Manga-action om manga: Bakuman

16 juli, 2011 at 23:31 (Manga) (, , )

Hängmattsrecension 3!

Dags för en manga som avnjutits i hängmattan på landet: Bakuman, skriven av Tsugumi Ohba och tecknad av Takeshi Obata, paret bakom Death Note (och Obata står också för teckningarna i utmärkta Hikaru no Go).

Att det är en teamwork-manga är mycket passande för Bakuman handlar exakt om det: Huvudpersoner är två killar i tonåren som bestämmer sig för att satsa allt på att göra serier; en skriver, en tecknar. Det ingår en mycket söt och oskyldig kärlekshistoria, diverse konkurrenter (ännu yngre underbarn, gamla rävar, glassiga idoler), slitningar inom teamet, konstiga assistenter (när teamet väl lyckats få en serialiserad manga antagen), redaktörer med egna idéer; kort sagt allt man skulle kunna tänka sig i en manga som är uppbyggd ungefär som de flesta serier inom sport/tävlingsmangagenren.

Det är en mycket trevlig serie, som även om den inte är sådär väldans originell är väldigt gemytlig att läsa, med idel vänliga personer (när man väl lär känna dem, precis som det brukar vara i genren). Obatas teckningar är precis lika snitsiga och tilltalande som i Hikaru no Go, och eftersom manuset också är bra får jag nog ta mig en titt på Death Note med :-)

Sen går det inte att komma ifrån att det är fascinerande att läsa en så detaljerad bild av hur tidningar som Shonen Jump jobbar i Japan. Lite tillrättalagt är skildringen säkert, om inte annat för att Ohba & Obata nog inte vill göra sig till ovänner med alla i industrin, men likafullt är det första gången jag läst mer exakt hur det fungerar med redaktörer osv. Och det är inte konstigt att så mycket manga håller en så hög lägsta-kvalité som den gör; jämfört med hur man jobbar i Europa/USA i seriebranschen är det en total utklassningsseger vad gäller professionalism och arbetet med att göra en säljande produkt. Givetvis beror det delvis på att det är så mycket mer pengar i seriebranschen i Japan, men det är inte uppenbart vad som är hönan och ägget (dvs om man lägger ner mer tid/pengar på att få en attraktiv produkt för att det gäller så mycket pengar, eller om det finns så mycket pengar för att man lägger ner mer tid/pengar…).

Hursomhelst är det en mycket bra serie, med den extra knorren att den serieintresserade också får en inblick i hur serier produceras i Japan :-)

PS. 5 volymer har hittills kommit ut på engelska; fler är på väg. DS.

3 kommentarer

  1. A Zoo in Winter « Simon säger said,

    [...] Yoshihiro Tatsumis hyllade självbiografiska tegelsten A Drifting Life, och Ohba & Obatas Bakuman. En nedtonat känslig berättelse, en mer utpräglad historielektion, och en överdriven men mycket [...]

  2. Färdig: Bakuman | Simon säger said,

    […] jag har redan skrivit om serien förut så läs det inlägget istället för att jag ska omformulera mig. Det enda jag ville påpeka idag är att serien alltså är […]

  3. Färdig: Bakuman | Serienytt.se said,

    […] jag har redan skrivit om serien förut så läs det inlägget istället för att jag ska omformulera mig. Det enda jag ville påpeka idag är att serien alltså är […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 178 andra följare