Amend gör det själv: Foxtrot på din iPad

16 april, 2012 at 23:32 (Dagspresserier) (, , )

Dags för en av de fåtaliga nyhetsnotiserna här, men eftersom den har att göra med digitala serier som jag skrivit om förut så tycker jag det passar bra: Bill Amend, mannen bakom Foxtrot, har precis bestämt sig för att självpublicera samlingar med serien. Det som gör det ovanligt är att det är en icke-digital serie som dessutom är en av de mest framgångsrika de senaste decennierna, och Amend hoppar helt över att gå via något av de vanliga förlagen. Jag misstänker att det här är något vi kommer att få se mer av de närmaste åren; varför låta förlagen ta merparten av intäkterna om man inte behöver dem? För en som Amend som redan är känd är det givetvis lättare, men med tanke på de framgångsrika webbserierna som finns nuförtiden tror jag nog att förlagen känner sig oroliga.

För närvarande finns Foxtrot bara att köpa till iPaden, men Amend halvt lovar att samlingarna ska dyka upp på andra plattformar i framtiden. En trevlig detalj är dock att i och med att iBooks (Apples eboksbutik) är internationell så går det alldeles utmärkt att köpa samlingarna här i Sverige också, och av någon anledning är det till och med billigare (9 SEK jämfört med 1,99 USD för en samling med 100 strippar). Stripparna är högupplösta så det ser alldeles perfekt ut på den nya iPaden, men jag tror nog att det ser bra ut på de äldre versionerna också. Nördig som jag är skulle jag förstås gärna sett att samlingarna var kronologiska istället för urvalsbaserade, men det kanske kommer sådana också om experimentet går bra :-)

7 kommentarer

  1. Sandra said,

    »Nördig som jag är skulle jag förstås gärna sett att samlingarna var kronologiska istället för urvalsbaserade«
    Framför allt är det en känsla av komplett som vi vill åt, inte sant?
    Att inte missa nåt. Jag kan acceptera urval så länge vi tillslut landar i något komplett & dublettfritt. Som den bibel-remix jag läser nu; varannat kapitel GT, varannat NT och inte är dom i sin vanliga ordning heller. Men allt finns där.

  2. Simon said,

    Jag vill ha kronologiskt också, gamla obegripliga referenser be damned! Men visst, komplett viktigast :-)

  3. Sandra said,

    Mmm, även om inbördes referenser kan ibland bli tydligare med en annan ordning (som med den Message Remix Pause) så finns det argument för kronologisk ordning… jag tror bara inte jag skulle orka läsa dom äldsta Fox Trot.

  4. Simon said,

    Jag gillar nog de äldsta mest, innan karaktärerna stelnat. Eller så kommer jag ihåg fel, och det tog ett tag innan serien hittat rätt.

  5. Sandra said,

    Det är trist med Amend för jag tycker om att han är så personlig och verkar trevlig men jag tycker inte om hans serier alls.

  6. Arina said,

    Jag är också mycket för kronologi.

  7. Simon said,

    Jag måste nog erkänna att jag redan har alla Foxtrot-böckerna, och de är i kronologisk ordning och innehåller allt, så egentligen behöver jag inte serien till min iPad. Men jag kunde inte låta bli att köpa den tredje boken av de här (eller bok #3.14 för att vara exakt) för att testa, och det såg så bra ut att nu vill jag ha fler bra dagstidningsserier presenterade på det här viset :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 180 andra följare