Mini-recensioner: Fallen Words

7 augusti, 2012 at 19:14 (Manga) (, )

Yoshihiro Tatsumi är mest känd för sina socialrealistiska serier som The Push Man, Good-Bye, Abandon the Old in Tokyo, och för den självbiografiska A Drifting Life. Men Drawn & Quarterly har också gett ut hans tidiga Black Blizzard som är en helt annan slags serie, och nu är det dags för ytterligare någonting annat: Fallen Words är en samling korta berättelser inspirerade av rakugo, en slags komisk performance-teater, som Tatsumi alltså gett sig på att tolka i mangaform.

Det är väldigt enkla historier med en burlesk ton som jag först inte riktigt förstod mig på eftersom det var så annorlunda mot andra serier av Tatsumi, men efter en två-tre stycken började jag komma in i stämningen och då blev det bättre. Jag kan inte påstå att det är sådär väldans roligt; det avslutande skämtet i varje berättelse är ganska platt och de som bjuds på vägen får mig inte att skratta högt, men det är en trevlig stämning och jag kan förstå att det kan fungera bra på en teaterscen. En kort men intensiv sketch och sen en trumvirvel, följt av slutskämtet. Baddaboom!

Att skämten ibland är obegripliga för mig som icke-japan och tvingar mig att läsa de kulturella förklaringarna i slutet av boken hjälper inte heller till ;-)

Det är ingen omistlig läsning men det är å andra sidan serier av en typ jag aldrig läst förut, och det är ett stort plus. Och det är intressant att läsa med tanke på att vi nu kan läsa Tatsumi-serier med en spännvidd på mer än 50 år (Black Blizzard är från 50-talet, Fallen Words från 2009). Parat med de bästa serierna, dvs de socialrealistiska, och hans självbiografi ger de en ganska heltäckande bild av den moderna mangans framväxt, sedd genom pennan hållen av en av de mest ambitiösa utövarna.