Fantomen uppgraderad: The Last Phantom

19 augusti, 2010 at 17:48 (Serier) (, )

Jag köper egentligen inga tidningar nuförtiden; jag föredrar samlingar. Men jag tänkte att jag var tvungen att göra ett undantag för den senaste rebooten av Fantomen-serien i USA: The Last Phantom, skriven av Scott Beatty, tecknad av Eduardo Ferigato har precis kommit ut med sitt första nummer som jag nu har läst.

Varning för spoilers! Det som händer i tidningen är inte överraskande men för den som vill läsa den utan förkunskaper rekommenderar jag att ni gör det innan ni fortsätter läsa det här inlägget!

Charlton, Gold Key, Harvey, DC, Marvel med flera förlag har alla försökt sig på att göra Fantomen populär i serietidningformatet i USA men misslyckats. Nu är det Dynamite Entertainment som ger sig in i leken och man gör det genom att ställa sig frågan ”Vad skulle hända om den senaste ättlingen inte ville vara Fantomen?”. Så när serien börjar möter vi Kit Walker som jobbar som en rik filantrop för Bengalis bästa (Bruce Wayne-vibbar, definitivt), men hans närmaste medhjälpare ser alltid till att en särskild väska med för honom okänt innehåll följer med Walker på hans resor…

Bortsett från att alla läsare kommer dö en plågsam död eftersom Walkers ögon visas i serien så är upplägget inte så dumt i sig; något av en Elsewords-historia men med Fantomen i huvudrollen istället för en DC-superhjälte. Men tyvärr lider serien av en brist som är mycket vanlig när man försöker sig på att göra om en karaktär som den här: Istället för att låta de nya idéerna få utvecklas i lugn och ro stressar man fram mot en pseudo-återgång till hur det var innan. I The Last Phantom innebär det att redan innan första numrets ynka 22 sidor är slut så har filantropi-delen avslutats, Fantomens familj eliminerats (ingen Diana här inte), Hero och Devil visat upp sig, och väskan föga överraskande visat sig innehålla trikåer + pistoler när Walker efter att ha svikits av sin medarbetare Peter Quisling (tydligen har Walker inte studerat nutidshistoria eftersom han litar på en man med det namnet) blir tvungen att motvilligt ta upp hämnarrollen.

Så de nya idéerna har alltså redan ersatts av någonting som ser ut som den enklaste typen av uppgradering av en gammal hjälte: Vi ger honom en familj, dödar dem alla, och sen blir han en mörkare och mer realistisk hjälte än innan. Mycket originellt, alltså.

Teckningarna är av den trista sortens realism och Ferigato klarar inte riktigt av att teckna människor så de ser äkta ut; den själlösa färgläggningen gör det inte bättre.

Jag kan inte säga att jag är förvånad över hur serien utvecklade sig, men det är ändå tråkigt att se hur lika varandra sådana här nystarter nästan alltid blir. Det vore en trevlig omväxling om man för en gångs skull inte använde ord som darker eller grittier. Och sen måste jag säga att $4 för 22 sidor serier känns som ett rån (i en liten skala, förstås). Läsningen är över på 5 minuter, så det är dyr läsning det här. Jag kommer nog inte fortsätta köpa den här tidningen, om jag nu inte kan bli övertalad om att serien rycker upp sig ordentligt i senare nummer.

5 kommentarer

  1. Sandra said,

    »Kitridge«? Han heter Christopher!

    Och vaddå trikåer? Han smörjer in sig i guck, det är vad han gör.

    Quisling ser t.om. ut som en stereotyp hollywood-förrädare i serien.

  2. Miss igen: Fantomen à la Dynamite Entertainment « Simon säger said,

    […] göra en amerikansk serietidning med originalserier om Fantomen, den vandrande vålnaden. Jag skrev om den redan när det första numret kom ut, och gillade den definitivt inte då. Nu har det kommit fler […]

  3. Miss igen: Fantomen à la Dynamite Entertainment • Serienytt.se said,

    […] göra en amerikansk serietidning med originalserier om Fantomen, den vandrande vålnaden. Jag skrev om den redan när det första numret kom ut, och gillade den definitivt inte då. Nu har det kommit fler […]

  4. Jennifer Blood: Urk | Simon säger said,

    […] den, men det var med tvekan eftersom förlaget var Dynamite och det är inte precis ett förlag som jag tycker om. Och överraskad blev jag inte efter att ha läst de första 6 numren med en […]

  5. Jennifer Blood: Urk | Serienytt.se said,

    […] den, men det var med tvekan eftersom förlaget var Dynamite och det är inte precis ett förlag som jag tycker om. Och överraskad blev jag inte efter att ha läst de första 6 numren med en […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 182 andra följare