En gammal goding: Alverfolket/Elfquest

8 augusti, 2010 at 20:58 (Serier) (, , )

Häromdagen kom jag att tänka på Elfquest (eller Alverfolket om ni vill, men eftersom den svenska utgivningen aldrig blev klar tänker jag använda det amerikanska namnet) och att jag inte för mitt liv kunde erinra mig hur den egentligen slutade. Och då menar jag de 20 avsnitten av ursprungsserien, inte alla senare avknoppningar. Inte mycket annat att göra än att läsa om dem och se hur de står sig idag, 30 år senare :-)

Det första som slår mig när jag läser Elfquest idag är samma sak som jag nämnt många gånger tidigare när det gäller lite äldre serier: Det är alldeles för mycket text. Beskrivningar av vad vi redan kan se i bilden är legio, och prosan är styltig och bombastisk. Det är synd för serien skulle klara sig utmärkt utan berättartexterna för teckningarna är enkla och tydliga att följa.

Det andra är att berättelsen fortfarande fungerar bra, trots sin enkelhet. Det balanserar hela tiden på gränsen till att bli alltför klichéartat, gulligt och uppriktigt sagt sliskigt, men Pinis håller sig hela tiden på rätt sida (om än med nöd och näppe). Alvernas utopiska samhälle med dess nära kontakt med naturen och frigjorda syn på sexualitet blir ibland lite kväljande, men jag tror att en del av mina känslor i fråga om det beror på att jag vet vad som komma skulle; efter den avslutande originalserien har trenden mot en mer slick men markant mer utslätad bild av alverna och deras värld accelererat, och balansen har tappats. Med andra ord, ytterligare ett exempel där de senare serierna gör att de tidigare tappar i kvalité.

Men om man bara läser de här 20 numen är det fortfarande en mycket bra allålders fantasy-serie. Den har onekligen åldrats en del, men Pinis energi och fantasi gör att det går att överse med. Sen är det lite synd att slutet inte riktigt lever upp till förväntningarna: När jag läst klart serien kom jag ihåg varför jag inte kommit ihåg hur den slutade. Det är knappt värt att kalla det ett slut, snarare är det så att berättelsen upphör. Men det var ändå roligt att läsa om den, som att träffa en gammal vän igen som man delvis glidit ifrån.

För den som inte läst serien förut är det lite problematiskt att få tag på en vettig utgåva. Serien har getts ut i ett otal format (svartvitt magasin i original, färgalbum, serietidningsformat hos Marvel, nya färgalbum med ny färgläggning, inbundna samlingar hos DC med ännu en färgläggning, gratis på nätet), men de två överlägset bästa utgåvorna är de två första (svartvita magasinen och de första färgalbumen på Donning, samma färgläggning som den inkompletta svenska utgåvan). Problemet med de senare är tyvärr att färgläggarna i sina försök att göra serien mer seriös tappar den grälla men passande första färgläggningen och ersätter den med en mer dämpad och mycket tråkigare färgskala.

En senare färgläggning

Senare utgåvor har också en del andra små ändringar som syftar till att få den att se mer professionell ut, som hur textbubblorna som indikerar hur alvernas telepati ser ut; problemet är återigen att originalversionen är mycket mer personlig och levande. Elfquest är en fantasy-serie gjord av fans som lever på sin berättarglädje och fantasirikedom; att försöka tona ner de barnsliga och fantastiska inslagen och göra den mer realistisk är att göra serien en stor otjänst.

11 kommentarer

  1. Sandra said,

    »eller Alverfolket om ni vill, men eftersom den svenska utgivningen aldrig blev kvar tänker jag använda det amerikanska namnet«
    DKJIA. Finns komplett t.ex. Läderlappen på svenska? Nej, det gör det inte, det gör inte det! Betyder det att vi ska börja säga Bättmän? NEJ NEJ NEJ

  2. Sandra said,

    De avsnitt jag läst läste jag i svartvitt som jag lånade av en vän. Problemet med den senare färgläggningen du visar är inte så mycket att den är underdriven utan alla cheesy gradients.

  3. Sandra said,

    Ny textning med?

  4. Simon said,

    Men med Alverfolket är det så mycket värre än Läderlappen; 17 nummer av 20 totalt, i en avslutad serie! Så som straff kallar jag serien Elfquest (men figurerna alver).

    Sant med gradienterna; det finns en del i den tidigare färgläggningen också men inte i närheten av lika illa. Men den sobra färgskalan är absolut ett problem i den senare version där det inte längre känns som om jag läser en saga.

  5. Simon said,

    Och japp, textningen med…

  6. Håkan / Wakuran said,

    Minns utgivningen av mangan Gravitation, alla böcker kom ut på svenska utom den sista…

  7. Simon said,

    Gravitation går åtminstone att få tag på på engelska; Dragon Voice råkade ut för samma sak på engelska, så nu vet jag inte hur jag ska kunna få tag på sista delen på läsbart språk överhuvud taget…

  8. Årskrönika 2010: Serierna « Simon säger said,

    […] tema i år har varit hur uschliga färgläggningar kan förstöra serier. Exempel på horrörer är Elfquest, Batman, och den svenska utgåvan av Inkalen (som förresten är sin alldeles egna trend, med en […]

  9. Årskrönika 2010: Serierna • Serienytt.se said,

    […] tema i år har varit hur uschliga färgläggningar kan förstöra serier. Exempel på horrörer är Elfquest, Batman, och den svenska utgåvan av Inkalen (som förresten är sin alldeles egna trend, med en […]

  10. Gammal New Age: Jodorowsky & Moebius « Simon säger said,

    […] med den mest förstörande och fasansfulla färgläggning jag skådat. Jag har skrivit om dåliga färgläggningar förut men det här är sju resor värre. Där Alverfolkets nya färger förtog sagostämningen och […]

  11. Gammal New Age: Jodorowsky & Moebius • Serienytt.se said,

    […] med den mest förstörande och fasansfulla färgläggning jag skådat. Jag har skrivit om dåliga färgläggningar förut men det här är sju resor värre. Där Alverfolkets nya färger förtog sagostämningen och […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 180 andra följare