Återkoppling: 7 Billion Needles

1 juni, 2011 at 21:03 (Manga) (, )

När jag skrev om Nobuaki Tadanos manga 7 Billion Needles för ett halvår sedan var jag måttligt imponerad av serien; det jag verkligen gillade var den grafiska designen och den fysiska utgåvan. Men innehållet var åtminstone såpass intressant att jag köpte de sista tre böckerna, och nu kan jag komma med ett slutomdöme: Den fortsatte i precis samma stil som den börjat.

Dvs, handlingsmässigt påminde den väldigt mycket om den mer kända Parasyte men med en flummigare ton allteftersom, där det goda & det onda utomjordiska väsendena ingår en symbios med huvudpersonen Hikaru. Väl där vidtar en smula filosoferande, men sen är det dags för gigantiska protoplasmaklumpar som absorberar människor igen, och en celestisk övervakare/domare dyker upp som ska bestämma om Jordens evolution ska få fortsätta eller inte.

Insprängt i den här uppriktigt sagt halvdana sf-historien finns en mycket mer intressant berättelse om Hikaru, som bestämt sig för att hon inte behöver vänner eller familj för att klara sig. Men hon tvingas ta kontakt med andra skolelever och blir god vän med två av dem, och deras förhållande är det som ger ett mervärde till serien.

Plus inte alls oävna bilder, där framförallt Hikaru och hennes vänner är tecknade på ett känsligt sätt som jag verkligen gillade.

Plus, återigen, en enormt lockande formgivning! Som jag skrev redan förra gången är omslagen genialsika med dess retro-utseende, och personligen är jag också mycket svag för det vaxartade tjocka pappret i omslaget. Det påminner en smula om pappret på de första manga-böckerna Viz gav ut i slutet av 80-talet (Mai the Psychi Girl, de första två Lum-samlingarna, med flera); jag har saknat det sen dess, även om Viz var snäppet vassare som faktiskt hade löstagbara omslag ;-)

Så en OK sf-manga där det bästa är det som har minst med sf att göra, och det säger jag som inbiten sf-läsare, men en alldeles utmärkt design. Köpvärda? Beror på, men jag är ändå nöjd med dem :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 167 andra följare