Gamla recensioner 4(6): Ordinary Victories – What Is Precious

30 november, 2010 at 00:36 (Europeiska serier) (, )

Nummer 4; liksom de övriga i de här gamla recensionerna rekommenderar jag serien starkt (men jag har ingen aning om varför jag inte hade med några bildexempel när jag skrev den…):

Ordinary Victories: What Is Precious

Av: Manu Larcenet

Det här är uppföljaren till Ordinary Victories som gavs ut häromåret av NBM; vardera boken innehåller två av de franska albumen vilket innebär att hela serien (i original Le combat ordinaire) nu finns översatt till engelska.

OV är en serie om vardagen; till skillnad från de böcker som han gjort tillsammans med kollegor som Trondheim och Sfar finns det här inga fantasterier. Marco, som huvudpersonen heter, har återkommande problem med panikattacker (i parentes kan nämnas att hans skildring av dem är nästan obehagligt realistisk), och han är delvis därför närmast folkskygg. Efter att ha haft professionell framgång som fotograf för nyhetstidningar är han utbränd och vill nu istället bo utan störningsmoment i ett ensligt hus på landet. Men omvärlden pockar på uppmärksamhet: Hans familj, hans grannar, hans före detta arbetsgivare, och hans flickvän som vill bilda familj med honom. Böckerna följer Marco under flera år och skildrar egentligen hur han långsamt blir en fungerande människa.

Det kan låta som grå diskbänksrealism, men skenet, eller snarare min beskrivning av den yttre handlingen, bedrar. Larcenet tecknar i den klassiska stora-runda-näsor-stilen, vilket ger en befriande kontrast mot det delvis tunga innehållet; panikattackerna, Marcos föräldrars åldrande och allt vad det innebär för honom, fabriksnedläggningar, med mera. Stilen gör givetvis inte att det blir komedi av det hela, men det gör att en historia som skulle kunnat blivit någonting som vi redan sett så många gånger förut känns fräsch och annorlunda. Han jobbar också med kontraster, där det mest uppenbara är helsidorna med Marcos fotografier som då och då får bryta av med sina svart-vita bilder i helt realistisk stil och sin skildring av Marcos tankar.

I manuset jobbar Larcenet också med variationer, och han är mästerlig i sitt hanterande av tempoväxlingar. Längre sekvenser där mycket lite egentligen händer, som en promenad genom en höstskog eller långa samtal, följs av ibland rejäla hopp framåt i tiden, i vissa fall flera år. Som läsare har jag aldrig tråkigt, utan böckerna känns hela tiden levande. Av de fyra originalalbumen är de i mitten, nummer 2 och 3, aningen starkare än de övriga; det första dras ner av det en smula melodramatiska avslöjandet om Marcos granne, medan det sista med dess skildring av industrinedläggningar och politik känns lite malplacerat i en serie som så uppenbart handlar om Marcos personliga utveckling. Men det är ingenting allvarligt för en serie som så skickligt skildrar en människas liv.

Larcenets stil förändras en hel del under de fem åren han jobbat med OV. I början är hans stil enklare och mer 2-dimensionell, men i slutet är han längre från ligne claire-skolan, även om det fortfarande tydligt syns att det är där han kommer ifrån. Jag vet inte om det var planerat så från början eller om det bara är en naturlig utveckling av Larcenets teckningar, men det passar mycket bra in i böckerna: I början är Marco en yngling och även om han har problem så är hans liv ändå inte så komplicerat, medan han i slutet har blivit i ordets sanna mening vuxen, med allt det innebär av att inse att livet inte är så enkelt som det kanske en gång verkade men samtidigt är det så mycket rikare.