo. Agathas gäng är fortfarande fast nere i [...]

  6. Serieutgivning som tuffar på: Fantomen, Blake och Mortimer, Girl Genius • Serienytt.se said,

    [...] Foglios humor och Girl Genius är bitvis väl så rolig som Foglio har varit förut, men som jag skrev förut så lider GG otroligt av sin brist på tempo. Agathas gäng är fortfarande fast nere i [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 173 andra följare