The Man With the Getaway Face

17 juli, 2010 at 19:24 (Serier) (, , )

Darwyn Cooke stretar på med sina serieversioner av Rickard Starks (psedonym för Donald E. Westlake) romaner om den kriminella Parker. När jag läste den första, The Hunter, klagade jag lite grann på hur Cookes manus fungerade (eller snarare inte fungerade); Cooke har ett generellt problem med att få sin manus att bli medryckande, och The Hunter led också av det problem. Nu har jag precis läst den korta The Man With the Getaway Face och konstaterar att mycket är sig likt: Teckningarna är fortfarande extremt tilltalande, men manuset känns fortfarande mer som en redogörelse för vad som händer än en dramatisk berättelse.

Men en noggrannare läsning ger vid handen att det faktiskt finns en del skillnader, alla till det bättre. För att börja med teckningarna så är Cooke fortfarande lika elegant som alltid, men han har här anammat en smula kantigare stil. Det är inte i sig bättre, men med tanke på den osmickrande handlingen passar det bättre med en råare stil än en mjukare. Här och där påminner det en hel del om stilen som Mazzucchelli experimenterade med i Rubber Blanket, och det är inte illa. Det syns fortfarande att det är Cooke så ingenting av hans egenart har försvunnit, men att han anpassat den till den hårdkokta thrillern är ett plus.

Och när det gäller manuset är det egentligen inte Cooke som har ändrat sig utan istället jag. Historien saknar definitivt ett känslomässigt nav, men det framgår tydligare nu att det är antagligen precis så Stark vill ha det: Parker är en emotionell nollpunkt, där det inte är känslor i vanlig mening som styr utan istället en logik utan empati där bara jaget spelar roll. Om du förråder mig dödar jag dig, punkt. Med andra ord en typ av berättelse som passar bra för Cooke eftersom han själv har problem med att skildra känslor i sina serier. Sen är det givetvis en historia som är berättad 100% ur ett manligt perspektiv: Kvinnor göre sig icke besvär, utom som oväsentliga bifigurer utan egna särdrag.

(Från IDWs preview, som besynnerligt nog är i blåskala; den tryckta tidningen använder brunt)

Avslutningsvis lite konsumentinformation: The Man With the Getaway Face är inte som The Hunter ett fullskaligt album; istället har Cooke på 24 sidor koncentrerat en hel roman. Skälet är att Cooke bara har rätt att göra om fyra av Parker-romanerna till album, och att han därför bestämt att The Man With the Getaway Face (den andra romanen) ska hoppas över . Problemet är att det finns åtminstone en central händelse i den som påverkar resten av romanerna… Lösning är den här tidningen som kommer vara första kapitlet i nästa album: The Outfit. Så det finns egentligen inget skäl att köpa den här tidningen nu om man ändå tänker sig köpa The Outfit när den väl kommer ut. Förutom skälet till att jag köpte det då: Det är i stort format (vilket är trevligt med tanke på Cookes illustrationer), och den kostar bara 2 dollar :-)

About these ads

2 kommentarer

  1. Mera hårdkokt av Cooke: The Outfit « Simon säger said,

    [...] intryck efter att ha läst den första boken, The Hunter, och mellanspelet The Man With the Getaway Face, står sig till stora delar. Det innebär alltså att det är en orgie i snitsiga bilder, återigen [...]

  2. Mera hårdkokt av Cooke: The Outfit • Serienytt.se said,

    [...] intryck efter att ha läst den första boken, The Hunter, och mellanspelet The Man With the Getaway Face, står sig till stora delar. Det innebär alltså att det är en orgie i snitsiga bilder, återigen [...]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 177 andra följare