Sport-vansinne: Eyeshield 21

13 juli, 2012 at 13:03 (Manga, Serier) (, , )

Som sagt blir det lite glest mellan inläggen såhär på sommaren, oavsett hur uselt väder det är (grumpf). Dagens ämne är sport och manga, närmare bestämt Eyeshield 21, en shōnen-serie om 37 böcker skriven av Riichiro Inagaki och tecknad av Yusuke Marata som handlar om amerikansk fotboll. Jag har tidigare nämnt den i förbifarten som ett exempel på en bra sport-manga, och nu har jag till slut läst klart hela serien (sista delen kom ut i oktober förra året men det dröjde till årets hängmatteperiod innan jag kom för mig att läsa de sista 15 böckerna).

Upplägget är rätt typiskt för sport-manga (åtminstone för de som jag har läst): Sena Kobayakawa är en småvuxen kille som inte är speciellt bra på sport, men när han blir shanghajad som medlem i skolans lag i amerikansk fotboll visar det sig att han tack vare åratals halvmobbning där han tvingats springa ärenden åt sina plågoandar blivit en mästare på att använda sina fötter. Dessutom väcks en passion hos honom för sporten, och scenen är iordningställd för berättelsen om Senas lysande sportkarriär.

Typisk action

När jag tidigare läste sportmangan Whistle! nämnde jag att jag tyckte den var sisådär, trots en del bra sidor, och att Eyeshield 21 var likartad men mycket bättre. Nu när jag läst klart hela E21 är det ännu tydligare: Upplägget för de två serierna är nästan identiskt (den diminutiva huvudpersonen, den internationella stortävlingen som avslutning, skildringen av motståndarna, entusiasmen för sporten, de dramatiska vändningarna) men E21 är en mycket bättre serie. Den är klart längre men känns inte för en sekund tråkig; jag hade onekligen klarat mig utan de sista tre böckerna som utspelas efter den nämnd japanska finalen och som skildrar den internationella turneringen. Den emotionella klimaxen har redan uppnåtts så de känns mer som en inte helt nödvändig coda. Men å andra sidan så var de precis som alla tidigare böcker underhållande att läsa så what the heck :-) Till skillnad från Whistle! där jag mot slutet längtade efter sista sidan.

Skillnad i läsglädje beror mycket på karaktärsskildringen. Där jag har svårt att påminna mig en enda person i Whistle! kommer jag tvärtom ihåg så gott som varenda en i E21. Det är delvis en fråga om att E21 är mer extrem, med nästan löjliga överdrifter i hur människor skildras (som monster-motståndaren Gao), men också en fråga om djup. Ett tydligt exempel är att Senas huvudroll till trots är den känslomässiga drivkraften berättelsen om trion Hiruma, Kurita och Musashis dröm om att gemensamt en dag delta i den japanska skolfinalen i amerikansk fotboll. Den enkla bakgrundsdetaljen gör att Hirumas närmast omänskliga slughet (Hiruma är den som oftast står för humorn mha sina osannolika idéer) och Kuritas fysik (tänk sumobrottare fast ännu rundare) inte bara blir klichéartade pappfigursegenskaper utan någonting som faktiskt har en betydelse för att få berättelsen dit den ska. Och huvudpersonerna förändras också över tiden; när serien slutar är det helt andra personer som visas upp.

Typiskt mellanspel

Men den allra största behållningen med E21 är att den är så rolig; när den blir som mest överdriven är det alltid med glimten i ögat så att saker och ting som Hirumas alltid närvarande kpistar, Senas övermänskliga löp-trick, och de osannolika vändningarna i slutminuterna känns helt självklara. Humorn är av den absurda typen där både manus och teckningar av och till drar iväg i de konstigaste riktningar (som hunden Cerberus och grisen Piggyberus interaktioner, ofta i bakgrunden), och där varje kapitelväxling åtföljs av de mest besynnerliga sidor, fyllda med konstiga frågeformulär, tidningsartiklar och annat.

Eyeshield 21 är kort sagt en mycket underhållande serie från första sidan till den sista, och en serie som jag helhjärtat kan rekommendera till alla som har barnasinnet kvar: A splendid time is guaranteed for all!

4 kommentarer

  1. Efraim said,

    Började småläsa på E21 och den verkar ju asrolig, har velat hitta någon ny längre manga att läsa, så tack!

  2. Simon said,

    Den är helt enkelt förbaskat bra underhållning, och det är inte varje dag man råkar på 7000+ sidor med det :-)

  3. Simon said,

    Hiruma blir roligare och roligare, och det gäller egentligen heja persongalleriet. Hoppas du kommer gilla den hela vägen!

  4. Årskrönika 2012: Serierna « Simon säger said,

    [...] blev den första att officiellt översättas till engelska, men även underhållande serier som Eyeshield 21 har roat. Plus att redan nämnda Fujimoto på sitt sätt kan klassas som sport-manga han med, med [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 177 andra följare