Långa bollar på Shō: Whistle!

30 juni, 2011 at 21:34 (Manga) (, )

Ibland är det lite besvärligt att så många manga är så långa. När jag börjat läsa en serie/bok har jag svårt att inte läsa klart, vilket innebär att om verket ifråga är sisådär kommer jag ändå spendera alltför mycket tid på det. Och därmed är det väl rätt uppenbart vad jag tycker om dagens serie, Whistle! av Daisuke Higuchi :-)

Whistle! handlar om Shō Kazamatsuri (jag var tvungen att kontrollera namnet trots att jag så sent som igår läste den sista sidan av 4880; jag hade redan glömt bort det) vars stora mål i livet är att spela fotboll så mycket det bara går. Han är liten till växten; så liten att de andra spelarna i skollaget inte tar honom på allvar till att börja med. Men snart visar det sig att vad han saknar i fysik tar han igenom genom envishet, kämpatag och sin glödande passion för spelet.

Allt man kan gissa finns med: De dramatiska vändningarna; de spektakulära målen; straffläggningarna; de förmodat överlägsna rivalerna som mot alla odds besegras. Varje gång en ny vändning sker inträffar det väntade, som den där en tidigare lagkamrat plötsligt byter lag inför den stora turneringen och givetvis möts de båda i finalen. Att läsa Whistle! innebär inte att man blir överraskad. Någonsin.

Det finns bra saker med serien. Det är svårt att inte bli smittad av Shōs entusiasm, och trots att jag vet precis hur det kommer gå blir det ändå lite spännande här och där. Dessutom gillar jag de japanska sportseriernas typiska drag att det egentligen inte finns några bad guys; de som först verkar vara det blir till sist omvända när de ser hur mycket Shō kämpar och hur han älskar fotbollen. Corny, javisst, men jag tycker om det ;-)

Men det största problemet är att jag läst andra serier som är mycket lika men där allt är bättre. Eyeshield 21 är ett pågående exempel (amerikansk fotboll är sporten) som är roligare, mer överraskande, och som när den blir sanslöst överdramatisk alltid vet om det själv; den gör de osannolika vändningarna till en underhållande gimmick där jag undrar på vilket mirakulöst sätt matchen ska vändas härnäst.

Ett annat exempel är Harlem Beat/Rebound, en basketmanga som jag skulle kunna beskriva på exakt samma sätt som jag beskrivit Whistle! Huvudpersonen, fysiken, de andra karaktärerna är så gott som identiska, men HB/Rs skapare Yuriko Nishiyama lyckas så mycket bättre, med utgångar som inte alltid är givna, bifigurer som är genuint intressanta (i Whistle! glöms potentiellt intressanta bihandlingar konsekvent bort), och teckningar med ett utmärkt flyt i actionscenerna.

Det sistnämnda är ett irriterande problem i Whistle! för det blir ofta rörigt när det händer mycket på planen. Vilket är udda; är det någonting shonen-manga brukar vara bra på så är det att skildra rörelse och action, men det känns som om Higuchi faktiskt inte är så bra på att designa sidlayouter. En fotbolls-manga där det ganska ofta ser ut som om bollen rör sig i fel riktning är frustrerande ;-)

Lustigt nog hade jag trots allt detta ganska trevligt när jag läste, men min smärttröskel är å andra sidan rätt hög. En usel serie är det inte, men om man inte redan har läst till exempel tidigare nämnda Eyeshield 21 eller Harlem Beat/Rebound finns det absolut ingen anledning att starta med Whistle! istället för någon av dem.

PS. Apropå att skildra fotboll i serieform kan jag inte låta bli att klippa in den här sidan av Franquin, från albumet Marsipulami blir kidnappad:

Det är en av mina absoluta favoritsidor vad gäller att skildra rörelse i serieform; layouten av sidan är trivial, men det är bara att njuta av flytet i rutorna där man verkligen kan se framför sig hur bollen flyttas mellan spelarna, och spelarna själva rör sig i spelet utan boll. Se och lär! DS.

2 kommentarer

  1. Sport-vansinne: Eyeshield 21 « Simon säger said,

    [...] jag tidigare läste sportmangan Whistle! nämnde jag att jag tyckte den var sisådär, trots en del bra sidor, och att Eyeshield 21 var [...]

  2. Sport-vansinne: Eyeshield 21 | Serienytt.se said,

    [...] jag tidigare läste sportmangan Whistle! nämnde jag att jag tyckte den var sisådär, trots en del bra sidor, och att Eyeshield 21 var [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 172 andra följare