Europeiska scanlations: Hombre

21 augusti, 2011 at 23:42 (Europeiska serier) (, , , , )

I den lilla mini-serien där jag recenserar scanlations av europeiska serier handlar det idag om Hombre, efter-katastrofen-serien skriven av Antonio Segura och tecknad av José Ortiz.

Den första sidan där Hombre dyker upp

Alla som har läst tidningar av typen Heavy Metal (eller någon av dess svenska varianter som Tung Metall, Pulserande Metal eller 2000+) har garanterat stött på teamet Segura/Ortiz. De har väl aldrig fått till någon mega-succé, men de har gjort många serier tillsammans som alla är trevlig brödföda för en serieläsare som jag, och som är praktiska som utfyllnad för redaktörer i och med att de flesta av deras serier är kortare historier, typiskt 8 sidor, ofta med återkommande huvudpersoner men ibland helt fristående. Kost sagt, perfekta serier för att få sidantalet i en tidning att stämma ;-)

Hombre är deras mest kända serie och det är förståeligt varför den blev populär. Huvudpersonen är den klassiska mannen från vidderna; en något äldre man som är tuffare än de tuffa, oemotståndlig för alla kvinnor, och dessutom med en stor portion svart humor av det våldsammare slaget. Med andra ord en serie som gjord för Heavy Metal-läsaren, och i sin genre är det en av de bättre serierna. Kvinnobilden är givetvis sorgligt klichéaktig, där alla kvinnor oavsett hur smutsigt och fattigt det än är i en värld som gått under ändå har ett utseende som en Samantha Fox, för att dra till med en liknelse från den tiden som serien startade. Men Segura är riktigt bra på att skriva korta serier, och Ortiz visade sig vara en bättre tecknare än jag kom ihåg när jag läste om serierna på min padda häromveckan.

En typisk sen Hombre-sida, både i handling och bild

För vad som går att hitta på nätet nu är faktiskt någonting jag saknat. Som jag skrev har Hombre dykt upp i diverse tidningar men alltsomoftast som utfyllnad, utan någon större ordning på episoderna. Men vad som finns att hämta som scanlations är precis vad jag ville ha: Alla Hombre-episoderna översatta till engelska, i kronologisk ordning som de både är gjorda och utspelar sig.

De tidigare serierna (tre album, med undertiteln Hombre – Genesis) hade jag aldrig läst förut och de var uppriktigt sagt heller inte lika bra. Både manus och teckningar är mer typiskt realistiska och mörkare,  och det gör att serierna känns mer icke-orginella eftersom de påminner alltför mycket om andra efter-katastrofen-berättelser med en stad som håller på att gå under, smågangsters som försöker bli diktatorer, osv. I början känns den också lite gammalmodigt berättad med berättartext, men just den detaljen blir snabbt bättre.  Men de råare våldet och den totala avsaknaden av humor gör att det även om både Segura och Ortiz är skickliga hantverkare redan här blir en ganska enformig läsning. Kompetent, javisst, men helt förglömligt.

En lika typisk tidig Hombre-sida

Men i de efterföljande fem böckerna blir det bättre. Visst, ingen kan komma och säga att Seguras manus någonsin varit särskilt originella, men här känns det som om både Segura och Ortiz plötsligt börjat ha roligt när de gör serien. En ibland lättsammare ton smyger sig in, lite mer av positivitet (trots att det allra oftast går käpprätt åt skogen för alla inblandade), och betydligt intressantare teckningar med mer omväxlande miljöer, där framförallt prunkande skogar och djungler visar sig passa förträffligt för Ortiz.

Jag kan inte på något sätt påstå att kvinnoskildringen blir bättre, men nu dyker det åtminstone upp kvinnor som har olika personlighet och känns som mer äkta individer, istället för att tidigare bara ha varit offer för våldsverkare. Faller för Hombre gör det fortfarande, och kläderna försvinner också, men nu känns det lite mer naturligt än tidigare. Vid vattnet i en ångande djungel är det faktiskt rätt rimligt att klä av sig, och Hombre gör det också, så alla får något att titta på (inte för att Hombre är mycket att titta på, tyvärr).

Men med risk för att låta tjatig, det går inte att komma ifrån att jag egentligen inte kan försvara kvinnobilden här, och det är inte någonting som är en liten del av serien; kvinnor har på ett eller annat sätt huvudrollen i de allra flesta episoderna. Så det är med en mycket stor brasklapp som jag säger att det här är rätt bra serier, på sitt eget vis och i sin egen nisch (dvs serier för HM-läsare). Om någon annan skulle säga att det här är ren skit och borde glömmas för att det är så fördomsfullt så skulle jag inte ens protestera; det är det vanliga problemet när det finns bra saker som tyvärr är uppblandade med riktigt usla saker. Ska man ursäkta det dåliga för att det som är bra finns, eller förkasta hela verket? Mitt svar, dvs att jag ändå ibland läser serier som Hombre, är knappast någonting jag skulle vilja hävda är det universellt rätta svaret. Det fungerar (ibland) för mig, det är allt.

Den sista Hombre-sidan; Ortiz har blivit en mycket skickligare tecknare sen starten

PS. Om ni hittar samma torrent som jag gjorde så notera att albumen är numrerade som 1-8, men nummer 6-8 har underrubriken Hombre – Genesis. Dessa tre ska man helst läsa först eftersom de utspelar sig innan de andra och likaså är skapade innan; numreringen kommer sig av den senaste franska albumpubliceringen som inscanning+översättning gjorts från, och där gav man ut de gamla albumen efter de nyare. DS.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 172 andra följare