Rent ljug: The Best of Li’l Abner

23 maj, 2011 at 18:57 (Dagspresserier) (, , )

The Best of Li’l Abner, en samling med Al Capps legendariska serie, för mindre än en hundralapp och innehållandes 192 sidor episoder från både den svartvita vardagsstrippen och den färglagda söndagsserien borde förstås vara ett kap, men inte den här gången. Varför? Jo det hade jag faktiskt tänkt tala om för er nu :-)

Knallhatten / Li’l Abner blev en av mina favoritserier som liten. Inte nog med att episoderna som publicerades i Comics – Den Stora Serieboken var fantastiskt bra; serien var dessutom en som både min mamma och morfar tyckte bra om och rekommenderade. När den var som bäst, på 40-talet, så var den kanske den serie som bäst utnyttjade dagsstrippformatet någonsin (möjligen med undantag av Segars Karl-Alfred): Varje stripp var noga uttänkt för att ge maximal effekt på seriesidan, med sin extremt iögonfallande textning, en handling som var utdragen men ändå gick framåt varje dag (så att det fungerade både för de som läste dagligen och de som ibland missade en episod) och en avslutande cliffhanger. När Kitchen Sink gav ut serien kronologiskt  från starten 1934 blev det däremot rätt tydligt att efter höjdpunkten så blev serien stadigt sämre; visserligen i mycket långsam takt, men den hade typ 25 år på sig att gå ned sig i träsket.

En sen Knallhatten, då också teckningarna blivit märkbart sämre

Kitchen Sinks återutgivning gav upp andan med 1961 års strippar (och de hann inte ens börja med söndagsserien), så av de senare stripparna har jag bara läst någon enstaka episod. Fortfarande bitvis underhållande, men som sagt inte i närheten av när serien var som bäst. Så det var med kluvna känslor jag inhandlade dagens bok: Å ena sidan var det en mängd Knallhatten-serier jag inte läst förut, å andra sidan var det från de senare sämre åren. Nyfikenheten vann, boken köptes.

Och nu efter att ha läst de här serierna som huvudsakligen är från 60-talet med något enstaka nedslag i 50/70-talet så är betyget uppenbart: Blargh. Capps känsla för timing och fantasifulla historier lyser med sin frånvaro, och när en hämningslös satiriker inte längre är rolig blir resultatet bara kallt och trist. Capp beskriver i sitt förord varför han övergav liberalismen och istället anslut sig till konservatismen, och faktum är att analysen inte är helt fel: 60-talets studentuppror och hippie-rörelse var ett givet mål för en satiriker så felet ligger inte där. Problemet är istället att han inte längre är lika rolig, och det kan man se även i det senare 50-tal- / tidiga 60-talsserierna, innan ideologiskiftet.

60-talsstudenter à la Capp

Men trots allt negativt är jag glad att jag hittade boken och har läst den. Nu kan jag med gott samvete säga att jag faktiskt läst och kan ha en åsikt om Knallhatten som serie, över hela dess livslängd från 1934 till 1977. Och här och där glimtar det till i boken, och man kan förstå varför Capps skapelse en gång var så fantastiskt populär. Men The Best of Li’l Abner? Inte ens i närheten, för här är nog urvalet snarast gjort med utgångspunkt i att det var enklast att hitta nyare episoder som gick att trycka av.  Men det är nog inte värt att bli upprörd över en lögnaktig titel för en bok som trots allt publicerade för mer än 30 år sen; den trycktes 1978, året efter att serien lagts ned ;-)

Som avslutning en sång från 1959 års Knallhatten-film som sammanfattar mina känslor inför The Best of Li’l Abner-samlingen:

2 kommentarer

  1. Staffan ifrån Staffars said,

    Heh, när jag först såg rubriken var jag övertygad om att Craig Yoe hade varit i farten igen.

  2. Simon said,

    Hehe, jag förstår tanken ;-) Men det här förlaget var smart för man kan alltid diskutera vad som är bäst; det kanske finns någon förvirrad serieläsare som tycker att 60-70-talets Knallhatten är zenit. Yoe däremot har ju problem med rena fakta, som inkompletta kompletta utgåvor och citat tagna ur luften… Håhåjaja.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 172 andra följare