Oenologi-manga: The Drops of God

31 oktober, 2011 at 19:39 (Manga) ()

Så damp den då ner på engelska till slut, Tadashi Agi (manus) och Shu Okimotos (teckningar) omskrivna vin-manga The Drops of God. Sedan den började publiceras i Japan har den påverkat läsarna så till den grad att viner som omnämns i serien omedelbart blir populära importviner, och det har märkts så pass mycket att den uppmärksammats hos vinskribenter. Precis på samma sätt som Hikaru no Go fick många att börja spela Go alltså!

Seriens huvudperson är den berömde vinkännaren Yutaka Kanzakis son, Shizuku, som när serien tar sin början jobbar på en firma vars huvudprodukt är öl. Han har aldrig druckit vin eftersom han inte vill bli som sin far, men han har ändå lärt sig allt som har med vinprovarens yrke: Smak, doft, syn är alla sinnen i allra bästa trim. Så när handlingen väl kickar igång och han till slut får lust att lära sig allt om vin är det som en nybörjare, vilket gör att jag som läsare inte behöver känna mig korkad bara för att jag inte kan alla viner och deras skillnader, och terminologin som används inom ämnet. Dessutom blir han tidigt vän med Miyabi Shinohara, en ung sommelière som hjälper honom på hans bildningsresa.

Resultatet är en typisk manga i genren (dvs genren att ett ämne har den egentliga huvudrollen snarare än en människa), med hantverksmässigt adekvat skildrade karaktärer och handling, men utan något direkt känslomässigt engagemang. Det spelar givetvis ingen roll för den avsedda läsekretsen för handlingen är bara ett svepskäl för att kunna skriva om vin i alla dess former. Hur det tillverkas, olika druvor, olika nationella särdrag; allt framfört på det vanliga hämningslösa sättet som manga är så bra på. Det finns givetvis inga gränser för hur gripande det kan vara att dricka ett ovanligt lyckat vin, med sinnesupplevelser utöver det vanliga (om man inte lever i en mangavärld förstås).

Shizuku är naturligtvis en hejare på att dekantera vin

Kort sagt, det är bara en sisådär serie, men om man gillar vin blir den säkert mycket intressantare. Själv kan jag egentligen ingenting om ämnet, så jag kan därför inte intyga att de rikligt förekommande detaljerna om olika vinsorter, vinodlare mm stämmer, men med tanke på hur viktigt vinkunnandet är för serien är jag övertygad om att Agi inte slarvat någonstans. För om man inte kan lite på vinkunskaperna i The Drops of God blir det inte särskilt mycket kvar, om sanningen ska fram ;-)

4 kommentarer

  1. Emma said,

    Låter livsfarligt! Har inte läst brödbakarmangan ”Yakitate!! Japan” men anime-serien gjorde mig nipprig (lyckligtvis har jag ingen ugn)

  2. Simon said,

    Japp, om du 1. lätt blir fanatisk över något du läser, och 2. inte vill spendera en förmögenhet på att dricka vin, undvik!

  3. Matkrig: Get Jiro! « Simon säger said,

    [...] de smått absurdistiska matlagningstävlingarna; Chew med de extra-sensoriska ätspecialiteterna; Drops of God med vininriktningen; och andra som jag antagligen glömt. Det börjar kännas som om jag läst [...]

  4. In the Kitchen with Alain Passard | Simon säger said,

    […] alla matlagningsprogram på tv, för att inte tala om omskrivna kändiskockar. Jag har skrivit om några stycken av dem förut och det finns många fler jag inte ens har läst, men nu har jag iallafall […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 178 andra följare