Kick-Ass 2: Suck!

4 april, 2012 at 21:44 (Superhjältar) (, , , )

Omslaget till Kick-Ass 2s tidning nr 1; som alla ungdomar/barn i serien saknar Kick-Ass helt och hållet höfter :-)

Ja, vad ska jag säga? Jag antar att jag får skylla mig själv: Att läsa Mark Millar vet jag ju är plågsamt efter att ha gett mig på hans serier alltför många gånger. Men nu är det trots allt så att Kick-Ass, hans serie gjord tillsammans med John Romita Jr., hade en del poänger. Förvisso var mycket av förtjänsten Romitas, med tanke på de väldigt snygga teckningarna, men även manuset hade sina ljusa stunder. Visst var det som alltid med Millar ett frossande i våld, men för en gångs skull balanserades det av en viss empati för personerna i serien, och dessutom var idén med en realistisk superhjälte, där realism innebar en kille som klär ut sig i trikåer och börjar bråka med ligister inte så dum.

Nu är det dock frågan om uppföljaren, Kick-Ass 2, och i och med den bevisar Millar igen att han är en suveränt trist serieskapare; inte ens när han gör en fortsättning på sin egen serie blir det bra. Jag hade nog trott att hans massakrerande av andras serier som han tagit över, typ Ellis The Authority (länkad till härovan), till en del berodde på prestationsångest, men här visar han att det inte är det som är problemet. Jag har nämnt förut att han ibland har helt OK grundidéer men att han (nästan alltid) är oförmögen att utnyttja dem på ett bra sätt. I och med Kick-Ass första del var allt krut bränt, så del 2 består bara av extra allt: Mer våld, mer superhjältar, mer svordomar, mer våldtäkter :-(

Skillnad mot valfri annan Millar-serie: Nada.

Det känns helt enkelt väldigt trött och meningslöst. Det som förut kändes åtminstone lite fräscht är nu utraderat i och med att den glädje som trots allt fanns i den första ersatts av att allt går åt helvete för alla inblandade i en typiskt Millar-nihilism , och vad värre är så har hela tanken med en realistisk (nåja) serie försvunnit. Till den redan förut misstänkt klassiskt superhjälteartade Hit Girl (som jag delvis gillar men som samtidigt kändes malplacerad i första delen, med tanke på att det inte är någon egentlig skillnad på henne och en karaktär som Frank Millers Elektra) ansluter nu exempelvis en gigantisk rysk kvinnlig livvakt som hade kunnat vara med i vilken Punisher-serie som helst. När sen hela New York hyllar superhjältegruppen som Kick-Ass är med i, till polisens förtrytelse, är förvandlingen klar: Kick-Ass 2 är inte på något sätt längre ens en på ytan subversiv superhjälteserie utan bara en i mängden, skriven av en Mark Millar i gammal dålig form. Kanske är det bara mitt missnöje som gör det, men jag tycker inte heller Romita är lika bra här. Jag saknar de precisa teckningarna, och i och med att handlingen här har betydligt mindre glimt i ögat så känns det ibland rentav konstigt med de gummiartade figurerna som är så typiska för Kick-Ass.

Så även om man som jag tyckte att Kick-Ass inte var så dum, framförallt med tanke på att Millar var inblandad, så rekommenderar jag att man inte läser Kick-Ass 2. Den utlovade Kick-Ass 3 vill jag helst inte tänka på.

12 kommentarer

  1. Sandra said,

    »med tanke på att det inte är någon egentlig skillnad på henne och en karaktär som Frank Millers Elektra«
    öh… Simon det finns ganska många ganska stora skillnader!

    Ang den ryska livvakten: hon påstår sig vara med i både KGB och Spetznaz hur gammal är hon egentligen?

    Det är ju inte JRJR som har ritat allt den här gången, det är Tom Palmer.

  2. Simon said,

    Sant; Romita ansvarar bara för (de ganska lösa) skisserna den här gången, så det förklarar nog teckningsdelen.

    Men Hit Girl & Elektra? Träningsnarkomaner. Oöverinnerliga. Skum pappa-relation. Pappa mördad av brottslingar. Sviken av tränare. Karbonkopior! ;-)

    OK, kanske inte, men nog tycker jag Hit Girl normaliseras än mer (dvs blir mer som alla andra superhjältefigurer) den här gången. Tyvärr.

  3. Sandra said,

    Hit-Girl är inte sexualiserad alls och det är en av dom saker som är coolt med henne.

    Att Elektra är så sexualiserad är ju iofs coolt med Elektra så dom fyller varsin helt olika niche av coolhet hos mig.

    Det är som att stålis och lädis skulle vara karbonkopior för att:
    Kämpar för rättvisan, oövervinnerliga, döda föräldrar, rouge gallery, emblem på bröstet…

    Ändå står dom för, och är, helt olika saker.

    En annan stor skillnad mellan H-G och Elektra är att H-G svär hela tiden (ganska fantasifulla svordomar dessutom—och där hittar vi en sexualisering på sätt och vis), hon är en postmodern relation till typ tarantino-filmer som i sin tur är en relation till 70-talsfilmer som t.ex. Coffy.

  4. Sandra said,

    pinsamt sandra jag gjorde bb-code ist för html–italic

  5. Simon said,

    Mm, sant att Millar (kors i taket!) undvikit sexualisering av H-G. Men Elektra var å andra sidan inte heller så sexualiserad när Miller skrev henne.

    Var såklart med tungan i kinden jag gjorde jämförelsen, men med lite allvar: De känns nu båda två som typiska bad girl-karaktärer, som jag sett alldeles för många av i fantasilösa superhjälteserier de sista åren (decennierna?).

  6. Simon said,

    @Sandra: Mycket pinsamt med bb-kod! Jag har fixat så kursiveringen nu funkar.

    Och jag har gjort precis samma sak själv här med kommentarer, men eftersom jag är admin kan jag snabbt fixa mina misstag så ingen hinner se dem ;-)

  7. Sandra said,

    Vem har skrivit Man Without Fear och Elektra: Assassin? Jo, Frank Miller, allas vän. Och är Elektra sexig i dom? Ja jätte!

    Har vi inte sett för många manliga superhjältar det hade räckt med typ Fantomen sen kunde Stålis, Spindis och alla dom andra stått över⸮

    Kick-Ass är bara bra när Hit-Girl är med men det är å andra sidan mycket mindre i tvåan än ettan.

  8. Simon said,

    Apropå Elektra:

    Sexig: Ja. Sexualiserad: Nej. Tycker alltså jag :-)

    Och oh ja, oändlig mängd av manliga superhjältar finns som är väl så icke-originella. Men jag tror jag har lyckats undvika så gott som alla sista tiden genom att inte läsa många superhjälteserier ;-) Vad gäller bad girl-klichén är det trist att de kvinnliga hjältar som finns alltför ofta trycks in i de ytterst få kliché-mallar som finns tillgängliga; manliga huvudpersoner har åtminstone fler mallar…

    Men visst var jag flippant, jag gillar ju som sagt H-G som hon var i första Kick-Ass

  9. Sandra said,

    Men den bästa är Typhoid Mary

  10. Blänkare 2: Hit-Girl | Simon säger said,

    […] Kick-Ass 2 var däremot en flopp som fick mig att tro att det var en lycklig slump att den första serien blev så bra den ändå blev, för i 2:an visade Millar upp sina vanliga sidor istället, och det som från början närmast var en elak kritik mot superhjältar blev hastigt och inte alls särskilt lustigt en alldeles vanlig Millar-suerhjälteserie som frossar i våld. Liiite mindre våld än vanligt eftersom karaktärerna inte har några riktiga superkrafter och därför inte kan orsaka lika mycket skada som brukligt är hos Millar, men det var allt. […]

  11. Blänkare 2: Hit-Girl | Serienytt.se said,

    […] Kick-Ass 2 var däremot en flopp som fick mig att tro att det var en lycklig slump att den första serien blev så bra den ändå blev, för i 2:an visade Millar upp sina vanliga sidor istället, och det som från början närmast var en elak kritik mot superhjältar blev hastigt och inte alls särskilt lustigt en alldeles vanlig Millar-suerhjälteserie som frossar i våld. Liiite mindre våld än vanligt eftersom karaktärerna inte har några riktiga superkrafter och därför inte kan orsaka lika mycket skada som brukligt är hos Millar, men det var allt. […]

  12. Smått & Gott: Kick-Ass 3 | Simon säger said,

    […] andra ord inga överraskningar vad gäller manuset, och teckningarna precis som i Kick-Ass 2 och Hit Girl-miniserien ibland tydligt slarviga. Fortfarande är teckningarna ett positivt inslag i […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 180 andra följare