The Unsinkable Walker Bean

31 augusti, 2010 at 18:09 (Serier) (, , )

Jag har nu spenderat några dagar i mer eller mindre koma (jetlag orsakat att ha kommit hem efter 3 månader i New York) så det har inte blivit några recensioner på några dagar. Nu har jag piggnat till (nåja), och har en hög med serier som väntar. Utan någon egentlig orsak blev det Aaron Reniers The Unsinkable Walker Bean som jag först plockade fram.

Förlaget First Second brukar vara genuint pålitligt ifråga om kvalité, med serieskapare som Trondheim, Sfar med flera bland det redan utgivna, och Renier visade sig passa utmärkt in. Hans bok, som är en äventyrsserie för barn, ser närmast ut som en något enklare version av en del av just Sfars serier, och det är rejält suggestivt; en del av passagerna är riktigt skrämmande för det är inte fråga om någonting utvattnat och snällifierat för barn här inte.

Huvudpersonen, den unge pojken Walker Bean, har en far som inte bryr sig om honom, en mor som är död, men en farfar som däremot älskar honom reservationslöst. När boken börjar är farfar Bean dödligt sjuk, drabbad av en förbannelse efter att ha råkat få med sig en del av trollpackorna Remora och Tartessas skatt. Walker vill försöka upphäva förbannelsen men eftersom ingen tror på hans och farfaderns berättelse blir han tvungen att försöka leta sig fram till trollpackornas hemliga undervattensgrav själv, och en dramatisk nautisk färd tar sin början.

Renier packar boken full med sjörövare, monster och konstiga uppfinningar; det hela utspelar sig i en värld som närmast påminner om vårt eget 17-1800-tal men med en fantasy- touch. Och som redan nämnts är det inte en sockersöt historia för här är hoten hela tiden på allvar, och det ges ingen garanti för att någon ska överleva.

Det som är Reniers styrka är definitivt stämningen han bygger upp. Remor och Tartessa är skrämmande i sig, men det finns också andra varelser som inte är vidare trevliga. Walkers kärlek till sin farfar (och sjörövarflickan Genoas till sin kapten) känns genuin, och överlag är Renier bra på att göra känslorna trovärdiga. Och det behövs i en episk historia som den här som annars lätt skulle kunna tippat över i en menlös räcka av dramatiska händelser, men det blir aldrig ett problem. De livliga teckningarna med sina starka färger gör mig också glad att se, och när jag la ifrån mig boken var det med en känsla av att nästa del inte kan komma snart nog (208 sidor till trots är historien inte avslutad i och med den här boken). En excellent skröna är det, och det är inte varje dag en så här bra serie som riktar sig till barn kommer ut.

Den kritik jag ändå har är att det ibland kan vara svårt att hänga med i personernas motivation till varför de agerar som de gör, som exempelvis Genoa som verkar handla helt slumpmässigt innan vi lär känna henne bättre mot slutet av boken. Detsamma gäller även en del av de andra; det beror delvis på teckningarna (stilen är som sagt fartig och väldigt passande, men ansiktsuttrycken är ibland svårtydda), delvis på manuset (det går undan lite väl fort ibland), men jag misstänker att vid en omläsning är det ett mindre problem eftersom jag då har bättre koll på vad de olika karaktärerna egentligen vill.

Utmärkt underhållning för alla åldrar, mycket att läsa, och billig: Köp!

PS. En liten utvikning: Jag brukar skriva de här inläggen live, dvs jag bestämmer mig för vad jag ska skriva om och sedan börjar jag skriva utan senare rättelser. När jag skrivit klart brukar jag också googla lite grann om det jag ska skriva om är någonting för mig okänt och jag behöver lägga till något, och det gäller definitivt Reniers bok; jag kunde inte påminna mig att jag hört talas om honom förut. Men just nu upptäckte jag att inte nog med att han har givit ut en del serier förut, jag har dessutom recenserat en av dem vilket jag totalt glömt bort. Jag gillade serien ifråga, Spiral-Bound, men The Unsinkable Walker Bean är bättre på alla vis. Teckningarna är fylligare, manuset mer koncentrerat, och hans fantasirikedom är lika stor som i den tidigare boken. Men det här gör att mina förväntningar inför den nästa delen ökar, för om den uppåtgående trenden fortsätter kommer det här bli riktigt skoj! DS.

9 kommentarer

  1. Håkan / Wakuran said,

    Är det en fransk serie från början, eller? Det ser ut att vara i liknande stil som den som utvecklades runt 90-talet av Sfar, Blain, Larcenet etc.

  2. Simon said,

    Lustigt nog inte; det är en originalserie gjord för First Second. Men visst ser den som sagt ut att vara inspirerar av exempelvis Sardine-serien?

    Att det är en originalserie gör det ännu mer överraskande att boken är så billig: $14 för 208 sidor i färg är inte allsilla ;-)

  3. Håkan / Wakuran said,

    Hmmm, han verkar vara amerikan, tydligen. Kul att han plockat upp en så fransk stil.

    I Frankrike verkar det vara en mindre skola som tecknar i liknande stil (cartoony, murrigt, expressivt…) men har inte sett så mycket utanför Frankrike än…

  4. Mer bra ungdomsserier från First Second: Brain Camp « Simon säger said,

    [...] några veckor sedan skrev jag om The Unsinkable Walker Bean, en ny serie utgiven av First Second som annars gjort sig mest känt för att de översätter [...]

  5. Mer bra ungdomsserier från First Second: Brain Camp « Serienytt.se said,

    [...] några veckor sedan skrev jag om The Unsinkable Walker Bean, en ny serie utgiven av First Second som annars gjort sig mest känt för att de översätter [...]

  6. Årskrönika 2010: Serierna « Simon säger said,

    [...] egen del. Även om Reniers tidigare serie Spiral-Bound var bra hade den inte förberett mig på TUWB. Det är en besynnerlig bok som på ytan är en egensinnig men ändå traditionell [...]

  7. Årskrönika 2010: Serierna • Serienytt.se said,

    [...] egen del. Även om Reniers tidigare serie Spiral-Bound var bra hade den inte förberett mig på TUWB. Det är en besynnerlig bok som på ytan är en egensinnig men ändå traditionell [...]

  8. First Second slår till igen: Zita the Spacegirl « Simon säger said,

    [...] har skrivit flera gånger om The Unsinkable Walker Bean, en av förra årets allra bästa nya serier, som gavs ut av förlaget First Second. Från sin [...]

  9. First Second slår till igen: Zita the Spacegirl • Serienytt.se said,

    [...] har skrivit flera gånger om The Unsinkable Walker Bean, en av förra årets allra bästa nya serier, som gavs ut av förlaget First Second. Från sin [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 169 andra följare