En tråkig nyhet: Moebius död

11 mars, 2012 at 00:58 (Europeiska serier) ()

Jag brukar inte skriva om nyheter från serievärlden här så ofta (det skulle kräva alldeles för mycket tid är jag rädd), men ibland finns det undantag. Och tyvärr är det dags för ett sånt för jag läste alldeles nyss att Moebius (eller Jean Giraud som var hans riktiga namn) dött vid 73 års ålder.

Från Arzach (eller vilken stavning man nu föredrar), serien som blev en symbol för franska science fiction-serier

För den som inte vet så mycket om Moebius kan man med en googling hitta drösvis med information; han var den viktigaste serieskaparen för Metal Hurlant/Heavy Metals tillkomst, och hans stil i serierna han gjorde där blev själva symbolen för franska och europeiska konstserier därefter. Han var också formgivare till filmer som Alien, The Abyss och Femte elementet. Men som sagt, jag överlåter åt andra att skriva om honom mer objektivt för att istället skriva några ord om min relation till honom.

Som länge var rätt kluven. Jag tyckte att Blueberry, western-serien han tecknade i många år i en realistisk stil under sitt vanliga namn Jean Giraud var helt OK men inte på något sätt fantastiskt, och att de kortare serier jag läste under hans artistnamn Moebius visserligen var eleganta men rätt förglömliga. Den första av dessa jag läste var säkert Vit mardröm som publicerades i Mammut 2, en obehaglig serie om rasisim, men den första jag verkligen kommer ihåg är The Long Tomorrow från Pulserande Metal 1/84, en underhållande bagatell om en privatdeckare i framtiden. Sen fortsatte det så, med diverse serier som jag tyckte om men inte mer än så, även om jag ofta uppskattade hans mycket eleganta teckningar.

Men på senare år har jag ändrat uppfattning, och nu är jag inte längre kluven utan anser istället att han förtjänar alla lovord som alltid skrivits om honom. Det började lite så smått när Epic gav ut samlingarna med hans då samlade Moebius-serier; jag märkte då hur extremt skickliga hans teckningar faktiskt var. Men det var först för drygt två år sedan som jag verkligen svängde om, när jag tog mig för att läsa Blueberry från början till slut, inklusive de album från senare år där Moebius själv ansvarade för både manus och teckningar. Mina tankar om serien finns här, men i korthet går de ut på att det är först här, i Moebius soloshow, som Blueberry blir en serie som lyfter sig mängden  och blir någonting riktigt fascinerande.

En sida från Dust, det sista Blueberry-albumet från Moebius penna

Sen läste jag om hans Inkalen när den kom ut i samlad utgåva (mer här, och med köptips här (för att se till att man får en versionen med den överlägsna färgläggningen)) och blev mer än någonsin imponerad av hans pennföring: Hans linjer är bland de mest eleganta jag någonsin sett, och de är tillräckligt skäl att läsa Inkalen i sig själva. Sen är historien av Jodorowsky inte så dum den heller, men Moebius är den riktigt stora behållningen här.

Själv tänker jag ta och läsa om några av de gamla Epic-samlingarna; jag har nog inte läst dem sen de kom ut i slutet av 80-talet, så de kan passa bra som kvällsläsningen en dag som denna!

Från Inkalens inledning, en av Moebius mest kända seriesidor

7 kommentarer

  1. boktradition said,

    Suicide alley.. :-) De ser jättesnygga ut, tror jag ska spara ihop till inkalen. Tack för förvarningen beträffande upplagorna, hade garanterat köpt den b-iga

    Har fransmännen en grej för flygande skräcködlor?

  2. Simon said,

    Jag tror att om de har en förkärlek för dem så är det helt och hållet seriernas fel; Moebius och Tardis Adèle är en imponerande kombo :)

    Hoppas du gillar Inkalen; den är definitivt lite (och mot slutet mycket) åt det flummiga hållet men den är himla underhållande. Och som sagt, originalfärgläggningen >> den nya!

  3. boktradition said,

    Har du koll på Faraos Cigarers utgåva av Arzak?

  4. Simon said,

    Jag har kikat på den men inte huggit; översättningen verkar vara rätt hemsk tyvärr men den ser förstås snygg ut :-)

  5. boktradition said,

    m’kay…får se om jag har is i magen nog att vänta på något bättre. De hade ingen puckad färgsättning på den mao, som med Inkalen ?

    tack! :)

  6. Simon said,

    Gudskelov finns det bara en färgläggning och den är absolut A-OK!

  7. 【映画「しわ」公開】海外マンガ『バンド・デシネ』が静かなブーム【メビウス】 said,

    […] 出典smorkin.wordpress.com […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 173 andra följare