Två till rekommendationer: Traitors of the Earth & The Singles Theory

3 juli, 2012 at 22:16 (Europeiska serier) (, , , , , , )

Ett till inlägg med några kortare rekommendationer av nyutkomna serier; idag handlar det om nya böcker med serier jag skrivit om förut.

Traitors of the Earth är det årliga Usagi Yojimbo-albumet, en serie jag skrivit om upprepade gånger. Snart lär Stan Sakai slå amerikanskt rekord i flest nummer av samma serie gjord av samma person (Dave Sim’s Cerebus höll på längre, och kanske någon annan serie jag glömt) men kvalitén består, den ansenliga mängden serier till trots. Visst är det ofta fråga om variationer på teman vi sett förut, men det är bra variationer och Sakais rättframma sätt att göra serier på är mycket behagligt att läsa. Precis som påpekas i förordet till årets bok (skrivet av Walter Simonson) är Usagi Yojimbo på många sätt en gammeldags berättad serie med tankebubblor, berättarplattor och ljudeffekter, men istället för att kännas passé ger det snarare ett intryck av en klassiker. Usagi Yojimbo är tidlös; den passar precis lika bra att läsa idag som den skulle gjort för årtionden sedan.

Kitsune har stulit någonting hon inte borde

Efter detta beröm ska jag nog passa på att tillägga att Traitors of the Earth inte riktigt når upp till 2010 års Return of the Black Soul, men att den är snäppet bättre än förra årets Fox Hunt. Kitsune, en av mina favoritkaraktärer, är med i flera av serierna den här gången, och det små kortare historierna som Sakai gör så bra finns det också ovanligt gott om. Men ärligt talat har Usagi nu hållit en pålitlig kvalité i 25 år så det kanske jag inte behöver påpeka längre :-)

The Singles Theory är en samling korta historier med Monsieur Jean i huvudrollen, serieskaparparet Philippe Dupuy & Charles Berberians protagonist. Jag har skrivit mycket kort om Dupuy & Berberian förut; då nämnde jag att förlaget Drawn & Quarterly har gett ut en Monsieur Jean-bok och publicerat ytterligare serier i sin antologititel och att jag hoppades att fler böcker skulle komma. Och visst dök The Singles Theory upp, men förlaget var en överraskning: Istället för Drawn & Quarterly är det Humanoids som står bakom. Förvånande eftersom de tidigare mestadels fokuserat på franska serier av det enklare slaget, med glassiga illustrationer utan mycket innehåll, medan Monsieur Jean är en ytterst lågmäld serie.

The Singles Theory ingår inte i den vanliga Monsieur Jean-sviten utan publicerades ursprungligen som ett fristående album. För den som läst de andra serierna innebär det att serien utspelas när Jean är singel, och att hans vän Felix ofta intar huvudrollen. Och när Felix är med blir det gott om diskussioner om relationer och allehanda teorier, inklusive Felix teori om singlar och varför de inte kan bli ihop med andra singlar som gett albumet dess namn.

Det är förstås löjligt elegant tecknat och manuset är precis lika bra det med, med ett flyt i dialogen som är få förunnat. Om jag inte glömt bort något storverk skulle jag säga att det här är det bästa till engelska översatta albumet hittills i år, och jag tvivlar på att det kommer dyka upp något som petar ner det från tronen (fast om det kommer någon ny engelsk Yotsuba&!-bok i år så…).

10 kommentarer

  1. boktradition said,

    Visste inte att Usagi Yojimbo gavs ut fortfarande. Har länge haft planer på att köpa nått fett samlingsalbum, fast det känns inte så lönt nu :-p

    Har bara några nummer på svenska, underbar serie. Minns att jag gillade de mytologiska inslagen mycket :-) I mångt och mycket första egentliga introduktionen av japan för mig

  2. Simon said,

    Det finns ett riktigt fett samlingsalbum med de första sisådär 1200 sidorna som kom ut häromåret men det tror jag tyvärr är slut på förlaget nu. Så det är bara att börja leta efter de tjugosex vanliga albumen ;-)

  3. boktradition said,

    Vilket album är bäst då?

  4. Simon said,

    Börja med album 2 med titeln Samurai. Första boken är lite mer splittrad, med en Usagi som ser ganska annorlunda ut i början och som nästan enbart består av riktigt korta historier. I 2:an är det en lång bakgrundshistoria som både är bra och gör att man bättre förstår vad som händer sen. Efter den är det bara att plocka böckerna i turordning, och slänga in 1:an när man känner för det.

    Båda de två första finns faktiskt på svenska så oddsen för att kunna låna dem på bibliotek är nog inte så dåliga.

  5. boktradition said,

    Korrekt, vi har dem här i stan. Tack! :-) Då är jag ju så gott som redan 3 nummer fram..26 går på nolltid

  6. 64 sidor lyx: Paris Soirees « Simon säger said,

    [...] är Humanoids utgivning inte riktigt i min stil men ibland får de ur sig någonting intressant som The Singles Theory, och Paris Soirees såg också ut som om den var i min smak. Enda problemet: 64 sidor för $75, och [...]

  7. 64 sidor lyx: Paris Soirees | Serienytt.se said,

    [...] är Humanoids utgivning inte riktigt i min stil men ibland får de ur sig någonting intressant som The Singles Theory, och Paris Soirees såg också ut som om den var i min smak. Enda problemet: 64 sidor för $75, och [...]

  8. Ett mästerverk: Koma « Simon säger said,

    [...] serier jag recenserat hittills i år. Det finns en hel del riktigt bra saker, som Ralph Azham, The Singles Theory, Zita bok 2, Scalped, Paris Soirees, Hilda och Salvatore, men baske mig om inte dagens bok är [...]

  9. Through the Walls « Simon säger said,

    [...] à la sämre Jodorowsky-serier har de nu flera riktigt bra översättningar i sin katalog, som The Singles Theory, Koma, och Paris Soirees. Det gör att jag nu är beredd att chansa på böcker från dem som jag [...]

  10. Through the Walls | Serienytt.se said,

    [...] à la sämre Jodorowsky-serier har de nu flera riktigt bra översättningar i sin katalog, som The Singles Theory, Koma, och Paris Soirees. Det gör att jag nu är beredd att chansa på böcker från dem som jag [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 177 andra följare