Mats kamp

9 oktober, 2011 at 01:20 (Serier) (, )

Innan jag börjar med recensionen av den här självbiografiska serieromanen ska jag själv erkänna en sak: Jag har haft svårt för Mats Jonssons serier. Både teckningsstilen, som jag tyckt varit lite väl simplistisk och tråkig, och det i mitt tycke rätt ointressanta självbiografiska innehållet. Jag har generellt svårt för både biografier och självbiografier eftersom jag helt enkelt inte är så intresserad av att läsa om vad personer har varit med om och tyckt; till exempel har jag alltid föredragit att läsa författarens romaner istället för att läsa om författaren själv. En historia blir inte sämre för att den har hänt på riktigt men den blir heller inte bättre, och därför vill det till att det biografiska är intressant i sig, och inte för att berättelsen råkar handla om en person som är känd. Dessutom är det så lätt hänt att självbiografier så uppenbart är skrivna bara för att författaren tycker att det är intressant med händelser som han/hon själv varit med om, bara för att det hänt just honom/henne. Så med den bakgrunden, dags att starta!

Mats kamp tar vid där den tidigare boken Hey Princess slutade. Kampen i titeln är kampen att kunna vara förälder, något som Mats och hans flickvän Victoria bestämmer sig för att bli. Det som följer är berättelsen om beslutet, boendet, reaktionerna, graviditeten, födelsen, och barnet själv under hennes första tre år.

Allt avhandlas med hjälp av korta historier som berättas på olika sätt: Klassiska seriestrippar, heluppslag med husen de bor i, sidor fyllda med text med enstaka illustrationer till. Det inbjuder till att alltid läsa lite till, bara ett avsnitt till, och för min del slutade det med att jag sträckläste boken trots att jag började läsa den sent på kvällen.

För mina tidigare invändningar till trots: Mats kamp är en riktigt bra bok, till och med för en skeptiker som mig. Jonsson lyckas skapa ett scenario som gör att jag som läsare rycks med, men som också gör att jag får lust att debattera om bokens idéinnehåll (jag är inte alltid överens med Jonssons samhällsanalyser, men det gör såklart inte boken sämre, snarare tvärtom). Att jag tycker den är betydligt mer lyckad än Jonssons tidigare böcker är väl just det att Mats kamps innehåll är intressantare: Det handlar inte bara om just Mats Jonssons erfarenhet av att bli/vara förälder utan också om hur det kommer sig att erfarenheterna blir det de blir.

Teckningsmässigt kommer nog aldrig Jonsson att bli någon av mina favoriter men jag tänker heller inte klaga på dem. Den myckna texten i serien kompletterar i det här fallet illustrationerna bra; utan texten skulle det inte alltid vara helt uppenbart vad personerna på bilderna känner och tänker (när de känner någonting starkt är det alltid mycket uppenbart, men när de inte storgråter/skrattar kan det vara knepigare att tolka ansiktsuttrycken). Passabelt, med andra ord.

Mats kamp var för mig en glad överraskning. Till och med en så pass glad att jag funderar på att leta upp Hey Princess och Pojken i skogen för att läsa igenom hela historien från början till slut!

PS. Ett exempel på att verklighetsbakgrund inte nödvändigtvis gör en berättelse bättre eller starkare: En av personerna som det berättas om i Mats kamp, Robert, är en person jag kände rätt väl innan hans alldeles för tidiga död 2006. Men skildringen av honom i Mats kamp blir för mig varken mer eller mindre gripande för att jag vet vem det är; det som gör att berättelsen fungerar är att Jonsson lyckas förklara varför Robert betytt så mycket för honom, ingenting annat. DS.

5 kommentarer

  1. Ett monster i familjen: Monster Christmas « Simon säger said,

    [...] Millers fasansfulla Holy Terror och Mats Jonssons icke-fasansfulla men inte precist uppsluppna Mats kamp kan det behövas någonting lättsamt, och vem är bättre skickad att erbjuda någonting sådant [...]

  2. Söndagstips « Simon säger said,

    [...] var lika skickligt gjorda som de andra albumen som Epix/Medusa producerade. Men nuförtiden är jag mer förlåtande, även om jag fortfarande tycker att hans tidigare serier är mer intressanta för deras historiska [...]

  3. Söndagstips • Serienytt.se said,

    [...] var lika skickligt gjorda som de andra albumen som Epix/Medusa producerade. Men nuförtiden är jag mer förlåtande, även om jag fortfarande tycker att hans tidigare serier är mer intressanta för deras historiska [...]

  4. Cowgirls « Simon säger said,

    [...] som är en typisk ”fult” tecknande serieskapare, och som jag skrev då var boken Mats kamp läsvärd trots teckningarna, inte på grund av dem, men i hans tidigare serier har jag inte kunnat [...]

  5. Cowgirls • Serienytt.se said,

    [...] som är en typisk ”fult” tecknande serieskapare, och som jag skrev då var boken Mats kamp läsvärd trots teckningarna, inte på grund av dem, men i hans tidigare serier har jag inte kunnat [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 172 andra följare

