Mini-recensioner: Creepy Presents Richard Corben

6 augusti, 2012 at 16:07 (Serier) (, , )

Jag ser på min hög med serier jag tänkt skriva om men ännu inte hunnit, och den börjar bli lite väl hög. Därför tänkte jag beta av den m h a lite korta snabb-recensioner, åtminstone de serier där det passar sig. Så lite kortare inlägg, men det kompenseras av att det blir fler :-)

Först ut: Creepy Presents Richard Corben, en nyutgiven bok som samlar alla serier från Warrens legendariska skräcktidningar Creepy & Eerie där Corben stod för teckningarna.

För den som inte vet vad Creepy & Eerie var för tidningar så startades de på 60-talet i magasinformat och undgick därmed censurreglerna som gällde för vanliga serietidningar. Därmed kunde de gotta sig i skräck av den typ som EC gjort tidigare, men också sprinkla med ännu mer grafiska detaljer (inklusive ett visst mått av nakenhet) eftersom tiden var mer tillåtande. Artister som Bernie Wrightson, Esteban Maroto, Frank Frazetta stod för det grafiska och tillsammans med manusförfattare som Archie Goodwin var det riktigt bra skräckserier som blev resultatet (enligt mig betydligt bättre än ECs).

På 70-talet anslöt sig också Richard Corben till skaran; tyvärr oftast med andra än han själv som manusförfattare, och inte de bästa i Warren-stallet heller. Så det är för teckningarna de här serierna har blivit berömda, medan manusen varierar från usla till någorlunda OK (men det ska sägas att jag tycker skräckserier à 7-8 sidor med ”oväntade” slut är en trist genre i sig, så ta min kritik med en nypa salt).

Corben har länge varit en av mina favoriter; det som jag gillar mest med honom i hans serier från 70-80-talet är hans färgläggning. Han hade en egen teknik som enligt uppgift gör det svårt att återtrycka hans serier om man inte har kvar tryckplåtarna (han jobbade direkt på de färgseparerade plåtarna), och därför har de tidigare återutgivningarna av de här serierna sett sådär ut. Men den här gången har Dark Horse lagt ner mer krut på restaurationerna och det syns: När jag jämför serierna här med de i Heavy Metals utgåva för några år sedan (som dessutom bara innehöll ett urval av Warren-serierna istället för som här allting från Creepy & Eerie) så ser det mycket bättre ut nu. Inte alltid perfekt, men antagligen så bra det någonsin kommer att vara.

Visst har han en fantastisk förmåga att teckna så det ser tredimensionellt ut (kom ihåg att det här gjordes innan det fanns datorer med Photoshop och andra hjälpmedel) men det jag fascineras av är hans färgval; hans palett är ovanlig både i vilka färger han använder och hur de används. Det är starka, mättade, ibland nästan grälla färger, men det ser ändå helt förunderligt välanpassat ut. När han lyckas vill säga; de sista decennierna har han övergått till andra färger som gör hans serier mycket tråkigare, för att inte tala om att de ofta är färglagda av andra än av honom själv. Det är oerhört sorgligt egentligen, med en artist som kan göra någonting som ingen annan kan och som plötsligt slutar med det :-( Att anatomin ibland svajar rejält har jag mer överseende mer; det är inte det som är poängen med Corben.

Hursomhelst, den här boken är ganska billig med tanke på vad man får för den och den är ett givet köp för den som tycker om Corben alternativt de som tycker om skräck à la Warren (på svenska publicerades Warrens serier i tidningen Chock, för den som kommer ihåg den). Om man är mer osäker i frågan ska man absolut först läsa de två första delarna i hans serie om Den, eller New Tales of the Arabian Night som han gjorde tillsammans med Jan Strnad; de visar upp honom från hans allra bästa sida.

PS. En fånig miss från Dark Horse: Den här boken innehåller precis som utlovats alla Corbens serier från Creepy & Eerie. Men Corben gjorde också en handfull serier i Warrens Vampirella-tidning och de saknas i boken. Några (alla?) av dem finns med i den tidigare nämnda Heavy Metal-samlingen, men det hade varit skönt om den här boken helt kunnat ersätta den äldre. Men nu får båda två samsas i bokhyllan… DS.