Bunny Drop, version 2

19 mars, 2012 at 23:00 (Manga) (, )

En kortis idag bara om en serie som jag hyllade redan när den första volymen kom ut för sisådär ett och ett halvt år sedan: Bunny Drop av Yumi Unita. Läs gärna min tidigare recension för allt som står i den gäller fortfarande; det här är en förunderligt bra liten serie om den udda sammansatta lilla familjen Daikichi & Rin.

Orsaken till att jag vill nämna den igen är att nu har bok fem kommit ut, och i och med det sker en stor förändring i serien. De första fyra böckerna följer deras första tid tillsammans: Hur fungerar det med dagis? Hur ska tiden räcka till för både jobb och barn? Vad ska man göra när ens barn blir sjukt och man inte vet vad som gäller? Och framförallt, hur ska en vuxen man och en sexårig flicka som aldrig träffat varandra förut kunna lita på varandra, framförallt som flickan haft det ganska besvärligt? Allt detta och mer därtill kan du läsa om i de här böckerna som är charmiga, rörande, roliga, och som ger en ovanlig inblick i japanskt vardagsliv (om jag nu ska försöka mig på en klyschig reklamslogan för serien).

I bok fem hoppar Utani plötsligt tio år framåt i tiden. Daikichi och Rin bor fortfarande tillsammans, men Rin är nu snart vuxen och det är mer fokusering på hennes liv än förut. Serien känns plötsligt lite mer traditionell; fortfarande bra men inte lika mycket av en frisk fläkt. Om jag inte hade haft de tidigare böckerna som bakgrund hade jag nog bara tyckt att den här volymen inte var mer än en bra bok, men inte någonting som jag måste läsa mer av. Det som är riktigt bra är scenerna med Daikichi som är den intressantaste av karaktärerna. Inte helt lätt att förstå sig på, men givande att försöka :-)

I och med den nya tiden är på en del sätt Bunny Drop nu en avslutad serie, och därmed kan jag komma med ett slutomdöme: För allt i världen, läs de fyra första Bunny Drop-böckerna; det finns ingenting liknande bland västerländska serier där vardagsliv av det här slaget ses som ointressant, förutom om det är fråga om självbiografiskt material. Bättre serier är nästan omöjligt att hitta.

Och sen tycker jag att man ska ge Tio år senare-volymerna chansen, de med! Eller om man känner för det så kan man också titta på animen eller för den delen spelfilmen. Båda två handlar om tiden när Rin är yngre och jag har inte sett någon av dem, men jag är sugen ;-)

1 kommentar

  1. Suck. Stor suck. Bunny Drop 5-9 | Simon säger said,

    […] Daikichi en dag adopterar sin lilla släkting Rin. Läs mer om vad jag tyckte här. När jag sen läste bok 5 som hoppar fram tio år i handlingen tyckte jag den inte heller var så dum, även om den kändes […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 170 andra följare