En inte lika aktuell varning: Let Me In – Crossroads

19 juni, 2012 at 23:30 (Serier) (, , , )

Before Watchmen var ingen hit, åtminstone inte den första tidningen. Men det hindrade mig inte ifrån att (korkat nog) i samma veva få för mig att läsa en annan serie som också utspelar sig innan ett mer känt verk: Let Me In – Crossroads utspelar sig precis innan filmen Let Me In, den amerikanska versionen av den svenska filmen Låt den rätte komma in (amerikansk titel Let the Right One In), som förstås bygger på John Ajvide Lindqvists utmärkta roman Låt den rätte komma in.

LMI-C är en fyra-nummers miniserie skriven av Marc Andreyko och tecknad av Patric Reynolds. Den är också mycket lätt att recensera eftersom den är skräp rakt igenom, tyvärr. Som många andra före den gör den det alldeles för lätt för sig och berättar i princip samma historia som ursprungsverket (i det här fallet den amerikanska filmen) igen: Eli Abby bor tillsammans med sin äldre följeslagare Håkan Thomas i en liten håla i USA, där hon träffar en ung pojke som har problem med mobbare i skolan. Jag antar att jag inte behöver berätta så mycket mer om handlingen? Enda skillnaden är att eftersom den här mini-serien avslutas precis där den amerikanska filmen tar sin början så går det inte lika bra för pojken som blivit Elis Abbys vän…

Andreykos extremt fantasilösa manus matchas väl av Reynolds taffliga teckningar som känns som en tredje rangens Vertigo-serie, ungefär; rörigt med så mycket blod det går i en torftig realistisk stil, utan att någonsin bli läskigt.

Tydligen var Lindqvist själv besviken över att den här serien skulle komma ut men han kunde inte stoppa den eftersom hans kontrakt i samband med att filmrättigheterna överläts inte tillät honom det. Det är förstås synd att den ändå gavs ut, men å andra sidan är det kanske någon slags tröst att resultatet är så menlöst att jag betvivlar att någon som läst den kommer komma ihåg någonting om den efter ett litet tag. Själv läste jag den för några dagar sedan och var ändå tvungen att kolla vad serien hette, vad författare+illustratör hette, och vad det var som hände när jag nu fick för mig att skriva om den.

Hoppas jag ska slippa fler varnings-inlägg på ett tag nu; jag läser mycket hellre någonting bra, eller åtminstone någonting som inte är en usel omtuggning av ett äldre och  betydligt bättre verk :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 170 andra följare