Mera hårdkokt av Cooke: The Outfit

29 januari, 2011 at 23:27 (Serier) (, , )

Den andra boken av fyra där Darwyn Cooke skildrar Parker, huvudpersonen i Richard Starks hårdkokta kriminalthrillers, anlände i höstas. Så om inte en rykande färsk bok så är det åtminstone en småvarm sådan :-)

Mina intryck efter att ha läst den första boken, The Hunter, och mellanspelet The Man With the Getaway Face, står sig till stora delar. Det innebär alltså att det är en orgie i snitsiga bilder, återigen i tvåtonfärgat utförande, där Cookes enskilda teckningar ser lysande ut. Balansen mellan det råa och det eleganta är bättre än någonsin; The Outfit är snäppet vassare illustrationsmässigt än The Hunter, och det känns som om Cooke nu känner sig rejält bekväm med sin omvandling av Starks prosa till serieformatet.

Men också svagheterna finns kvar. Cooke har fortfarande bekymmer med att få till spänningen, och det är lite synd att den mest suggestiva episoden i hela boken är den där Cooke valt att behålla Starks originaltext. Det inträffar i det tredje kapitlet där ett antal stötar mot organisationen (titelns Outfit) genomförs i snabb följd. Det hade kunnat bli trista upprepningar, men Cooke har smart nog valt att låta varje stöt skildras på radikalt olika sätt: Teckningsstilen varierar från något som mest ser ut som Mr Magoo till något som liknar en något mer realistisk Feiffer (Cooke håller sig till 60-talsstilar, givetvis), och en av stötarna skildras som en tidskriftsartikel  (”Crime Confessions Weekly! Exclusive: The Heist of the Year!”) där Stark står angiven som författaren.

Fartigt och som sagt ett utmärkt sätt att lösa en knepig del av boken, men det gör att jag än mindre kan glömma bort att det jag läser är en serieversion av en roman, och det stör mig. Det är alltid svårt att överföra berättelser mellan olika medier, och de få gånger jag tycker det har lyckats är när den ansvariga har gjort verket till sitt eget genom att göra om det helt för det nya mediet, som exempelvis Kubrick som nästan alltid filmatiserade romaner, men på ett sätt som gjorde att jag som åskådare helt glömde bort den kopplingen. När jag läser The Outfit blir jag gång på gång medveten om att det är en roman som är utgångspunkten när scener dyker upp som följdriktigt skulle passa bättre i en bok än i en serie. Antagligen är Cooke lite för förtjust i böckerna själv, och därför kan han inte riktigt göra om dem så mycket som det egentligen skulle behövas. Den korta The Man With the Getaway Face som tryckte samman en av romanerna på enbart 24 sidor är lustigt nog bättre på det sättet; där var Cooke tvungen att göra om mer radikalt för att få plats, med ett mycket lyckat resultat som följd.

Historien i sig är en riktigt bra berättelse om hur Parker ser sig nödgad att attackera en av The Outfits ledare, Arthur Bronson, sedan Bronson har skickat ut en lejd mördare efter Parker. Det som gör den så bra är den extrema fokuseringen på Parkers obeveklighet; när han bestämt sig för att handla gör han det, utan krusiduller eller betänksamheter. Det som gör den mindre bra är det som jag nämnt, nämligen att Cooke trots att han tecknar med mer stil än de allra flesta ändå inte helt behärskar hur man gör en serie medryckande. Alla hans serier jag hittills läst saknar den där extra lilla knorren som behövs för att det ska bli någonting jag verkligen engagerar mig i. Se exempelvis den här sekvensen från bokens början, där Bronsons mördare överraskar Parker:

Underbara linjer och effektivt utnyttjade färgtoningar, men vad är det egentligen som sker? Det är en smula rörigt i mitt tycke, och inte på grund av att det är en kaosartad händelse utan mer för att Cooke har problem. Titta till exempel på silhuettbilden av Parker under sängen. Hur i hela friden kan han kasta pistolen så hårt från den positionen att anfallaren inte bara blir knockad (bilden efter) utan också på något besynnerligt sätt flyger över halva rummet (bilden efter det)? Notera också att om man tittar efter åt vilket håll Parker har huvudet när han kastar sig in under sängen så verkar det som om han kastar pistolen åt fel håll. Eller så har han snott runt 180°, kastat pistolen, för att sen sno runt 180° grader igen innan han kryper ut på andra sidan. Sådana här detaljer är egentligen inget större problem, men de känns lite symptomatiska för Cooke i allmänhet: En extremt attraktiv yta som tyvärr inte har lika mycket att ge när man kryper in under skinnet på den.

The Outfit är en bra bok som jag definitivt rekommenderar för den hårdkokta kriminalfanen, och för den delen de flesta seriefansen också, men jag tycker inte att den riktigt lever upp till en del av de hyllningar den fått. Men den är definitivt såpass bra att jag blir sugen på att läsa Starks romaner :-)

PS. Den som är intresserad av en mer positiv recension kan med fördel läsa Shazams; även om jag inte håller med om alla rosorna är det en bra och välskriven artikel med en lite annan infallsvinkel, skriven av någon som till skillnad från mig också har läst originalböckerna. DS.

5 kommentarer

  1. Sandra said,

    En spännande sak med Stark vs Cooke är att kombinationen gör mig sugen på att läsa den medan jag inte hade varit lika intresserad av enbart Stark eller enbart Cooke.

  2. Simon said,

    Mm, stämmer; mixen funkar bra med hårt mot mjukt.

  3. En aktuell varning « Simon säger said,

    [...] man berättar i bilder. Jag klagade på det när jag skrev om Parker-serien The Outfit (läs mer här) men här är det ännu sämre beställt med läsbarheten. Se till exempel den här [...]

  4. En aktuell varning | Serienytt.se said,

    [...] man berättar i bilder. Jag klagade på det när jag skrev om Parker-serien The Outfit (läs mer här) men här är det ännu sämre beställt med läsbarheten. Se till exempel den här [...]

  5. Mini-recensioner: The Score « Simon säger said,

    [...] bearbetningar av Donald Westlake/Richard Starks böcker om gangstern Parker. Efter The Hunter och The Outfit är det dags för The Score där Parker blir inblandad i en gigantisk rånkupp: Gruvstaden Copper [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 167 andra följare