Matkrig: Get Jiro!

22 juli, 2012 at 16:30 (Serier) (, , , )

Ibland funderar jag på om jag läser för många serier. Som nu när jag just läst Get Jiro!, ett Vertigo-album där allting cirklar kring mat och dess tillagning, och jag inser att jag faktiskt läst en hel del andra serier med samma inriktning: Iron Wok Jan med de smått absurdistiska matlagningstävlingarna; Chew med de extra-sensoriska ätspecialiteterna; Drops of God med vininriktningen; och andra som jag antagligen glömt. Det börjar kännas som om jag läst åtminstone en serie om varje upptänkligt ämne ;-)

Men slut på utvikningen, till Get Jiro!

Teckningarna står Langdon Foss för, men det är en av männen bakom manuset (den andra heter Joel Rose) som är det stora namnet den här gången. Men inte för hans serieskaparmeriter utan för hans matlagningsditon: Anthony Bourdain, känd som författaren bakom böcker som Kitchen Confidential, men också en stor seriefan, gör sin debut i serievärlden i och med Get Jiro!

Givetvis betyder det att maten spelar en stor roll: Det är den nära framtiden, och Los Angeles styrs av två konkurrerande mästerkockar och deras ligor. Att reservera plats på en uppskattad restaurang är det som alla invånare tävlar om; oftast i den inre cirkeln (LA har med hjälp av murar delats upp i olika delar, med beväpnade vakter som hejdar oönskade besökare i den överklassdominerade mitten) där lyxrestaurangerna finns, men ibland kan något enstaka ställe i den yttre slummen bli populär när en ny kock visar sig ha talang och ännu inte värvats av någon av de stora etablissemangen.

Som huvudpersonen Jiro, en japansk kock som en dag slår upp sitt lilla hak där man erbjuds sushi av yppersta klass. De två stora får höra talas om honom och det som därefter händer påminner mest om Kurosawas Yojimbo, fast med mer blod och betydligt mer läckra maträtter som presenteras.

Jiro är inte alltid vänligt inställd till sina kunder, men den här gången är det begripligt eftersom en av dem precis innan hade doppat en hel sushibit i sojasåsen, INKLUSIVE RISET!

Det är en trevlig liten bok som utan att vara ett Mästerverk gör det den ska; den är underhållande att läsa och snygg att titta på. Bourdain har säkert fått en del hjälp av Rose att “seriefiera” sin historia, men även med det i åtanke är det här helt klart en av de bättre serier jag läst när en känd författare ger sig på seriemediet. Alltför ofta märks det mycket tydligt att den som skriver inte riktigt vet hur en serie fungerar, men här flyter det på riktigt bra utan att någonsin kännas styltigt. Att en del bitar av historien känns som tagna ur en generisk deckare är inte konstigt eftersom Bourdain skrivit ett flertal dylika, och det blir inte en sämre serie på grund av det heller.

Foss teckningar ser mer europeiska ut, lite grann som fransmannen Boucq, snarare än någonting typiskt Vertigo-artat; det som ändå gör att man tydligt ser att det är en amerikansk serie är i layouten som är anpassad för vanlig serietidningsstorlek istället för det större seriealbumet. Det känns mycket passande till en såpass lättsam historia som Get Jiro! är, blodskvalpet till trots.

Jag tycker allt att Bourdain kan känna sig nöjd med sin seriedebut; Get Jiro! är ytterligare en i raden av serier som bidrar till att göra seriemediet som sådant fullständigt, med böcker för alla slags smaker och inriktningar :-)

3 kommentarer

  1. En judisk familjekrönika: Unterzakhn « Simon säger said,

    [...] skrev jag om Get Jiro!; idag är det Leela Cormans Unterzakhn (yiddish som betyder ungefär det det låter som, [...]

  2. En judisk familjekrönika: Unterzakhn | Serienytt.se said,

    [...] skrev jag om Get Jiro!; idag är det Leela Cormans Unterzakhn (yiddish som betyder ungefär det det låter som, [...]

  3. In the Kitchen with Alain Passard | Simon säger said,

    […] alla matlagningsprogram på tv, för att inte tala om omskrivna kändiskockar. Jag har skrivit om några stycken av dem förut och det finns många fler jag inte ens har läst, men nu har jag […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 155 andra följare